Vilket tält passar oss?

Hej!

Vi har för tillfället ett Bergans compact light 2, vilket jag inte är helt nöjd med. Tycker att innertältet hänger ned så mycket så att det tar i sovsäcken nere vid fotändan samt att det nu har blivit för litet när vi blivit med hund.

Kan inte mycket om kvalitet och olika märken så jag tänkte vända mig till er här som är mer insatta än jag i denna djungel! :)



  • Det är alltså jag, min sambo och vår labrador som ska sova i tältet (hunden sover inne i tältet med oss, oftast på mitt liggunderlag än fast hon har ett eget...). Så ett större tält än Bergans compact light 2 vore bra, då det känns lite trångt då vi är alla tre.
  • Vi tältar endast på vår, sommar och höst, både i fjällen och i hemtrakterna i Skaraborg.
  • Vi vill ha en absid med förvaring för ryggsäckarna, sen funderar vi även om det är bra att absiden är så pass stor så det finns möjlighet att sitta i absiden medans man lagar mat vid dåligt väder.
  • Har tyvärr inte råd med ett dyrare tält, så vi tänker oss prisklassen upp till 5000 kr, men tips på billigare vore trevligt :)
  • Vikt och prisklass kanske hör ihop, men vill inte ha ett allt för tungt tält då det ska bäras på under 4-7 dagar.
  • Kan tänka oss begagnat, men vad ska man tänka på då så man får ett tält som håller flera år?

Blir jätte glad om vi kan få lite tips och råd i vårt val av tält!

Mvh,
Evelina
 
Hilleberg Outlet

Hejsan,

Nu finns det ju massor av begagnade Hilleberg Tält på marknaden och är de bara välskötta och inte alltför gamla brukar de helt klart vara ett bra köp. Men vill man vara lite säkrare på vad man köper så har Hilleberg även en outlet där man kan köpa tält direkt från dom: http://www.hilleberg.se/sv/outlet

Ser att de för tillfället bland annat har två stycken Anjan 3 - personers tält till utförsäljning för 5100 spänn i runda slängar. Är ett helt underbart sommartält som även funkar på höst och vårturer (http://www.hilleberg.se/sv/product/anjan-3). Har själv ett Anjan 2 som jag och min fru sovit i många nätter och vi är bäggge väldigt nöjda. Gott om plats även för mig som är 186 cm lång och ett av marknadens lättaste 3-personers tält.

/ Stefan
 
Personligen har jag varit smått förtvivlad av innerlängden i hillebergs tält med sluttande tak så jag kan inte rekommendera dom till någon som tidigare varit irriterad på ett liknande problem.

Jag plockade hem Anjan, Nallo och Kaitum på addnatures "köp 3 betala för 2" kampanj i våras och har testat noga att ligga i alla tre och även om jag gärna hade behållt antingen anjan eller nallo på grund av vikten så gick det helt enkelt inte. Kan inte tänka mig att ligga och vifta tårna i duken i ett tält för dom pengarna. Nammatj är bättre enligt vissa men jag har samma problem där. Är 190cm för den som undrar, inte tillräckligt för att bli begränsad i tältvalet kan man ju tycka...

Däremot kan jag rekommendera Kaitum, vlket jag behöll, där fotänden ser ut så här. Vertikal öppning och en extra absid.

6029977315_edca12e2a2_b.jpg


Förutom att det är så stort och bekvämt att man nästan känner sig lite fånig så har jag inget att klaga på, det borde gå att komma ner till eller väldigt nära 5000:- för ett begagnat. Tänk på att de priser ni ser på blocket osv inte är de priser som tälten faktiskt säljs för. I många fall sätts de ut för vad ett nytt kostar på internet så prutmarginalen finns där.

Det finns många som "förköper" sig och säljer knappt använda tält med garantier till en rimlig peng så jag skulle absolut inte vara orolig över att köpa begagnat. Man får använda sitt sunda förnuft när man analyserar den som säljer helt enkelt.

Lycka till, och titta inte bara på Hilleberg :)
 
Arctic Alpine Design WBT3

Kolla på Northstar.se och titta på Arctic Alpine Design WBT3. Ska vara mycket prisvärt. Har dock aldrig kännt och klämt på det.
 
Jag har ett WBT-2 och ett HB Keron 4GT. Jag menar att WBT är extremt prisvärt. Däremot har de väl inte ännu något tält med extra stor absid.
 
Personligen har jag varit smått förtvivlad av innerlängden i hillebergs tält med sluttande tak så jag kan inte rekommendera dom till någon som tidigare varit irriterad på ett liknande problem.

Jag plockade hem Anjan, Nallo och Kaitum på addnatures "köp 3 betala för 2" kampanj i våras och har testat noga att ligga i alla tre och även om jag gärna hade behållt antingen anjan eller nallo på grund av vikten så gick det helt enkelt inte. Kan inte tänka mig att ligga och vifta tårna i duken i ett tält för dom pengarna. Nammatj är bättre enligt vissa men jag har samma problem där. Är 190cm för den som undrar, inte tillräckligt för att bli begränsad i tältvalet kan man ju tycka...

Däremot kan jag rekommendera Kaitum, vlket jag behöll, där fotänden ser ut så här. Vertikal öppning och en extra absid.

6029977315_edca12e2a2_b.jpg


Förutom att det är så stort och bekvämt att man nästan känner sig lite fånig så har jag inget att klaga på, det borde gå att komma ner till eller väldigt nära 5000:- för ett begagnat. Tänk på att de priser ni ser på blocket osv inte är de priser som tälten faktiskt säljs för. I många fall sätts de ut för vad ett nytt kostar på internet så prutmarginalen finns där.

Det finns många som "förköper" sig och säljer knappt använda tält med garantier till en rimlig peng så jag skulle absolut inte vara orolig över att köpa begagnat. Man får använda sitt sunda förnuft när man analyserar den som säljer helt enkelt.

Lycka till, och titta inte bara på Hilleberg :)



Tack för tipset! Ja problemet med sluttande tak vill jag helst undvika, så det var bra att du skrev att Anjan och Nallo har det. Ska titta närmare på Kaitum, såg ju otroligt rymligt ut! Då kanske till och med hunden väljer att sova i fotändan istället för att ta upp min plats :)
 
Jag har inte själv testat Anjan 3 GT, men med tanke på att jag är mycket nöjd med bägge de Hillebergtält jag har (Nallo 2 GT och Unna) är jag övertygad om att Anjan är ett riktigt bra val bara du är medveten om de begränsningar som uppdragen tältduk ger (trist att vintertälta eller om det regnar horisontellt). Anjan 3 GT är något lägre i bakkant på innertältet än Bergans compact light 2, så det kanske är en nackdel, men det är ju bara att krypa in i ett uppslaget tält hos någon välsorterad återförsäljare och testa om en eventuellt bättre spänd duk uppväger det.

Du verkar kunna få ett nytt Bergans compact light för strax över 3000:- just nu och här finns det ett begagnat Anjan 3 GT för strax under 5000:-

http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=61353

Om du i slutändan väljer något av dessa eller något helt annat är helt upp till hur du värderar vikt, pris, andrahandsvärde, bekvämlighet, märke, säkerhet mm.
 
Jag har ett WBT-2 och ett HB Keron 4GT. Jag menar att WBT är extremt prisvärt. Däremot har de väl inte ännu något tält med extra stor absid.

Tack för tipset! Vad är din erfarenhet med sluttande tak på WBT-2? Det står på Northstars beskrivning om tältet: "Utrymme för fötternas höjd i fotändan vilket minskar risken för att fötterna trycker ut innertältet ut på yttertältet med risk för att kondens tränger in där".
Stämmer detta tycker du?
 
WBT har ju en slags upphängning av innertältet just över fötterna. Det gör väl saken inte sämre men innan jag provat det under olika förhållanden törs jag inte säga bu eller bä. Är 189cm själv och gillar annars raka väggar.

Men det funkar ju att sova i mitt gamla Haglöfs Tarfala ryggåstält också...
 
Exped Orion.. Bra plats för 2 + hund. Dubbla absider. Billigare än Hilleberg. Otroligt stadigt. Lite krångligare att sätta upp och ta ned än Hillebergs kupoltält..

Mvh / Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.