Reed Chillcheater

Var hälsad forum.

Söker alternativ till torrdräkt som jag finner stundtals lite klumpigt. Kikat på Reed som ser smidigt ut..

Användningstiden ska vara från tidig maj till tidig oktober. Jag behöver kunna ligga i tillräckligt för en självräddning.

Så är det någon som har erfarenhet efter mina premisser?

Johan
 
De gör fina grejer MEN de är känsliga mot nötning. Även alla ställen som sträcks ut rivs sönder med tiden. Så länge grejerna är nya älskar jag de,perfekt passform och helt tät. Beror förstås på hur mkt man paddla men min tuiliq är tex helt slut efter ca 300dagar i kajaken under 1,5 års tid.

Smidig torrdräkt skulle jag hellre kika på ursuit mps
 
De gör fina grejer MEN de är känsliga mot nötning. Även alla ställen som sträcks ut rivs sönder med tiden. Så länge grejerna är nya älskar jag de,perfekt passform och helt tät. Beror förstås på hur mkt man paddla men min tuiliq är tex helt slut efter ca 300dagar i kajaken under 1,5 års tid.

Smidig torrdräkt skulle jag hellre kika på ursuit mps

8kr/dag inte så farligt för en trevlig Tuiliq.
Jag har själv deras tuiliq, frugan deras torrdräkt. Torrisen är smidig i materialet, men omsidig att få över huvudet. Latex är flexiblare i tätningarna än reed.
 
Jag letar också efter något att paddla i och har ramlat på märker bomber gear som jag inte kände till tidigare. Den här testpersonens artikel gjorde mig mer intresserad. http://www.adventure-journal.com/2014/02/gear-review-bomber-gear-bomb-dry-suit/

Vet dock inte var man kan få tag i den i Europa. Jag är dessutom sugen på en tvådelad men alla säger att jag INTE ska ha tvådelat. Snälla säg det igen om det är så.

(8:-/dag, det är så man ska se det, tack Gunnar g)
 
Jag letar också efter något att paddla i och har ramlat på märker bomber gear som jag inte kände till tidigare. Den här testpersonens artikel gjorde mig mer intresserad. http://www.adventure-journal.com/2014/02/gear-review-bomber-gear-bomb-dry-suit/

Vet dock inte var man kan få tag i den i Europa. Jag är dessutom sugen på en tvådelad men alla säger att jag INTE ska ha tvådelat. Snälla säg det igen om det är så.

(8:-/dag, det är så man ska se det, tack Gunnar g)

Min fru köpte tvådelat. Bara jackan funkar bra som väderskydd. Men vill du vara vattentät är det svårt. Hennes byxor hade muddar vid anklarna och de brukar vara svåra att få sluta tätt. Är det kallt så vill du inte vara bar vid vristerna. Sedan är det alltid trixigt att få tätt midjan och halsen hennes var inte heltät (men gick bra att vädra).

På en lekövning vi hade förra sommaren så testade en deltagare att bada med jacka och byxor och de fyllde syftet att klara sig längre i vattnet, men torr var han inte.

Nu har frugan reeds torrdräkt (som är heltät) men lite svår att få över huvudet. Ville ha en att öva roll i och kunna paddla i kall(are)vatten, men vi är inte ute så ofta att Kokatat känns nödvändig.

Själv har jag reeds tuiliq till min Black pearl och har nu beställt en för min plast-reval. Skönt med skvalp-skydd även på armarna. Jag blöter ner kajaken runt om varje gång.
 
8kr/dag inte så farligt för en trevlig Tuiliq.
Jag har själv deras tuiliq, frugan deras torrdräkt. Torrisen är smidig i materialet, men omsidig att få över huvudet. Latex är flexiblare i tätningarna än reed.

Nja då var den slut som sagt men de första sprickor vid handleden och kring huvan kom redan efter bara ett halvt år användandet. Jag känner även flera som har samma problem.
Visst jag kan tänker mig det som en förbrukningsvara men det är ju ändå trist att jag behöver byta typ varje år.
Ska man sedan tänka sig detta material i en torrdräkt där man vill vara helt torr så skulle jag inte vilja lita på det. Med en tuiliq kör det ju inte lika mkt, man ska ändå inte ligga i vattnet med en sådan. Men vill man har den där säkerhet en torrdräkt ska ger så bör man ju inte behöver vara rädd för att få ngn spricka när som helst. För de kommer bara lite varstans, syns inte innan och plötsligen är de där.

Det andra är själva nötningen. Med en robust torrdräkt kan man sätter sig på en klippa utan att behöver vara rädd för att dräkten ska gå sönder. Men med Reeds material skulle jag inte våga, en rosbuske på en ö räcker för att den ska få hål, sitta på en klippa med lite "vassa" stenar och så är det hål.
De jag har stött på ute på havet som hade en Reed torrdräkt använde oftast ngr regnbyxor eller liknande ovan på sin torrdräkt för att inte slita ut den. Men det känns ju inte helt rätt det heller.

Riktig smidigt är en Ursuit MPS som sagt, dock är den inte helt okänsligt den heller. Annars är ju de fina dyra Kokatat också lite smidigare än enklar vanliga dräkter i alla fall.
 
Har ett Reed kapell

sedan i höstas och det håller peppar peppar ännu tätt. Går det att täta småsprickor med typ Liquisole?

Thure
 
Nja då var den slut som sagt men de första sprickor vid handleden och kring huvan kom redan efter bara ett halvt år användandet. Jag känner även flera som har samma problem.
.
Jag är väl inte uppe i 300dagars användning men har en tuiliq från 2010 och en från 2012. Den från 2012 är nyttjad mycket till min black pearl. Hänger svalt och torrt i pannrum när den inte är i vattnet. Båda är fräscha.
Men jag kan hålla med om att ytmaterialet känns ömtåligare än tyg i torrdräkt. Jag vet inte om salt/bräckt vatten sliter hårdare.

Laga: Reed säljer tejp att stryka på, men jag antar att punkteringar/småhål kan tätas med liquisole. Jag har inte prövat tejpen.
 
Har kört en hel del i saltvatten, även en del badhus har det varit - kanske det som spökar men som sagt så vet jag fler som har samma problem.

Att laga är inte riktig på tal då många sprickor sitter olämpligt. Den tapen man kan få av de funkar bara från insidan om man har ett hål - då stryker man den tapen över hålet. Men i princip alla mina sprickor är där man inte kommer åt från insidan. T.ex vid handleden då det är runtsydd - då måste man i så fall öppna hela mudden, laga och sedan sy ihop för att sedan täta sömmen (den sömtapen skicka de inte ut - jag har frågat)
Vid huvan är det ännu knepigare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.