Fierrovagge - Tarraluoppalstugorna

Under en kommande vandring hoppas jag kunna ta mig upp ur Fierrovagge till sjön 1181 för att därefter vandra österut på kammen, eventuellt fram till sjön Bajeb Vuoksakjavrre.
Någonstans i dessa trakter tänker jag svänga norrut för att ta mig fram till Tarraluoppalstugorna.
På vägen måste jag passera två vattendrag som ser ganska respektingivande ut på kartan.

a) Någonstans mellan sjöarna Vuolle Råvejavrre, Skallojavrre och Basskajavrre eller deras fortsättning i Garddevarjåhkå.
b) Riggoajvejåhkå

Finns det någon här på Utsidan som har kännedom om dessa trakter och som kan ge mig några förslag på vilka vägval jag bör göra?

undrar HåkanF
 
Jag vet inte om du har "På fjälltur Padjelanta Sulitelma" av Grundsten, där beskrivs åtminstone som hastigast varianter på dessa passager.

a) "Tur 10" passerar här, och Grundsten skriver "Namnet Råvejávrre betyder brosjön och kommer av den naturliga stenbro som fins vid utloppet i öster. Bron bildades genom kemisk urholkning av kalk i berggrunden. Den har kallats Stalo-bron och kan utnyttjas för den vidare färden söderut."
Jag som aldrig varit där tycker det låter som en oerhörd sevärdhet, men jag kanske misstolkar texten?

b) Som en dagstur från Tarraluoppal nämns gruvfältet på Silbbatjåhkkå. "Du går den gamla igenväxande stigen mot Stáloluokta och vadar Riggoajvejåhkå ovanför den andra klipptrösklen. Där är jåkken bred och man kan ta sig över till andra sidan i ganska djupt vatten på sandbotten."
Från tidigare avsnitt angående "andra klipptröskeln": "Riggoajvejåhkå har utvecklats till en djup och sevärd kanjoni den första klipptröskeln som övertväras. Ovan denna finns en liten gryta i topografin och kring jåkken som gör en s-slinga är det sankt. Sedan följer ytterligare en tröskel med vattenfall."
 
Hej Håkan
Nej tyvärr kännar jag denna omradet inte (bara Fierrovagge) men på en tysk sida har en kille skrivit om sin tur på nästan exakt denna sträckan.
https://www.outdoorseiten.net/forum/showthread.php/78336-SE-Südlicher-Sarek-und-südlich-davon/page3
Dag 9 och 10
Han gick över mellan Skallojavrre och Basskajavrre (lät med sina ord)
och vad genom Riggoajvejåhkå var ingen problem.
Om jag skall fråga om några detailer skriva gärna, jag kan kontakta honom där.

Henning
Henning! Tack för perfekt hjälp! Bra och tydliga bilder. Jag återkommer kanske med specifika frågor

HåkanF
 
Jag vet inte om du har "På fjälltur Padjelanta Sulitelma" av Grundsten, där beskrivs åtminstone som hastigast varianter på dessa passager.

a) "Tur 10" passerar här, och Grundsten skriver "Namnet Råvejávrre betyder brosjön och kommer av den naturliga stenbro som fins vid utloppet i öster. Bron bildades genom kemisk urholkning av kalk i berggrunden. Den har kallats Stalo-bron och kan utnyttjas för den vidare färden söderut."
Jag som aldrig varit där tycker det låter som en oerhörd sevärdhet, men jag kanske misstolkar texten?

b) Som en dagstur från Tarraluoppal nämns gruvfältet på Silbbatjåhkkå. "Du går den gamla igenväxande stigen mot Stáloluokta och vadar Riggoajvejåhkå ovanför den andra klipptrösklen. Där är jåkken bred och man kan ta sig över till andra sidan i ganska djupt vatten på sandbotten."
Från tidigare avsnitt angående "andra klipptröskeln": "Riggoajvejåhkå har utvecklats till en djup och sevärd kanjoni den första klipptröskeln som övertväras. Ovan denna finns en liten gryta i topografin och kring jåkken som gör en s-slinga är det sankt. Sedan följer ytterligare en tröskel med vattenfall."
Tack för påminnelsen. Det är lite "skämmigt". Den boken finns ju i min bokhylla sedan länge. Visserligen är den ganska liten och trängs med en hel del annan fjällitteratur, men ändå... :)
Jag slog givetvis upp de stycken du citerade och läste även lite mer. Tack vare det har min kommande fjälltur fått en helt annan dragning...
Kul!

HåkanF
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.