Nio döda i lavin på Everest

Om det nu stämmer, att det är 13 st höghöjdssarbetare som dött så innebär ju det den svartaste dagen, vore oerhört tragiskt. En fråga som jag automatiskt ställer mig, finns det så oerhört mycket utbildat personal till just detta arbete att 13 st går att ersätta? Det är ju ändå flera hundra som är beroende av denna typ av bergsturism flyter på?

Men som sagt, allt är själv valt, tragiskt nog.
 
En fråga som jag automatiskt ställer mig, finns det så oerhört mycket utbildat personal till just detta arbete att 13 st går att ersätta? Det är ju ändå flera hundra som är beroende av denna typ av bergsturism flyter på? .

Inte för att jag bryr mig om de lägger ned skiten men runt 600 sherpas är involverade så de täpper nog igen luckorna fort.
 
Om det nu stämmer, att det är 13 st höghöjdssarbetare som dött så innebär ju det den svartaste dagen, vore oerhört tragiskt. En fråga som jag automatiskt ställer mig, finns det så oerhört mycket utbildat personal till just detta arbete att 13 st går att ersätta? Det är ju ändå flera hundra som är beroende av denna typ av bergsturism flyter på?

Men som sagt, allt är själv valt, tragiskt nog.

Söker du jobb? Jag har hört att arbetsförmedlingen i Nepal har 13 vakanser....
 
Alla som arbetar på Mount Everests sluttningar är medveten om riskerna. Alla sherpas i Solukhumbu har vänner eller släktingar som dött på berget i yrket. Vissa tilltalas av själva klättringen, men för den absolut majoriteten handlar det om ekonomisk vinning. I ett av asiens fattigaste länder så är det här utan tvekan ett av de mest välbetalda jobb man kan ha.

Antropologen Sherry B. Ortner har skrivit en bok på just det här temat, "Life and death on Mount Everest".
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...