Tåklipps/Pedalkorg

Hallå!
Någon som har bra koll på tåklipps/pedalkorg eller vad det nu heter. Som man sätter på pedalen och kör in foten i!

Vad ska man skaffa sig??

Gör det någon skillnad?!

Thnx
David
 
Det är nog snart trettio år sedan de ersattes av pedaler med inbyggda "clips" som fäster i plattor under skorna. :)

Cykelskor it is, Google is your friend.
 
SPD för väg

Bra SPD-pedaler behöver inte kost särskilt mkt

SPD-pedaler som du även kan använda med vanliga skor kostar från 284,05 SEK
PD-A520
shimano-pedali-spd-pd-a520.jpg

Men eftersom SPD-klossen är liten bör du välja skor med RIKTIGT styv sula,
trots det kan pedalen upplevas som "vinglig", särskilt när klossen börjar bli sliten och "glappar",
dessa problem undviker man genom att istället välja en renodlad väg-pedal med större kloss,
en bra sådan kostar från 375,92 SEK
PD-R550
img60168303.jpg


(Det finns självklart MASSOR med andra, dyrare, modeller)


Skorna bör du prova ut i butik
OBS: För bästa funktion och komfort bör sulan vara så styv som möjligt,
det skall vara "besvärligt" att gå med normala steg i cykelskor!
 
Hej o tack för all icke-info..



Jag har clipspedaler!
men vill ha tåklipps.... för att jag har en egen vilja... och den viljan ter sig så....




SÅ OM NÅGON VET NÅT OM TÅKLIPPS.... PLEASE LET ME KNOW!!

ALLA ANDRA.... GÅ OCH TALA OM FÖR VARANDRA VAD NI SKA GÖRA!!! TALA INTE OM FÖR MIG. FÖR JAG BRYR MIG INTE!!

kärlek och frid!!
 
Hej o tack för all icke-info..



Jag har clipspedaler!
men vill ha tåklipps.... för att jag har en egen vilja... och den viljan ter sig så....




SÅ OM NÅGON VET NÅT OM TÅKLIPPS.... PLEASE LET ME KNOW!!

ALLA ANDRA.... GÅ OCH TALA OM FÖR VARANDRA VAD NI SKA GÖRA!!! TALA INTE OM FÖR MIG. FÖR JAG BRYR MIG INTE!!

kärlek och frid!!

Veloform i gbg har alltid massa olika clips på lager. Ring eller maila.
 
Korgar finns att köpa t ex på biltema
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Pedaler/Clips-2-st-27876/
Jag har kombinerat bådadera på min pendlarcykel: SPD på ena sidan trampan och korgar på andra sidan om jag cykalr utan cykelskorna.
Vilket som är farligast vet jag inte - att man om man faller ska komma ihåg att dra foten bakåt ur korgarna eller vrida loss sig ur SPD vet jag inte om det är någon större skillnad på.

Man får inte samma tryck ovnapå foten med SPD men nya skor och trampor kostar mer än korgar.

Två små nackdelar med min kombilösning: korgarna kan ta i marken (lite skrapljud samt forcerad mekanisk förslitning) då jag cyklar med SPDskor samt att jag har svårt att cykla med "finskor" då korgarna ger lite märken ovanpå skon - riktigt breda skor kan också vara svåra att få i korgen men då kan man alltid bra trampa ner korgen och inte utnyttja korgens drageffekt.

Ska du montera korgar -se till att det finns möjlighet att skruva fast dem i dina trampor - jag fick ta bort reflex för att få skruvhål.

Ditt val!

/Patrik
 
Roseversand

listar 4 olika modeller i sin katalog.

Visst gör det skillnad men inte lika bra som de varianter som tipsas om ovan. Jag har kvar på en gammal racer på landet p g a att pedalerna inte kan bytas om jag inte byter vevpartiet också.

Skorna trycks ovanifrån på mina korgar obevämt för tårna och sliter på ovanlädret denna modell kanske bättre därvidlag ?
http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-grippy--toe-clips/aid:37751
Thure
 
Vad är det du vill veta egentligen?

Hallå!
Någon som har bra koll på tåklipps/pedalkorg eller vad det nu heter. Som man sätter på pedalen och kör in foten i!
Bra koll vet jag inte, jag har några olika varianter på olika pedaler. Om du specificerar vad du vill veta så kanske jag eller nån annan kan svara
Vad ska man skaffa sig??
Vad ska du göra?

Gör det någon skillnad?!
Ja.


Det var så lite så
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.