Frågor om snok och huggormar samt djurspillning

Hejsan!

Det blev minsann en lång rubrik.

1) Jag söker information kring hur snok och huggormar beter sig i mellansverige/allmänt.

Vad jag menar med beteende är var de i regel finns och vilka platser man bör undvika att slå läger på för att inte vakna med en huggis i sovsäcken.

Jag känner till att de tycker om ängar och stenrösen, men jag väljer att fråga då jag i regel använder enbart tarp som skydd, och vill ogärna ha besök av ormar. Exempelvis, var gömmer sig ormarna i regel framåt eftermiddagen, och kvällen?

Under min tur i helgen mötte jag två fina huggormar när jag förflyttade mig, men ingen i närheten av lägret, jag lyckades få en fin bild på en av huggormarna som jag laddat upp

2) Är det älgspillning på bild nummer två?
 

Bilagor

  • SANY1356.jpg
    SANY1356.jpg
    104.9 KB · Visningar: 7,778
  • SANY1357.jpg
    SANY1357.jpg
    66.4 KB · Visningar: 6,746
Välj ett fuktigt, kallt och skuggigt ställe så minimerar du risken att stöta på huggormar.

Hur många ormar man ser är dock ett mycket dåligt mått på hur många det verkligen finns, man ser dem när det är kallt och de ligger framme och solar, man ser dem inte när det är varmt.
 
Hej!

Ormar i Sverige lever oftast i och i närheten av sydsluttningar med mycket lössten. Så att slå läger i botten av en sådan sluttning är väl mindre smart.
Risken är fortfarande minimal att en huggorm eller annan orm för den delen skulle vilja ta sig in i en sovsäck där det ligger en människa.

Fin huggormshane du hittat! Och ja, det är älgspillning på bild 2.


Hör av dig om du har fler reptilfrågor!

MVH
John-Mehdi
Djurvårdare på Universeum, Göteborg.
 
Hej!

Ormar i Sverige lever oftast i och i närheten av sydsluttningar med mycket lössten. Så att slå läger i botten av en sådan sluttning är väl mindre smart.
Risken är fortfarande minimal att en huggorm eller annan orm för den delen skulle vilja ta sig in i en sovsäck där det ligger en människa.

Fin huggormshane du hittat! Och ja, det är älgspillning på bild 2.


Hör av dig om du har fler reptilfrågor!

MVH
John-Mehdi
Djurvårdare på Universeum, Göteborg.

Hur ser du att det är en hane?

Egen erfarenhet är att snokar är väldigt skygga men huggisarna är inte lika benägna att flytta på sig. Huggormar gillar varma platser och en gick rakt på min svarta torrdräkt och la sig där.
Dessbättre hade jag sett den. Inte så lätt med helt svart huggorm på en svart torrdräkt.
Det finns gott om huggorm i Stockholms skärgård och vissa öar (vet inte vilka) är, enligt någon källa jag inte minns, nedlusade av huggorm.

Mvh thomas
 
Hej!

Ormar i Sverige lever oftast i och i närheten av sydsluttningar med mycket lössten. Så att slå läger i botten av en sådan sluttning är väl mindre smart.
Risken är fortfarande minimal att en huggorm eller annan orm för den delen skulle vilja ta sig in i en sovsäck där det ligger en människa.

Fin huggormshane du hittat! Och ja, det är älgspillning på bild 2.


Hör av dig om du har fler reptilfrågor!

MVH
John-Mehdi
Djurvårdare på Universeum, Göteborg.

Tack för svaret!

När en människa ligger och sover på marken, i en sovsäck och på ett vanligt liggunderlag blir känner ormen vibrationerna från andningen, och blir därmed rädd?

Om jag skall vara helt ärlig är jag inte speciellt oroad över att se eller vara i närheten av de svenska ormarna i vaket tillstånd. Rädslan finns i huvudsak att vakna när en nyfiken snok eller huggis utforskar utrymmet under tarpen, vilket leder till hastiga rörelser från min sida, vilket i sin tur skrämmer ormen och leder till hugg i ansikte eller armar.

Som ytterligare frågor, min amatörkunskap säger mig att ormarna är mest aktiva mitt på dagen när det är som varmast, och tycker om att "sola" sig på stenar och kalhyggen. Är det en riktig uppfattning?

- Var tar ormarna vägen när kvällen börjar komma, dvs i regel när man slår läger? drar de sig tillbaka till exempelvis stenrösen, jordhålor osv?

- Är ormarna aktiva i skymning/natt/gryning?

Tack igen på förhand!

:)
 
Hanar är grå, honor är bruna

Fel. Färgen har inget med könet att göra. Många ormar har en längre svans om det är hanar och kortare om det är honor. Ibland får man sondera dom (sticka in en grej i hemipenisfickan och mäta) för att se vilket kön det är.

Jag tror inte chansen att vakna bredvid en orm är speciellt stor vilket du även skriver själv. Enligt mina erfarenheter så får du inte fram ett bett av en snok om du inte tar tag i den när den försöker fly. Men sannolikheten är större att den skiter på dig. Huggormarna vill också väldigt gärna fly före fäkta men om du tar i den kommer den bita och inte skita.

Ormar gillar att sola ja. De gillar också håligheter och andra trånga utrymmen som de kan gömma sig vid. Tänk dig en stenig södersluttning, gammalt stenbrott etc. Inget ställe du vill sova på i alla fall.


Mvh / Johannes
 
Mor och fars katt kom hem ormbiten en gång vilket föranledde att jag gick runt på deras tomt för att se hur det såg ut. Hittade 32 huggormar (!) de flesta små till mellanstora. Endast två var av större kaliber. En "ormexpert" från kommunen kom ut för att göra en bedömning, och svaret blev att föräldrarnas tomt var ett "ormeldorado" med all sin ljung, steniga områden och slypartier. Och ja, det var i en sydsluttning alla hittades - men far hittade året efter en bamsing till huggorm på helt motsatta sidan, i skuggan av huset - så ingen regel utan undantag.

Endast tre, eller ca 10%, var aggressiva och hotfulla, och detta var de som var grå/ljusa i färgen. Vet inte om detta var en slump eller ej.

Tycker dock det är väldigt sällan man ser orm i skogen. Oftast är det i samband med bebyggelse och vägkanter tycker jag.

Generellt var att alla ormar hittades under relativt tidig morgon, de allra flesta var då "utsträckta" vilket indikerar att de var under förflyttning. De flydde dock inte utan låg i stället helt blickstilla. De ormar som hittades soliga dagar låg hoprullade, gärna strax under någon grankvist eller i annat skydd. Det är således ganska svårt att generalisera hur och var de håller till. Gammal utsago gör väl gällande att de gillar soliga lite fuktiga marker vilket det oftast kan vara på sommarmornar. Har även läst mig till att de är som mest aktiva på natten då de jagar.

Jag tror risken är relativt liten att de skulle masa sig ner i en sovsäck, de har väl även en förmåga att se värmesignaturer (tror jag?) vilket kanske betyder att de per automatik drar sig undan en sovande friluftare. Själva vetskapen om att där kan finnas ringlande giftiga ormar på marken kan ju dock få en att börja fundera lite i hängmattebanor? :)
 
Fel. Färgen har inget med könet att göra. Många ormar har en längre svans om det är hanar och kortare om det är honor. Ibland får man sondera dom (sticka in en grej i hemipenisfickan och mäta) för att se vilket kön det är.

Jag tror inte chansen att vakna bredvid en orm är speciellt stor vilket du även skriver själv. Enligt mina erfarenheter så får du inte fram ett bett av en snok om du inte tar tag i den när den försöker fly. Men sannolikheten är större att den skiter på dig. Huggormarna vill också väldigt gärna fly före fäkta men om du tar i den kommer den bita och inte skita.

Ormar gillar att sola ja. De gillar också håligheter och andra trånga utrymmen som de kan gömma sig vid. Tänk dig en stenig södersluttning, gammalt stenbrott etc. Inget ställe du vill sova på i alla fall.


Mvh / Johannes



Fel, och rätt från din sida.

I stort sett alla äkta huggormar (viperinae) går att könsbestämma på färg eller teckning.
När det gäller den vanliga huggormen(vipera berus) så är det rätt lätt att se skillnad på hanar och honor. Precis som någon annan skrev så är hanarna grå/silvriga/blå och honorna är brun/röd/beige.
Eftersom att det är djur vi pratar om, så finns det självklart undantag, men utav de 200+ huggormar som jag har könsbestämt (med hjälp av sonderingsnål) så har färgen alltid visat detsamma.

Andra ormar som t,ex kobror kan vara lite svårare att se skillnad på.
Jag vet inte om det är tillåtet att länka i detta forum, isåfall kan väl någon moderator ta bort länken.
Djursjukhuset filmade könsbestämning på Universeum.

http://www.svt.se/djursjukhuset/14-april-1?&_suid=1397482227112023805729145996346


Kul med ormfrågor! =D
 
Tack för svaret!

När en människa ligger och sover på marken, i en sovsäck och på ett vanligt liggunderlag blir känner ormen vibrationerna från andningen, och blir därmed rädd?

Om jag skall vara helt ärlig är jag inte speciellt oroad över att se eller vara i närheten av de svenska ormarna i vaket tillstånd. Rädslan finns i huvudsak att vakna när en nyfiken snok eller huggis utforskar utrymmet under tarpen, vilket leder till hastiga rörelser från min sida, vilket i sin tur skrämmer ormen och leder till hugg i ansikte eller armar.

Som ytterligare frågor, min amatörkunskap säger mig att ormarna är mest aktiva mitt på dagen när det är som varmast, och tycker om att "sola" sig på stenar och kalhyggen. Är det en riktig uppfattning?

- Var tar ormarna vägen när kvällen börjar komma, dvs i regel när man slår läger? drar de sig tillbaka till exempelvis stenrösen, jordhålor osv?

- Är ormarna aktiva i skymning/natt/gryning?

Tack igen på förhand!

:)

De känner vibrationerna från din andning, och troligtvi dina hjärtslag också. Ormarna i Sverige är oftast aktiva i gryning och skymning. Förutom på tidig vår. Då är hanarna framme och solar i stort sett hela dagar, för att värma upp sina spermier. Efter parningen (som brukar ske i mitten av april-mitten av maj) så fokuserar hanarna sig på att äta upp sig inför nästkommande vinterdvala. Honorna äter också en hel del under den första delen av sommaren, och i slutet av sommaren(augusti-september) så föder de sina ungar.

När de ska dra sig tillbaka för nattvila, så drar de sig oftast in i stenrösen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.