Vilken av dessa 2 ?

Tjenare, Jag skulle behöva rådfråga lite. har varit idag och testat säckar på naturkompaniet och tankarna ligger emellan Kajka 75/85 eller osprey xenith 75/88 säljaren tyckte att 85/88 L var en bra storlek för att vandra en vecka på Kungsleden med tält o så, vad tycker ni ?
såg även att en nystartad sida säljer kajka för 2568kr http://seuf.se/fjallraven-kajka-85l-rygsaek
och deras kanpanj går ut imorgon så måste bestämma mig imorgon för då sparar jag 1000 inte helt fel ;)
 
Vet inte riktigt än vad allt kommer gå på, men jag jagar inte hekton utan satsar lite mer på komfort så jätte lätt kommer det inte att bli, om det kanske blir någon vinter tur någon gång kanske det kan "vara bra" att ha en 85 istället för 75 ?
 
Kan helt klart vara värt att se lite hur mycket prylar du vill ta med dig innan du slår till på ryggsäck. Det varierar enormt mycket mellan människor hur mycket man vill ha med sig.

Många klarar sig på 50-60 liter och 70 liter räcker nog för de allra flesta om det inte är barn, fiskeutrustning, klättringsprylar, fotohobby eller annat som bygger extra mycket packning.

Om du dessutom har sällskap så att du inte behöver bära varenda delad packningsdetalj själv är det ännu enklare. Tält, kök och mat tar ofta mycket plats och kan man dela på det behövs såklart mindre rygga.

Som referens kan nämnas att jag använde en 70+10 (10 liter i topplock och sidofack) liters säck under ett års kringresande arbete. Bodde då helt ur ryggan och hade större delen av dykutrustningen i. Den tar minst lika mycket plats som tält och kök gör annars.

Då rymde 80 liter alltså hela mitt liv och det var aldrig några egentliga problem. Så om du ska vandra vanligt utan behov av extrautrustning för hobby eller barn bör 70 räcka utan problem.
 
tackar för svaret :) men finns det någon nackdel med att ta 85 framför 75? i konstruktion eller liknande, man kan väll bara strunta i att fylla upp den helt?. jag är lite osäker på detta :p
 
tackar för svaret :) men finns det någon nackdel med att ta 85 framför 75? i konstruktion eller liknande, man kan väll bara strunta i att fylla upp den helt?. jag är lite osäker
En ryggsäck,vars bärsystem är avsett för 85 l blir oftast tyngre, inte bara p g a storleken i sig, utan också för att bärsystemet rimligtvis är konstruerat för högre vikter.
Hur en ryggsäck sen klarar en (betydande) underfyllning beror på om den är försedd med en någotsånär stadig ram och ett fungerande system för komprimering av säcken.

Jag tyckte aldrig jag fick bukt med detta i den Osprey Exos 58 jag skaffade först, för att jag - precis som du - tänkte att det var "lika bra". Säcken har en riktig aluram och komprimeringsremmar, men det blev ändå väldigt opraktiskt - massor med veck i tyget där både regnvatten och skräp gärna ville samlas, hoptryckta fickor som blev svåra att komma åt, och en konstig fördelning av lasten på ryggen - det hela såg ut som en klunga löst dinglande tygpåsar mellan de maximalt åtsnörda kompressionsremmarna. Det blev ju inte bättre allt eftersom maten blev uppäten. Jag fick byta ner mig två storlekar till Exos 34 och är nöjd sen dess :)

PS Ett fungerande trick är ju att inte komprimera sin sovsäck, utan låta den fylla volymöverskottet - men jag ville hellre ha den i dess vattentäta packpåse. Det känns ju också lite absurt (och kan påverka säkerheten i svårare terräng) att öka volymen på sin packning i onödan.
 
Oj hehe ja det låter ju inte alltför kul, har dock hört (och sätt på youtube) att kajka verkar ha ett bra kompremeringssystem :) men allt har ju en gräns :p men vart går du då när du "bara" har en 34L säck?
 
Oj hehe ja det låter ju inte alltför kul, har dock hört (och sätt på youtube) att kajka verkar ha ett bra kompremeringssystem :) men allt har ju en gräns :p men vart går du då när du "bara" har en 34L säck?
Det varierar - senast med just Exossäcken var jag 10 dagar i Jotunheimen, men då fick mitt lilla tält hänga utanpå tills motsvarande mängd mat blivit uppäten ;).
 
Naturligtvis bör man inte utgå ifrån att man kan börja med en 34-literssäck och ändå kunna få med saker som trepersons dubbelvävtält, traditionellt thermarest, någon fleecetröja o.s.v. Somliga tycker det är okej att äta lite för lite under en vandringsvecka för att spara vikt och volym och få bantningskur på köpet, andra maximerar kalorieffektiviteten med havreflingor i olivolja eller enbart snickerschoklad och tortilliabröd som käk - så att även stormkök och kastrull kan lämnas hemma.

Som inlägg 2 ovan antyder är ju ryggsäcken till för att rymma det du ska ha med dig. Vad tror du om att köpa hem 85-litraren, försöka att få ned allt du tänkt dig, och sen utifrån resultatet tar bort saker i ordning från minst användbar till mest användbar, tills du kan stänga ryggsäcken och den inte känns övermänskligt tung på ryggen.

Sen får nystartade butiker och nedsatta priser mig gärna att tänka på historien med "Kameraexperten".
 
joanna: hehe ajuste så kan man ju också göra ;)

Grönt är skönt: jag har ju dock inte alla prylar som jag tänkt ha med än, tält och sovsäck skall införskaffas snarast ;) jag har kollat runt lite på det företaget, verkar som att det är ett danskt företag http://www.yelp.se/biz/seuf-outdoor-frederiksberg och om man försöker gå in på den danska (.dk) så hamnar man på den svenska sida, så det finns iaf en fysisk butik som tur är, och tar man på faktura så är det väll inget farligt ?
frågan är ju fortfarande vilken man ska storlek man ska välja, eftersom jag inte har jätta mycket vana med långvandring så vet jag inte riktigt hur stort jag behöver, men som du säger så får man ju lägga ner allt man vill ha med sig får det inte plats så får man plocka bort saker som man då troligtvis inte äns behöver. synd att man ska vara så kluven och lite för oerfaren :p
 
Med risk att få andra vandrare på mig skulle jag som vanligt vilja råda dig att börja med grunden. Tag en flyttkartong, med spritpenna ritar du decimetersrutor på insidan, sedan tar du fram din gramnoga köksvåg och påbörjar ett excelark med din utrustning, notera volym, kapacitet och viktigast av allt vikt. Glöm inte att förse excelarket med en automatisk addition i slutet.

Kläm, känn och anskaffa den utrustning du vill ha. Du behöver ett sovsystem, ett laga och äta/dricka system, gångplagg, regnplagg, sovplagg, förstärkningsplagg. För att hitta behöver du ett navigeringssystem, allt från kartor och kompass. Du skall ha ett signasystem, spegel, visselpipa, papper och blyertspenna. Mat och godis i dygnspåsar deras vikt och volym är svårast att ändra på.

Till sist behöver du ett bärsystem, detta kan du bara dimensionera när du har det övriga på plats.

Börjar du i din ände så blir givetvis en rejäl 100 eller 130 l säck än bättre för i den kan du ju få än mer med dig, speciellt vid vinterturer som lockar längre fram.

Låna eller tigg en liten ryggsäck och gör veckoändsturer med din lilla utrustning så ser du vad du behöver och inte minst vad det får väga för bäraren är du.

Go tur från en som numera fått ner packningen till 45 l.
 
Många råd blir det...

.... alltid svårt när man ställer en fråga och vill ha råd. De flesta har ju sina egna favoriter och håller hårt på dem och sina anledningar till varför man valt just den prylen.

Jag har själv en Boro 90 som ju är stor och många tycker förstås att den är för tung., men jag bär gärna detta extra kg någon gång då och då då den inte heller är fullpackad. Jag tycker det är skönt ha plats i ryggan när man börjar packa den inför en tur. Skönt få med det man vill ha med och inte behöva lämna en "bra att ha" pryl hemma bara för att men en gång snålade och köpte en för liten eller för billig säck. Visst, man kan ju med tiden skaffa sig en till säck, större eller mindre och det kanske man bör ta ställning till redan när man köper första säcken. Alltså, jag föreslår att du köper den större modellen, då får du ju med det du vill ha med, sen kanske du utvärderar det hela och skaffar en mindre säck om du tycker att denna blev för stor för tex kortare vandringar, stugturer osv..
Men, hur man än vrider och vänder på det så är det ju för de allra flesta bättre att ha en större säck och kunna packa utan problem, jmf med en för liten säck, där man skall tvinga i allt och kanske inte få med det man vill ha med.
Jag tror också at de flesta "märkessäckarna" har bra bärsystem och bra kompressions möjligheter men man kan ju kanske trivas bättre med ett visst system men det vet man ju först när man burit ett tag . Man bör ju liksom "bära in" sin rygga och få den att forma sig efter ryggen och lära sig själv hur man skall spänna alla remma osv...... med andra ord, låna inte ut din rygga sen.....
.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
Morgan Vilken säck? Transportera 28
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.