Kläder till vandringen

En liten kläd tråd till då :)
jag ska ta en vända på kungsleden fån abisko. jag behöver en helt ny uppsättning med kläder.
och skulle behöva så mycket hjälp jag kan få, underställ,byxor,tröjor,jacka och kanske regnkläder ?
jag är väljer bort tyvärr bort ull pga av personliga skäl, vet att ull är ett av dom bästa matareal men men ;)
har varit inne på naturkompaniet och testat lite, ska in nu i helgen och testa mer på olika ställen.
tyckte att fjällräven vidda pro var trevliga men har läst att vissa tycker att FJ byxor går sönder väldigt lätt, iaf dom nya stämmer det ?
har hört att Lundhags och Arcteryx ska göra bra byxor med men har ingen aning om modeller.
jackor har jag inte hunnit läsa på så mycket om än,
men jag uppskattar alla tips jag kan få, så ös på med vad ni tycker är bra :)
//Christian
 
När ska du åka? Skidor/vandra

Behöver du verkligen en helt ny garderob? Naturligtvis väderberoende. Men jag vandrade Kungsleden för några år sen i slutet av Juni början av juli. Startade i Abisko och gick i gympaskor och t-shirt samt ett par nyinköpta Fjällräven Vidda. Hade med mig en del förstärkningsplagg till kvällarna. Gick alldeles utmärkt.
 
Ska vandra slutet av juli/början augusti, nästan allt iaf :p skulle iaf vilja kolla runt vad som finns :)
vad tycker du om byxorna ? har dom fungerat bra? inga sömmar som gått upp ?
 
Mitt tips skaffa rejäla grejer. Trenden är lättvikt men ju lättare saker blir desto svagare. Kungsleden en bra dag kräver inte mycket bor du på STF stugor med torkrum och kamin på rummet så blir det ännu enklare. Blir det regn/snö/vind/bo i tält krävs det lite mera. Skall du vandra Nallo -> Tjäktja kan det blir scrambling och använda händer knän och då vill man inte grejerna skall gå sönder

Är det sommarvandring så
Fjällräven har bra byxor
http://www.fjallraven.se/klader/byxor

Regnställ kör jag billigt från ITAB Packaway (lättvikt ;-))
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16288&plats_id=1386

I höstas tog jag vinterjackan då jag vandrade i Rogen

10328468184_8b09b4855a.jpg


Vill du ha billigare grejer kolla i denna tråd många bra tips
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75956&page=11

Bra tips rent generellt som sammanställts från utsidan om vandra
http://fjallen.nygardh.net/utsidan/fjallvandringstips_thread28719.pdf

Väderstatistik Kebnekaise Augusti
http://www.kebnekaise.nu/se/vader/statistik.php?station=20360&year=2003&month=08
 
Vad gäller Fjällrävenbyxor har mina (vet inte exakt modell, men G1000 med rålängd) hållt ett år, sedan har de varit slut (slitit igenom tyget i grenen, sömmar som går...). De köpte jag dock för typ 5-6 år sedan, testade två par med ett år mellan inköpsdatumen, med samma resultat. Sedan började jag köpa haglöfs brallor.

Det är möjligt att FR fått ordning på sina byxor igen/jag hade otur, eller så var det för 10 år sedan man borde köpt dem om man skulle ha ett par vettiga. FR går iaf fetbort för mig.
 
(...) Kungsleden en bra dag kräver inte mycket bor du på STF stugor med torkrum och kamin på rummet så blir det ännu enklare. Blir det regn/snö/vind/bo i tält krävs det lite mera. (...)
Den stora brytpunkten är precis detta - dvs om du har möjlighet att vid behov torka dina skor/kläder emellanåt, eller inte alls. Om jag minns rätt så tänker ni tälta, men å andra sidan passerar ni förbi många stugor, som går att ta till i "nödfall" (typ regn 10 dagar i streck ;)).

Man kan visst tänka "satsa på bra grejor som håller länge", men Kungsleden från Abisko mitt på sommaren går att överleva i nästan vad som helst, utom möjligen jeans ;). En del går i lätta löparbrallor, andra i militärbyxor från något billigt överskott, själv går jag helst i mina tusen gånger lappade 3/4 ökenbrallor (därför att de är ljusa, tunna men starka, luftiga, vida om låren, släta under höftbältet och har precis de fickor jag vill ha). Det är viktigare att byxorna sitter skönt på just din kropp, andas hyfsat och torkar fort, än att de heter "Fjällräven" eller ens klassas som "vandringsbyxor" överhuvudtaget.

Köper du allt nytt innan du hunnit bli lite klokare på vad som fungerar för just dig, är risken stor att du har en massa dyra, fina men föga använda "friluftskläder" hängande i skåpet.
Om jag som nybörjare hade en tajt budget, skulle jag i första hand lägga pengarna på en bra sovsäck - det är inte lika svårt att resonera sig fram "teoretiskt" till vad det är man behöver. Kläder är känsligare, och byxor tycker jag är nästan lika känsligt som skor.
 
Den stora brytpunkten är precis detta - dvs om du har möjlighet att vid behov torka dina skor/kläder emellanåt, eller inte alls. Om jag minns rätt så tänker ni tälta, men å andra sidan passerar ni förbi många stugor, som går att ta till i "nödfall" (typ regn 10 dagar i streck ;)).

Man kan visst tänka "satsa på bra grejor som håller länge", men Kungsleden från Abisko mitt på sommaren går att överleva i nästan vad som helst, utom möjligen jeans ;). En del går i lätta löparbrallor, andra i militärbyxor från något billigt överskott, själv går jag helst i mina tusen gånger lappade 3/4 ökenbrallor (därför att de är ljusa, tunna men starka, luftiga, vida om låren, släta under höftbältet och har precis de fickor jag vill ha). Det är viktigare att byxorna sitter skönt på just din kropp, andas hyfsat och torkar fort, än att de heter "Fjällräven" eller ens klassas som "vandringsbyxor" överhuvudtaget.

Köper du allt nytt innan du hunnit bli lite klokare på vad som fungerar för just dig, är risken stor att du har en massa dyra, fina men föga använda "friluftskläder" hängande i skåpet.
Om jag som nybörjare hade en tajt budget, skulle jag i första hand lägga pengarna på en bra sovsäck - det är inte lika svårt att resonera sig fram "teoretiskt" till vad det är man behöver. Kläder är känsligare, och byxor tycker jag är nästan lika känsligt som skor.

I yngre tonåren gick jag sträckan abisko-keb i jeans. Det var inga problem. Ibland var det blött men, hör och häpna, det torkade trots boende i festivaltält från jula.
 
Mitt tips skaffa rejäla grejer. Trenden är lättvikt men ju lättare saker blir desto svagare. Kungsleden en bra dag kräver inte mycket bor du på STF stugor med torkrum och kamin på rummet så blir det ännu enklare. Blir det regn/snö/vind/bo i tält krävs det lite mera. Skall du vandra Nallo -> Tjäktja kan det blir scrambling och använda händer knän och då vill man inte grejerna skall gå sönder

Är det sommarvandring så
Fjällräven har bra byxor
http://www.fjallraven.se/klader/byxor

Regnställ kör jag billigt från ITAB Packaway (lättvikt ;-))
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16288&plats_id=1386

I höstas tog jag vinterjackan då jag vandrade i Rogen

Vill du ha billigare grejer kolla i denna tråd många bra tips
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75956&page=11

Bra tips rent generellt som sammanställts från utsidan om vandra
http://fjallen.nygardh.net/utsidan/fjallvandringstips_thread28719.pdf

Väderstatistik Kebnekaise Augusti
http://www.kebnekaise.nu/se/vader/statistik.php?station=20360&year=2003&month=08

Löjligaste jag läst. Jämför en ren nylon- eller polyesterväv i samma vikt som g1000 (som du indirekt rekommenderar), mycket hållbarare, alltså kan man göra en lättare väv i ren syntet med bibehållen slit- och rivstyrka. Boom, ditt argument håller inte.

Fjällräven har inte alls särskilt bra byxor, resten av friluftsvärlden har gått framåt medan FR fortfarance lever på retrohipsters. Slitstyrkan är under all kritik och sömmarna har stora kvalitetsbrister, speciellt grensömmen tenderar att släppa.
 
Du har redan fått en del bra tips som ex ITAB's lättviktsregnställ. Som vandringsbyxor har jag alltid hållit fast vid mina Fjällrävenbyxor (äldre modell som verkar tätare i tyget än dagens modeller), men då jag under sista året även flitigt använt ett par Haglöfs Ruggen Montain Pants börjar jag svänga och undrar om inte det är dessa byxor som får följa med till fjällen nästa gång?
 
Absoluta sanningar kanske man skall formulera om till egna upplevelser istället;)?

Jag har bra erfarenheter av FR, och har inte upplevt dålig kvalité, och jag är en såndär kort/tjock som gärna spräcker grenen på byxor pga ofrivilligt jälivarehäng;) och mina har hållt i flera år.

KEB brallan skulle jag inte beskriva som en hipsterbyxa;)....det finns ju fler modeller än vad alla hipsters springer runt med i stan.

Sedan så får man se på olikheter på byxmodeller.....jag upplever att FR har tunnare byxor (KEB) om man ser till andra tillverkare med linkande modell (lundhags, haglöfs itab m,m) och självklart får man ha i beräkningen att dom inte är lika slitstarka. Samtidigt premierar "jag" en tunnare byxa med goda ventilationsmöjligheter och skön komfort.

Vill jag ha en stridsvagn till byxa väljer jag ITAB byxan som kännas 3 gånger så tjock i tyget, och säkerligen är mer slitstark vid ren mekanisk nötning.

Så nu har TS två upplevelser av FR att utgå ifrån.
 
I yngre tonåren gick jag sträckan abisko-keb i jeans. Det var inga problem. Ibland var det blött men, hör och häpna, det torkade trots boende i festivaltält från jula.
Hehe - jag vågar knappt berätta vad jag vandrade, och t o m långtursklättrade i, "i yngre tonåren".
Klart det handlar om trivsel, och inte överlevnad. Fast kan man vara våt om benen under lite kortare tid, så varför inte ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
action2 Kläder till löpning och cykel Kläder 6
Nordstjärnan Lagnings lappar till nylon och membran kläder? Kläder 6
Kristofer S Kläder till havskappsegling? Kläder 3
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.