Nya tält för sommarsäsongen 2014?

Vaude försöker vara lättast - utan cubenfiber ;)
Jag är dock lite skum på den ofullständiga bågen - konstruktionen står och faller (bokstavligen) med att tälttyget står pall som mothåll. Dessutom som vanligt fördomsfull mot kolfiber. Men alltihop kanske bara är förutfattade meningar? Vi behöver ett till enpersonstält i familjen, så den som kommer i närkontakt med detta tält får gärna berätta.
 
Senast ändrad:
Är själv f.n. på jakt efter ett vindtåligt lätt enmanstält och har plöjt fora världen över för brukarrapporter om olika modeller. Redan Vaudes Power Lizard med hel alubåge sägs vara helt otillräcklig för kalfjäll. Läser man sedan amerikanska fora verkar åtminstone Fibraplex kolfiberbågar knappt tåla en vindpust - och i USA verkar de inte ha mycket till vindar, om man ser till hur tälten är konstruerade. Det som vi ser som normalt tältande, kalfjäll och 20 m/s, är för dem extrema polarexpeditioner. Av utseendet på det där Vaudetältet skulle jag säga: sommarbruk i tät låglandsskog. Min jakt på eget tält verkar svår f.ö. Ska det vara vindstabilt verkar det vara svårt att hitta något tillräckligt lätt så det blir någon poäng att gå ner från ett standard tvåmans. Och det går knappt hitta någon modell man inte måste sy om när det gäller ventiler och stormlinefästen. Det enda vettiga jag hittat är några vintermodeller från Big Sky International (Chinook, en ny modell, och Montana), men jag misstänker att tygerna är sköra, att kvalitetskontrollen brister osv, vilket man kan ta om man köper det här hemma och kan reklamera, annars inte. Har ni något förslag är jag idel öra.
 
(...) Redan Vaudes Power Lizard med hel alubåge sägs vara helt otillräcklig för kalfjäll. (...)
???
Kan du slänga in någon länk?
Jag har både läst mycket om, samt personligen klämt rätt ingående på, Power Lizard, då detta tält fick delad förstaplats i min lååånga tältutredning för några år sedan (att jag sen slog till med Helsport Superlight i stället beror endast på att öppningen är vänd åt för mig bekvämare håll). Rent konstruktivt kan PL inte vara sämre än andra "enbågstält" av motsvarande storlek, och materialmässigt bör det snarast vara ett av de tåligare. Konstruktionen med "power"-bågen, närmast motsvarande en fackverksbalk, är ju också per definition starkare än enkel båge i tygkanal - det skulle vara, att det brast någonstans i själva utförandet, men det har jag inte hört talas om?

Vore intressant med feed-back i så fall, då PL fortfarande är stark kandidat till enmanstält nr 2 i familjen.

Vad gäller den nya SUL-modellen delar jag som framgår obesett din misstänksamhet, på rent konstruktiva grunder.
 
Beklagar, har inte fört loggbok över mina spaningar, och jag känner inte för att göra om jobbet. Minns att jag läste någon svensk redogörelse, där de haft både en Akto och en PL på turen. Tror de fick modifiera PL:n på vägen (fler stormlinor, tror jag det var). Också läst att materialet i PL gått sönder (kommer inte ihåg var, bortsett från dörrens skyddsflik för dragkedjan). Läst många klagomål på att det är svårt att få till sträckningen (kan mest ha varit innertältet; låter kanske som ett handhavandefel). Förelår att du söker brittiska redogörelser och youtubefilmer. Minns inte på rak arm vilka jag sett, men har de filmats i hård vind kan man se ganska bra vilka krafter och riktningar som inte tältet kan hantera. De har lika hårt väder i Skottland som här. Om man ser på PL:s konstruktion, är det inte mycket som stagar tältet från sidan och snett från sidan i kortändan, till skillnad från Akto, som dessutom är avsevärt mindre.

V.g. Ringstind SL har jag läst en hel del på norska fora, att de inte räknar det som ett tält för kalfjället, men det kanske mest är fördomar (?). Har till hälften valt bort det, dels pga det, men också för att det är så dyrt och att jag läst redogörelser från flera nya ägare, där de strax fått börja reparera tältet. Men på sistone ha kommit på idén att staga upp den vertikala kortändan med en Alaskaram, som jag ju ändå går och bär på. Pss skulle det förvandlas till ett tvåbågstält. Sannolikt skulle stabiliteten öka avsevärt.
 
Det finns absolut mer robusta tält, men det är ju ingen konst om de också är tyngre - och TS fråga är ställd i Lättpacknngsforum ;).
Jag har sovit i min Ringstind SL i (vad det sedan visade sig) ca 22 m/s, och det kändes som att det fanns betryggande marginaler (men jag var väldigt noga med uppsättningen och det är nog en förutsättning).

Rimligtvis borde PL - om det nu inte döljer rena material/utförandemissar - i alla fall inte vara sämre än så - både p g a "fackverksstången" och p g a den symmetriska arkitekturen, som gör fria tygytor mindre än på Ringstind. På den starkt asymmetriska Ringstind har Helsport funnit det nödvändigt att placera ett staglinefäste mitt på den långa fria sidosömmen - en konstruktiv kompromiss man slipper på PL.
 
Såg så sent som idag ett filmklipp på en Tarptent Moment DW, den nya versionen, som inte klarade vind något vidare, fastän vinden inte var värst hård och ägaren hade monterat extrastången. Den borde definitivt haft stormlinefästen på långsidorna, alltså minst 4 till. På ett billigare tält skulle man kunna montera sådana här: http://shelter-systems.com/gripclips/ultra-light-silicon-tarps.html Det är faktiskt tälttillverkare som hänvisar till de clipsen om man behöver fler stormlinefästen. Ett dyrare tält vill jag ha färdigtillverkat före inköp. Men kolla på big sky tälten. Där får man trebågstält för 1,3 kg, och kan lämna en båge hemma om vädret ska bli lugnt. (Fast å andra sidan 1500mm vattenpelare på tältväven.)
 
(...) Men kolla på big sky tälten. Där får man trebågstält för 1,3 kg, och kan lämna en båge hemma om vädret ska bli lugnt. (Fast å andra sidan 1500mm vattenpelare på tältväven.)
Väldigt tilltalande! Lite lurigt att räkna ut totalvikten - staglinor, pinnar, tyg i innertält i st nät, packpåse etc räknas separat ochtotalt blir det inga UL-rekord, men ändå klart intressant med så pass lätt och tillsynes välkonstruerat tält, som både är självstagande och har dubbla ingångar. Mitt (obs ytliga) intryck av "välkonstruerat" gäller dock endast "Chinook" med den tredje bågen - tillverkarens egna bilder på den ranka föregångaren "Revolution" med den "inblåsta" väven är avslöjande.
Chinook vore faktiskt lite av ett ideal. Om det nu inte, igen, var för detta oskick med misstänkt låga vattenpelare på vävarna... det finns flera amerikanska tält, där detta i stort sett är det enda, som avhållit mig från att testa.
 
Mina beräkningar blev 1,47 fullutrustad för Chinook 1, men det beror förstås på personliga val - jag valde inga lättviktsalternativ. (Big sky ger ett väldigt amatörmässigt intryck i det att deras hemsida är full med fel, det är ofta fel tält på bilderna, många av länkarna fungerar inte osv.)

V.g. vävarna har jag noterat att i USA räknas inte silnylon som vattentätt! Där förekommer något de kallar "misting". De menar att vid hårt regn och blåst släpper silnylon igenom vattnet, likt kondensregn. (Hur skiljer de på kondensregn och "misting"?) Ibland efterbehandlar folk vävarna med silikonspray eller målar med en lösning av lösningsmedel och sömtätningssilikon.
Jag har även förundrat mig över att det är regel i USA att kunden måste sömtäta själv (Big Sky som enda undantag jag sett), och att det måste göras på ett nytt tält. Det tog nog 10 år och 300 nätter innan jag sömtätade mitt HB, och då var det inte av nöden heller. De kanske förutom sämre vävar även använder sig av sämre sömmar?
 
Tack för tipset. Jo, det är nog rätt. Scarp har bra rykte som stormtåligt i Skottland, även utan extrastängerna. Inte lika tåligt som Akto och inte lika bra sydd, men mer rymligt och minst lika stabilt i vinden. De där småpinnarna i hörnen ska göra väldigt mycket. Men jag gillar inte lösningen med extrastängerna på taket. Behövs de tar jag hellre ett större och tåligare tält för samma totalvikt. Och när jag inte vill använda extrastängerna, vill jag inte ha de där onödiga stångfästena på taket. Kunde man få den utan fästena, skulle den ligga högt upp på listan, särskilt som jag hittade en återförsäljare av Tarptent i Danmark som har samma priser som man själv skulle få betala vid privatimport från USA: http://www.backpackinglight.dk/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...