Vandring GR65 och Camino de Santiago

Hej.
Vi planerar en pilgrimsvandring i höst med start i Le Puy för att vandra GR65 till Saint-Jean-Pied-De-Port och därefter vidare längs Camino De Santiago till slutdestinationen Santiago de Compostela. (ca: 160mil)

VI har läst en del om framförallt camino de Santiago men inte hittat så mycket om den franska leden.

Någon som har erfarenhet av att ha gått den eller delar av ovanstående?
Har läst trådarna här på utsidan men tänkte ändå skapa en egen med lite nya frågor och fokus på den franska delen.

Hur är det med härbärgen på den franska sidan? är det någon skillnad i pris och tätheten gentemot på den spanska delen.

Hur är det med vatten efter vägen? Har läst att det finns kranar efter vägen, har ni som gått där nere använt dricksvattnet från kranar, köpt vatten på flaska eller haft vattenreningstablett. (Vet inte hur bakteriefloran är i dricksvattnet där nere)

Sen vad har ni använt för skor/kängor? Verkar variera mycket på vad folk har gått i och skulle vilja ha eran egna erfarenhet och upplevelse av skoval. För/nackdelar.

Hur är vädret i Oktober ni som har erfarenhet? Och hur har värmen varit på nätterna samt vad har ni sovit och i vad?

Tacksam för svar
 
Tack för svaren. Ska kolla på bloggarna!

LinaHa, hittade inte så mycket om själva vandringen men tänkte skriva till han och fråga. Tack för tipset och tack även för din egen blogg i den andra tråden!
 
Hur är det med härbärgen på den franska sidan? är det någon skillnad i pris och tätheten gentemot på den spanska delen. - Själv har jag bara gått den spanska delen. Men gick med en kille som hade gått från franska delen och han sa att det krävdes mer planering där, man kunde inte vara lika spontan och bekväm som på den spanska delen.

Hur är det med vatten efter vägen? Har läst att det finns kranar efter vägen, har ni som gått där nere använt dricksvattnet från kranar, köpt vatten på flaska eller haft vattenreningstablett. (Vet inte hur bakteriefloran är i dricksvattnet där nere) Inga problem med vatten alls! Finns gott om ställen att fylla på vatten. Står non potable om det inte går att dricka vilket bara är på ett fåtal ställen. Går dessutom att köpa vatten överallt om man vill det. Jag fyllde på där det gick och hade inga problem.

Sen vad har ni använt för skor/kängor? Verkar variera mycket på vad folk har gått i och skulle vilja ha eran egna erfarenhet och upplevelse av skoval. För/nackdelar. Här är det nästan omöjligt att säga något... dåligt svar. Jag gick i Meindl-kängor, hade mer stöd än folk i tunnare skor som fick problem för att de inte hade tillräcklig dämpning. Mitt problem var att jag fick så fruktansvärt ont under fötterna, det varade i 4 veckor. De flesta hade vandringsskor, ca 90% skulle jag säga. Några (jag) hade kängor och några typ löparskor. Alla får ont... punkt. ;) Skulle jag göra om det skulle jag testa med lättare skor.
 
Får se hur vi gör med den Franska delen, lite tråkigt o planera hur man ska vandra men får nog bli att boka härbärge första nätterna och sedan höra oss för och se om det behövs sedan. Bättre än att allt är fullbelagt och man står där trött, sliten och utan sovplats :)

Non potable tar vi med oss, hörde även från en annan som gått Caminon att det gick o dricka vattnet nästan överallt, undviker helst att köpa vatten på flaska för både miljön och ekonomin (även om det kanske bara kostar några kronor).

Ser ut som att vi kör med våra vandringskängor, bra stöd åt fotlederna och väl ingångna. Vill inte lägga ut pengar på ett par lättare när vi redan har ett par ordentliga. Har testat de nu i sommar och det blir inte för varmt heller som jag var rädd för.

Tack så mycket för tipsen!

Nu är flyget till Lyon bokat med avfärd den 3:e september! Med en övernattning i Lyon (troligtvis) innan vi tar oss vidare till Le-Puy-en-Veley och börjar långpromenaden den 4:e eller 5:e.
Sen är det klart att man börjar fundera lite på vad man gett sig in på, men kommer säkerligen bli en upplevelse och förhoppningsvis blir man lite klokare efter vägen :)
 
Hoppas att ni får tag i Brian! :)

Har ni tittat efter någon bra guidebok? Vandrar man sent/tidigt på året (mao när det inte är säsong) så kan det vara fint att veta vilka härbergen som är öppna och var dom finns etc. Jag tror inte att ni behöver oroa er för att dom ska vara fullbelagda när det inte är högsäsong!

Lycka till med fortsatt planering!

//Lina
 
LinaHA
Fick ett kort svar från Brian att han inte hade sovit på några hostels efter vägen och kunde tyvärr inte svara på våra frågor. Men hittade en kvinna i Sverige som gått Le Puy som svarade på våra alla frågor :)

Ingen guidebok, läst lite ur två som vi lånade på bibloteket men vill vandra utan att veta för mycket egentligen.

Ska dock skaffa en liten bok där alla övernattningsställen i Frankrike finns med iaf, verkar enligt de flesta på engelska forum vara ett måste.

Så snart bär det av och vi hoppas vi klarar av hela vandringen innan vår nästa resa i November :)

Självklart kommer vi även uppdatera här hur vandringen gick och hur det var.
 
Snart är Le-Puy way avklarad. Beräknar att vara i St-Jean-Pied-de-Port om 6 dagar.
Enligt andras utsagor är denna vandringen mer fysisk med alla dalar man går igenom de första 10 dagarna innan man börjar komma på lägre höjder. Försöker klura på varför så få svenskar vandrar här... Har ännu inte hört om någon svensk hittills iår på de härbärgerna vi sovit på och de turistkontoren samt kyrkorna vi besökt. Bara enstaka tidigare år.

Har förstått från andra att leden skiljer sig från den fortsatta i Spanien. Vi får själva snart se.
 
Jag passar på att kopiera ett kort stycke från er blogg, eftersom det var en av frågorna ni hade innan ni startade:

"Har insett att vara kangor ar aldeles for tunga och stora for den har leden och vikten vi bar. Passar sig battre till vandring i Sverige och med tyngre packning an de 10-13kg som vi har. Lagre kengor ar att rekommendera och ar vad de flesta har, aven laga trekkingskor som gar under vristen som vanliga skor. "
 
Tack för citatet om kängorna!

Annan info som kan vara bra att veta.
Vatten finns som regel ganska regelbundet. Vi är två och har klarat oss på 1,5 liter tillsammans. Även fast vi några gånger fått knacka på hos privatpersoner. Cash is king som man säger, uttagsautomater finns inte överallt och de flesta ställena tar bara kontanter.

Priserna är lite dyrare än i Spanien. Härbärgerna kostar mellan 12-20 € och då ingår som regel inte frukost.
Man går även kortare dagsetapper här än i Spanien, då det är mycket mer upp samt ner, enligt de vi träffat som vandrat i Spanien tidigare.

Bra att veta om man vill köpa egen frukost, lunch eller middag är att på söndagar är praktiskt taget allt stängt efter kl 12.30. Enstaka städer kan ha något öppet i närheten. Även måndagar är mycket helt stängt eller bara öppet på förmiddagen.

Många pratar inte Engelska eller väldigt begränsad. Vi kunde bara enstaka ord på franska innan resan men har gått bra att kommunicera iaf! Finns alltid kroppsspråk och andra som kan hjälpa en översätta.

Angående härbärgerna, så behöver man boka iallafall kvällen innan. Tyvärr är det så vilket vi fick lära oss den hårda vägen då man antingen får gå väldigt kort en dag eller alldeles för långt i brist på sovplatser.

Kommer inte på något mer nu som kan va bra att veta. Men har iaf svarat på mina egna frågor :)
 
Kort fråga till er som har erfarenhet av denna vandring, går det att sova i princip var man vill längs denna led eller t ex slå upp ett litet tält?
Jag är inte vidare intresserad av hostels utan sover helst i det fria.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
Anna-Carin Vandring i USA - Seattle Trekking 0
Elserrr Vacker vandring med tält i europa? Trekking 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.