flyg och cykling till/i australien och nya zeeland!

Hallå där?

Jag planerar en cykelresa genom Australien och sen vidare till Nya zeeland, mer exakt ska rutten gå från Perth via melbourne längs kusten upp till cairns. Därifrån hade jag planerad att flyga till Christchurch, sedan rund sydön och upp till Auckland, och därifrån flyga hem igen till Stockholm!
Tanken är att detta ska genomföras nån gång mellan mitten av September och Januari.
Några som har gjort en liknande resa och kan berätta lite mer om det, gärna både positivt och negativt:)
Har läst att det kan vara väldigt mycket trafik på vägarna i Nya zeeland tiden efter nyår, pga deras semester, någon som har upplevt detta?

Sen undrar jag om det är någon därute som har flygit med cykel till Australien? Har kollat lite på jorden runt biljetter, fick fram ett rätt så bra pris på dessa, men någpn som vet om man kan boka till extra bagage till cykeln?

Mvh Jens
 
Jag planerar en cykelresa genom Australien och sen vidare till Nya zeeland, mer exakt ska rutten gå från Perth via melbourne längs kusten upp till cairns. Därifrån hade jag planerad att flyga till Christchurch, sedan rund sydön och upp till Auckland, och därifrån flyga hem igen till Stockholm!
Tanken är att detta ska genomföras nån gång mellan mitten av September och Januari.
Några som har gjort en liknande resa och kan berätta lite mer om det, gärna både positivt och negativt:)
Har läst att det kan vara väldigt mycket trafik på vägarna i Nya zeeland tiden efter nyår, pga deras semester, någon som har upplevt detta. Mvh Jens

Jag hojar i NZ nu och har varit här sedan slutet av november. Jo det ska vara mest trafik på vägarna mellan jul och hela januari då NZ själva har semester. Det är ju också största turistsäsongen då. Men jag märkte ingen stor skillnad. NZ själva bilar nog inte så jättemycket på sina semestrar utan de åker någonstans och stannar där i en vecka eller två.

Det jag tycker är viktigt är att undvika highway 1. Den är absolut mest trafikerad och det är också där lastbilarna i huvudsak far. Det finns vägren på den men det är ingen skoj cykling. Och speciellt inte på sydön då det far förbi en stor lastbil var och varannan minut full av får som luktar helvete.

Men det finns gott om andra vägar så planerar Du bara lite så tror jag inte högsta högsäsong ska vara något problem för cykling.

Det som kan vara bra att veta är att nyazeeländarna kör bil som krattor. Av någon anledning är det många som inte byter fil när de kör om en cyklist trots att det är milsvida sikt och inga andra bilar. Så håll Dig intill kanten. Turisterna i campervans och hyrbilar håller ut som vanligt folk.

Sen är asfalten inte speciellt rullvänlig. De lägger ut lösgrus som får platta till sig med tiden och ute i kanten kommer den tiden aldrig. Så det är ganska skakigt och Du får räkna med ca 5 km/h långsammare än på bra asfalt.

Men det är vackert så in i bomben.

Här är länk till så kallade Great Cyclingtrails. Jag har inte gjort någon av dem men är saker på att det är trevlig cykling. Vissa kan vara bökiga med packning men många funkar ändå. Kan dock vara en hel del cyklister utan packning i höga farter på dessa. Speciellt på helgerna då antar jag.

http://www.nzcycletrail.com/
 
hej spännande och rolig resa du har framför dig! jag cyklade sträckan perth-melbourne under feb-mars i år. jag kanske kan ge lite tips.
först och främst är det viktigt att du kan ta med mycket vatten. jag cyklade med 10 liter . den längsta sträckan mellan vattentankar är ungefär 200 km.

se även till att ta med alla reservdelar du tror att du behöver. vad jag kommer ihåg såg jag inte en enda cykelaffär mellan perth och staden ceduna (1950 km)

om du har med telefon rekommenderar jag att du skaffar ett sim-kort från telstra. telstra har nogorlunda bra mottagning på landsbygden. jag hade ett sim från optus som var helt värdelöst .

det tråkiga med australien är att allt är dyrt:(
det som är bra är att folk är väldigt trevliga och det är väldigt enkelt att fricampa .
hoppas du inte är rädd för spindlar bara :)
när jag cykla i Australien såg jag bara 2 ormar. jag hade räknat med o se fler .
lycka till och om du vill ha mer tips är det bara att fråga
 
hej, tack för svaret!
Planerna har ändrats lite efter att jag har pratat med några kompisar som har varit där, de rekommenderade mig att cykla åt andra hållet, alltså från Cairns till Perth pga. de rådande klimatet under den tiden, så nu blir det istället att flyga från Perth till Nya zeeland, men det går nog lika bra det;)
Jag hade räknat med att behöva kunna ta med mig mycket vatten, speciellt över Nullarbor plain, jag antar att du också har korsat den? Hur var det där med vatten och maten, läste om en kille som fick vatten av husbilsturister som han träffade på, upplevde du det på samma sätt?

Hade även en fråga angående tält, vad hade du för tält med dig, är det ett måste att ha ett självstagande, eller går det lika bra med tunneltält? Funderade även över att ta med mig ett tarp, för att spänna över tältet, mot både regn och sol, vad säger du om detta?

Hur ordnade du med flyg, köpte eller hyrde du cykel på plats, eller tog du med dig en hemifrån?

Spindlar har jag väl ingenting emot, fast då pratar jag ju om svenska spindlar:), kan tänka mig att det finns en viss skillnad;)

Hälsningar Jens!
 
Är dina kamrater cyklister? Vinden blåser olika under olika årstider. Börjar du så tidigt som möjligt (i sep) från Perth så kommer du både ha svalare temperatur och medvind på Nullarbor Plain. Vinden ändras sen och kanske får du motvind på östkusten, men där spelar det mindre roll.

Börjar du i Cairns så kommer du vara på slätten under högsommaren (men ändå ha medvind). Iaf enligt de källor jag läste.

Jag cyklade sommartid genom outbacken från söder till norr för många år sen. Och värmen är tuff. Drack nog minst tio liter om dagen.

Självstadgande är inget måste, men jag har aldrig förstått varför man ens vill ha något annat. Tarp behöver du inte.

http://travellingtwo.com/gallery2/d/48773-1/nullarbor.pdf
 
Nullarborn plain är inte så fruktansvärt som alla vill få det att låta . För mig tog det 12 dagar från norsman till ceduna. Det som var jobbigt för mig var att det emellanåt var extremt tråkigt att. Tex 150 km helt spikrakt. När jag cyklade hade jag mestadels svala vindar i från söder. Vatten ätr är inga problem att få från campare.
jag använde ett hillberg akto men jag skulle nog satsa på ett själstagande i Australien. Marken är antingen sten hård eller mjuk sand . Och som Lars säger så är tarp onödigt.
Jag har flygigt med cykel 3 gånger. Första gången flög jag från tiblisi till Bangkok. Då använde jag en låda från en 50" platt-tv. En kartong skyddar kanske cykel lite mer men det blev riktigt otympligt . Efter det har jag monterat isär cykeln på flygplatsen och packat ihop cykeln så gått det går och även packat in sovsäck, tält och liggunderlag som embalage och sen plastat in allt i skyddsplast maskinen.Glöm inte att släppa ur luften ur däcken
 
Nullarborn plain är inte så fruktansvärt som alla vill få det att låta . För mig tog det 12 dagar från norsman till ceduna. Det som var jobbigt för mig var att det emellanåt var extremt tråkigt att. Tex 150 km helt spikrakt.

Håller med. Det är platt, asfalt, engelskspråkigt, bensinstationerna har typ allt man behöver, och inga kulturkrockar. På många sätt en barnlek. Etiopien är tusen gånger tuffare. Under liknande förhållanden som längs Nullarbor Plain är det bara extrem värme/kyla/motvind som kan göra det jobbigt. Nu kanske inte Nullarbor har den värmen som jag hade - jag cyklade ju Adeleide-Alice-Darwin och värmen söder om Alice var sinnessjuk. Avståndet genom "the red centre" är förövrig längre, både totalt och mellan bensinstationerna... men alla tjatar ändå om hur tuft Nullarbor är.... :p Men som sagt, utmaningen är tristessen.
 
I Australien var det inga problem att cykla över 120 km/dag så man hinner oftast mer än planerat. Jag rekommenderar inte att campa på väggkrogarna. Oftast campare jag någon km före eller efter vägkrogen så jag både kunde äta rejäl kvälsmat och frukost. Dusch och toaletter var alltid öppet så det gick att använda, men det känns onödigt att betala 20 $ för en tält plats.
 
Cykla Sydney -Alice Darwin

Hej

Jens hoppas du är ute på en fantastisk cykeltur nu. Själv planerar jag en 4 månaders resa till Australien i maj nästa år. Jag ska flyga till Sydney med min Nishiki pro sld (racerhybrid hoppas den kommer o funka att lasta med 10 liter vatten och tält) och cykla till en gammal bekant som har en "Station" med får och nöt utanför Charleville. Det är 120 mil enkel. Jag var där 2002 arbetade med att sätta upp staket och valla djur och föll pladask för miljön och kulturen.

Jag vill nu gärna ha lite tips. Vart cyklar jag efter Charleville? Du som åkte mellan Darwin och Alice är det något du rekommenderar. Som jag minns det från bilkörningen där är det över 200 km mellan mackarna på vissa sträckor. Och inte särskilt tättrafikerat. Men med 10 liter vatten bör man väl komma rätt långt.

Och när ni tältade satte ni bara upp tälten på någons ägor då? De har ju inte allemansrätt vad jag kan se men eftersom de har gårdar på 2000 hektar så märker de väl inte om någon sätter upp ett tält i något litet hörn.

Jag tänkte åka själv hur åkte ni? När ni skriver att det var 150 km raksträcka och rätt trist kanske man blir knäpp om man gör det själv. Men jag känner att det är lite av tjusningen. Tacksam för om ni vill dela med er av erfarenheter! Det var ju rätt mycket matchokultur i inlandet och rätt mycket fylla också. Tror ni det kommer att kännas hyfsat safe som ensam tjej. Jag tänker att campingarna borde vara ok (fast det låter dyrt med 20 dollar) men det kommer det ju inte finnas längs hela sträckan.

Sedan eftersom jag ska vara borta i fyra månader skulle jag vilja göra ett längre stopp och jobba helst på en vingård. Men jag är 33 och då måste man ha Visum 457 eftersom jag är för gammal för working holiday visa:(.( Jag vet att det inte är ett forum för detta men om någon av en händelse har tips på hur man kan lösa det tas det tacksamt emot).

Så några korta frågor som jag tror ni erfarna långfärdare kan svara på:
Kan jag ta min racerhybrid?
Är det tillräckligt säkert att campa som ensam tjej tror ni?
Vart cyklar jag efter Charleville?
Är det bra tid att åka maj- september?
Hur mycket pengar gjorde ni av med per dag och på vad?

Ha en bra dag!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sam Borombon Cykeltransportväska för flyg Långcykling 8
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
sirugo Frakta MTB på flyg Långcykling 7
A.K Flyg till Sapporo, extremt dåligt utbud? Långcykling 27
seas cykel på flyg? Långcykling 12
Banankontakt Flyg, cykel och nybörjare Långcykling 8
realout Cykel på flyg? Långcykling 5
pergit Transportera cyklarna med tåg/buss/flyg??? Långcykling 5
jd Cykel på flyg - övervikt Långcykling 12
Cykel på flyg Långcykling 6
greendanger "Lång" cykling Långcykling 4
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
Magnus H Bilder cykling Nya Zeeland Långcykling 4
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
Anki56 Sällskap sökes cykling jul-nyår Långcykling 1
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
perosen Föredrag om cykling i Nederländerna (21/1 i Uppsala) Långcykling 3
santiago Cykling Holland-Ö-vik Långcykling 4
Ha st Cykling i Italien Palermo - Como Långcykling 0
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
Fastnet.R Semester kick off cykling Nyköping-Halmstad. Långcykling 12
niking Hög tid att satsa på infrastruktur för cykling Långcykling 10
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
henrik_faming Cykling i Kroatien juni 2011 Långcykling 4
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
Sailorboy81 cykling ca 5-7dar slutet på juni början av juli Långcykling 0
bogdanescu Cykling och vandring Långcykling 3
kimsjö Cykling NY-Vancouver Långcykling 3
ChristianSvensson2 Erfarenhet av cykling i Väst och Centralafrika Långcykling 1
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
Emil_S Cykling till Gibralta. Hur lång tid? Långcykling 2
basti Hörlurar för cykling! Långcykling 17
jamo Turtips för långweekend-cykling max 12 timmar bilresa från Stockholm? Långcykling 15
kajhaj cykling i Istrien/Kroatien Långcykling 7
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
miyata cykling i norra tyskland Långcykling 5
hjan Cykling på södra och västra Teneriffa Långcykling 0
StefanP- Skor för cykling och vandring Långcykling 5
LeifP Cykling i Portugal? Långcykling 3
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...