Nybörjarvandring med tight budget

,

Jag har länge drömt om att fotvandra och har bestämt mig för att i sommar ska det bli av. Jag kan inte lägga alltför mycket pengar så min plan var att åka iväg på sommaren, hålla mig i Sverige, inte alltför långt norrut (jag bor i Skåne) och vara iväg ca en vecka. Hoppas på det sättet slippa köpa den mest avancerade utrustningen och dyra, varma kläder. Underställ, lätta sommarkläder och enklare varma kläder för kyliga kvällar. Men jag vill se berg, har aldrig varit i närheten av riktiga berg nämligen. Funderar på Fulufjället. Är det en realistisk plan eller lurar jag mig själv?

Hälsningar
Anders
 
Det är en realistisk plan om du äger/ kan låna tält av någon. Tält är det absolut billigaste sättet att bo på under vandring.

Men om du har råd, och inte kan låna tält så rekommenderar jag att du planerar en stugvandring.
 
Fullt realistisk tycker jag! Fulufjället är trevligt, ganska platt och lättvandrat när man väl kommit upp. Finns några stugor också som du kan nyttja om du inte vill bo i tält.
Kolla in Njupeskär och Göljån när du är i området.

Dock tar det inte en vecka att vandra Fulufjället, men det beror ju på vad man vill göra under tiden. Kanske inte bara gå och gå.

Angående utrustning så är folk alldeles för oroliga över om det kommer att funka med ditt och datt. Ta det du har, låna, köp på loppis, beg.markanden här på forumet, Blocket.... Du kommer troligen inte att dö på Fulufjället pga dålig utrustning. Kanske bli blöt och kall men det torkar...

Kort sagt, ge dig iväg ut!!
(välkommen ska du vara till Dalarna om du väljer det)

//Per
 
När det gäller utrustning så är väl principen ganska enkel: Du ska inte ha utrustning, du ska ha funktioner.

Skydd mot blåst och regn (när man går brukar det kallas "skalplagg", när man sover kallas det "tält")
Isolering för att hålla värmen (när man går brukar det pratas om en massa lager, när man sover kallas det sovsäck och liggunderlag)
osv.

Många av funktionerna finns antagligen i grejer som du redan har i gömmorna, eller så går de att hitta betydligt billigare än i "friluftsbutiker".

En del tycker att man inte ska snåla utan köpa "rejäla och hållbara kvalitetsgrejer från början", med argumentet att om man köper billiga grejer så går de sönder och man måste köpa ny sen ändå. Och att ett tält kostar 4000 gör inget eftersom uppdelat på 100 tältnätter om året i 20 år blir det bara 2 kronor natten.

Personligen tycker jag inte så, ska man komma iväg handlar det inte om kostnaden per eventull framtida natt utan det handlar om hur mycket pengar man kan lägga just nu. Blir det då en sovsäck från Jysk som bara håller några vandringar må det vara hänt, bättre att man kommer iväg än att man ska vänta fem år till för att spara ihop pengarna. (Sen har i alla fall inte våra Jysk-sovsäckar tappat nåt loft efter 5 års campingsemestrar. Fast de säckarna är kanske lite tunna för fjällvandring.)

Det finns några gamla trådar om detta, vill minnas att nån hette nåt i stil med "Måste man vara miljonär?".
 
Varit i fulufjällets nationalpark och vid njupeskär 2 gånger. Väldigt lättvandrat, dock så är det väldigt platt. Så "berg" finns det inte så mycket. Det beror ju på vad du anser som berg.

Mitt tipps är att du åker ytterligare 1 timma norrut till grövelsjön. Där ligger Sveriges sydligaste fjällstation. Och "berg" känslan är större där än i fulufjället. Dessutom lika vackert och lättvandrat.

Där kan du dessutom bestiga storvätteshogna som är ca 1200 meter om ja inte minns fel. Svealands högsta topp och lättbestigen. Bara att vandra upp på toppen för en vacker vy. Vad gäller utrustning så låna, köp bra begagnat osv. Precis som ovannämnda säger. Allt behöver inte vara dyrt. Men ett par sköna kängor och ett bra regnställ är guld. Men inte ens det behöver bli dyrt. Kika in på idefixteko, där säljer dom riktigt prisvärda saker. Om allt skiter sig för dig på fjället är det inte långt till grövelsjöns fjällstation där du dessutom kan köpa och hyra utrustning om det skullee behövas.

Go tur och välkommen till fjällnördarnas värld
 
+1 för Grövelsjöfjällen som ger betydligt mer "fjällkänsla" är högplatån Fulufjället.

Då du åker söderifrån skulle jag vilja tipsa om att även inkludera Norge i ditt tänkta område. Tältar du eller bor i stuga behöver det inte bli dyrare i Norge, då STF's priser för stugövernattning är relativt höga.

Ett trevligt och lättillgängligt område i Norge är Hardangervidda kring Rjukan och Tinnsjö. Tar du färjan mellan Strömstad-Sandefjord som har mycket rimliga priser (Color Line, Ökonomibilpakke alla + bil) så är det bara drygt 30mil dit från Göteborg medan det är 63mil till Grövelsjön. Om du inte åker egen bil utan vill åka med tåg, är tågpriserna i Norge (om du bokar med NSB från Göteborg som startpunkt) billigare än att åka tåg i Sverige.
Åker du till Rjukan kan du även inkludera en topptur på Gausta 1885m:)
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74628
 
Precis som flera är inne på: det mesta du behöver har du antagligen redan hemma, fr a vad gäller kläder.
Du behöver, inifrån och ut räknat:
1. något hyfsat svettavledande närmast kroppen
2. något värmelager, dvs något fluffigt som innehåller mycket luft
3. något tunt, men hyfsat vind- och myggtätt (utan att det blir för "svettigt") längst ut
3a. ...samt, om det regnar, något regntätt. 3 och 3a kallas ibland tillsammans för "skalplagg" och kan, men behöver inte, vara samma plagg. Se nedan.

Som 1. kan du använda vilken stickad, hyfsat kroppsnära långärmad tröja och långkalsingar som helst, som inte innehåller bomull. Ett bra syntetunderställ för 100 kr finns dock t ex att köpa här, så det är kanske lika bra att skaffa direkt - det blir ändå bättre än hemmaimproviserat. Har du lite mer pengar, satsa på tunt underställ av ull, men nu är vi inne på lyxavdelningen :).

Som 2. kan du använda din vanliga gamla ylletröja - IMHO fortfarande oöverträffad som värmelager, eftersom ull värmer även om den råkar bli våt. Äger du ingen, finns massor på Myrorna, Erikshjälpen etc för inga pengar alls. Välj någon fluffigt stickad, blir varmare och lättare.
Ett mycket fint, mellantjockt värmelager/underställ av ull, som kan utgöra dina sovplagg och förstärkning vid extra kallt väder (ovanpå det vanliga understället), kan du köpa märkligt billigt här.

Som 3. använder jag själv, efter flera decenniers luffande i alla möjliga fjäll och berg, helst min pappas tunna men tätvävda polyester/bomulssskjorta och ett par tunna 3/4 öken/cargobyxor, även de i polyester/bomull - ett loppisfynd från någon av all världens arméer. Om du inte tänkt dig till något mycket varmt land och står ut med camo-mönstret, så funkar svenska försvarets M90-brallor ypperligt, billiga begagnade går att hitta på loppis eller någon av alla webbsidor med militärt överskott. Men du kan använda allt som är hyfsat slitstarkt och skönt att röra sig i, samt antingen mycket tunt eller med stor andel syntetfiber. Dvs inte jeans eller andra tjocka bomullsbyxor - de suger fukt, kyler och torkar aldrig.
Impregnera gärna brallorna i tvättmaskin före turen för att få en vattenavvisande yta.

Som sagt kan 3 och 3a vara samma plagg, men det är just då man hamnar bland dyra "skalplagg" med avancerade lamineringar, som både skall vara regntäta och ånggenomsläppliga ("andas") samtidigt. Själv har jag hittills inte hittat några sådana, som inte blir dyra och dåliga kompromisser - antingen alldeles för "svettiga" att röra sig i, eller inte tillräckligt regntäta. Jag kör därför med ovanstående enligt punkt 3., när det inte regnar, och drar på mig ett tunt, renodlat regnställ när det gör det. Det behöver inte vara tyngre sammanlagt, och man vinner både pengar, komfort och flexibilitet.
Du äger säkert redan något regnställ du använder när du cyklar, eller i alla fall en regnjacka - då kan du bara komplettera med enkla regnbyxor. Det behöver inte heller vara dyrt, eftersom man kan sänka kraven på "andningsbarhet".
 
Nu till var du ska vandra :)
Bor du i Skåne, är dina närmsta "riktiga" berg inget i Norden, utan Höga Tatra, dit du kommer med lågprisflyg (bl a Norwegian) Köpenhamn - Krakow (+ 2 tim lokalbuss).
Det förutsätter att du inte tältar (tältförbud, detta är nationalpark), och helst håller dig utanför högsäsong (otrivsamt mycket folk), men du får "luftiga" vandringar med hisnande vyer, sover billigt (50-100 kr/natten) på fjällstationerna, dricker gott och billigt öl, slipper köpa/kånka på tält och sovsäck, samt slipper mygg och våta fötter :).
 
Haukelifjell i Norge är väldigt bergigt och lättvandrat. Kompass är ett måste för man villar lätt bort sig. Allt ser likadant ut. Utgå från Botn kanske. Rjukan är ett annat område som är spektakulärt. Höga Tatra kan du spara till sist. Annars blir det lite som att äta efterrätten först. ;)
 
jag skulle nastan rekommendare dig att prova lite forst i skane. de olika skanelederna ar mycket trevliga att vandra/promenera utmed. aven om det ar en viss skillnad mot vandra i fjallen jamfort med skane, sa ger det dig enda en viss uppfattning om vad som kan tankas vara bra att ha med,

om jag hade tight budget sa skulle det forsta jag valde bort vara tex-mex jackan/byxorna och ullunderstallet (aven om jag alskar det senare). vanliga regnklader fungerar aven som vindjacka/byxor. ar det inte kallt sa fungerar det faktiskt med vanlig t-shirt och troja (ha dock alltid minst ett torrt plagg). jeans skulle jag dock valja bort.

likasa skulle jag inte lagga nagra dyra pengar pa liggunderlag, utan bara se till att det ar tillrackligt tjockt (om du nu behover ett liggunderlag). skor resp talt ar val det jag skulle inte nodvandigtvis lagga pengar pa, men i alla fall se till att det ar bra grejor. det betyder dock inte per definition lundhags/meidl/hanwag eller hilleberg. ar det inte alltfor kallt (dvs, det gor inget om du har blota fotter) eller du bar tungt sa kan du komma undan med ett par jympadojor (personlig asikt). lite beroende pa hur berget ser ut sa kanske du i alla fall skall leta fram ett par jympadojor med relativt styv sula.

lycka till!
 
Till att börja med skulle jag absolut rekommendera att du tar dig upp till Jämtland och går i antingen jämtlandstriangeln, lunndörrsfjällen eller oviksfjällen. Grövelsjön var ett annat bra förslag i tråden. Då får du en behagligare första vandring (högre höjd = torrare och mer lättgånget) med betydligt mer ögongodis runt omkring dig.

Sedan vad gäller utrustning så är det enormt mycket viktigare att du söker kunskap om goda rutiner på vandring än vad du har för prylar. En erfaren vandrare kan hålla sig bekväm med kläder ur vardagsgarderoben och ett tält från Jysk, medan en total nybörjare förmodligen varken skulle hålla sig varm eller torr med den bästa av utrustningar utan lite bra grundtips för hur man tar hand om sin kropp på fjället.

Bland dessa aspekter finns fotvård (täta raster med strumpbyten, lufta vid vila), svettreglering (kläder av och på konstant baserat på aktivitetsnivå/väder), rigorös respekt för torrpackning, samt nolltolerans mot blöta saker i innertältet, eller i alla fall i anslutning till sovsakerna.

Det kan ta några vandringar innan man får förståelse för hur kroppen fungerar vad gäller värme/kyla och hur känslig man är personligen men det är först efter att man har koll på detta, och testat att bära en fjällpackning under längre tid, som man bör öppna plånboken i min mening.

Jag köpte en komplett utrustning, ny, i samband med min första vandring och trots att detta gjordes i samråd med personalen på Naturkompaniet så blev allt bara pannkaka så här i efterhand. Nu har jag kommit över ersättare till nästan alla delar av utrustningen genom att handla på vinterreor och denna andra uppsättning kostade kanske 30% av den första. Trots det presterar den bättre på alla plan och totalvikten är minskad med över 50%, och överlag matchar allt mina behov bättre. Med detta menar jag att det bara är bra om du ger dig iväg först, och sedan handlar smartare inför kommande äventyr när du har erfarenhet i bagaget. Ett vanligt argument är "Lägg pengarna på kvalitet först, så slipper du handla igen" men det gick åt pipan för mig eftersom jag inte visste vad jag ville ha förrän jag fått 4-5 vandringar under bältet.

Se till att ha okej tält och sovutrustning, och ta med många tunnare lager kläder för att kunna reglera efter behov. Poncho är billigare och lättare än regnställ. Se till att få en god vattenpackningsrutin. Sedan är du hemma så länge du håller dig hyfsat nära större leder/fjällstationer/civilisation ifall du skulle få någon form av utrustningskris. Telia har suverän täckning i jämtlandsfjällen ifall du vill kunna ringa.

Lycka till och fokusera på att suga åt dig kunskap snarare än att noja över utrustning :) Bra skydd och torr packning räcker långt!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.