Ryggsäck med brutet nyckelben

Nää, det är inte ryggsäcken som har brutit nyckelbenet ;)

Det är jag som har brutit nyckelbenet. Är några år sedan nu, så det är fullt läkt sen länge. Men jag var ute och gick med vandringsryggsäck för första gången sedan det hände idag. Efter två timmar blev det väldigt ömt, och nu, sådär en tio timmar senare är det fortfarande ömt om jag rör det. Packningen vägde 14 kg och ryggsäcken är en Haglöfs OXO 60

Några tips på hur jag ska kunna bära ryggsäck utan att få ont vid nyckelbenet?
 

Bilagor

  • PIC000276.jpg
    PIC000276.jpg
    15.6 KB · Visningar: 15,075
Du förefaller p g a märket vid nacken-halsen att ha bärremmarna väl centrerade. På 25 eller mer kilostiden togs ett bärok Mantor fram, en dylik kan man bruka och då fördelas vikten över en större yta. Sen får vi alla skavanker utmed färden och vissa obehag tar man eller avstår. Valet är fritt.
go tur
 
Jag har en liknande knöl som du. Det positiva: den blir något mindre med åren. Det negativa: den (min) försvinner inte helt. Mera positivt: lösningar finns mot ryggsäcksskav!

Jag upplevde en klar skillnad när jag köpte min första ryggsäck anpassad för tjejer. Remmarna på den sitter så att de inte ligger an/fördelar vikten så att de skaver. Nu passar ju inte sådana ryggsäckar på alla men det kan vara värt att prova iaf.

Innan jag köpte den körde jag med pålstring av olika slag. Det som funkade bäst var tjock självhäftande skumgummiplatta, likt sån som man kan ha på fötterna, som jag klippte ut ett hål i för knölen. Visst kändes det fortfarande men jag slapp skavet.

Lycka till!
 
När jag känner på det idag så känns det inte som skav. Det är liksom inte ömt på ytan. Känns mer som ett blåmärke, alltså att det är ömt djupare ner under skinnet.

Får testa att släppa lite på bröstremmen så att jag får isär axelremmarna lite. Och sen bygga upp runt omkring knölen med tejp och annat. Men först får det läka.
 
Du har förmodligen en "knöl" av benläkningen efter skadan. Den kan ligga lite illa till under huden.

1) Hitta en säck med lämplig placering av axelremmarna så att de inte ligger över just knölen.
2) Polstra på något sätt så att trycket avlastas.
3) Bär mer med höfterna, dra åt höftbältet, antingen kontinuerligt hela tiden eller i perioder för att variera belastningen.
 
Försök som Spikbjörn säger att fördela mer av vikten till höfterna. Med ett bra inställt höftbälte kan avlasta axlarna väldigt mycket. I perioder när jag vandrar ställer jag höftbältet så pass att axelbanden i stort sett bara vilar mot axeln utan belastning och det är väldigt skönt att få bort det tryck som kan uppstå.

Tänk att säcken ska bäras av höfterna, inte hänga på axlarna.
 
Mer vikt på höfterna (i idealfallet ligger praktiskt taget all vikt där, fast alla ryggsäckar jag har ägt har för kort rygg för det...). Och sedan kanske du kan klippa till som en bred krage/ok av liggunderlag, kanske till och med göra ett litet hål för nyckelbensknölen? Ungefär som sådanadär hälinlägg som man kan behöva när man får hälsporre?
 
Få till

ett Ok är mitt förslag. Kanske kan du testa att spänna ihop axelremmarna nån dm från övre fästet på ryggsäcksryggen så att förloppet av remmarna blir mera runt övre delen av bröstryggen och ut mot laterala delen av nyckelbenen. Axelremmar skall för att fungera bra ligga an mot området ovanför skulderbladen och skulderbladens övre medlala del.

Många ryggsäckar har stramare på övre delen av axelremmarna som för in övre delen av ryggsäcken mot skuldran. Har du såna remmar på din säck kan dessa göra stor skillnad för trycket mot nyckelbenen.

Thure
 
Inte helt med på var du menar att jag ska spänna ihop axelremmarna, eller hur de ska ligga. Kan du försöka dig på en ny förklaring? Här är en bild på mitt bärsystem.

gy3apuge.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.