North Sea - SeaBird Design

Någon som vet hur kvalitén är när det gäller kajaken North Sea från SeaBird Design? (Kolla in http://bit.ly/1bIKv6q och http://bit.ly/1bIKzCZ och http://bit.ly/1bIKJdR )

Är på jakt efter en billig, men bra, havskajak. Har kollat lite på Tahe Reval och det verkar som om North Sea är ganska så lik Reval, men det är inte alltid som teori och praktik stämmer överens.

Det finns ju alltid en risk att man får vad man betalar för (tänk Biltema), men ibland kan man bli positivt överraskad. Någon som har positiva eller negativa erfarenheter av North Sea?

Edit: kan tillägga att jag är nybörjare, men vill utmana mig själv och skaffa en lite »tuffare» kajak till ett bra pris, en kajak att växa i.
 
Med nuvarande kronkurs så får du säkert mycket kanot för pengarna.
Lite kul med deras tabell över kanotens egenskaper för staplarna är högt eller i topp för allt. Nästan lika optimistiska som P65 brukar vara ;-)
Var lite försiktig om du köper en kanot att växa i för du riskerar att ägna sommaren åt att växa istället för att paddla.
Jag är skeptisk till kanoter som har både roder och skädda då skroven behöver vara olika för att roder eller skädda ska fungera bäst...
 
Skulle jag vara i din situation så skulle jag även titta på begagnat. Tex en några år gammal P&H scorpio eller en Boreal Design Baffin i plast kan vara ett bra köp till en hyfsad peng.
 
Med nuvarande kronkurs så får du säkert mycket kanot för pengarna.
Lite kul med deras tabell över kanotens egenskaper för staplarna är högt eller i topp för allt. Nästan lika optimistiska som P65 brukar vara ;-)
Var lite försiktig om du köper en kanot att växa i för du riskerar att ägna sommaren åt att växa istället för att paddla.
Jag är skeptisk till kanoter som har både roder och skädda då skroven behöver vara olika för att roder eller skädda ska fungera bäst...

Man vill ju ha valuta för sina pengar, samtidigt som man inte vill köpa något som man sedan inser inte håller någon högre kvalité.

Då jag förmodligen kommer att paddla mest ute vid skärgården (St Anna och nere i Blekinge), men även en del i kanalsystemen här i Östergötland, så vill jag ha en kajak som klarar att paddlas även i lite hög sjö. Man ska kunna använda sig av den även om det blåser lite och vågorna börja rulla in.

Har seglat en hel del, så lite blåst och vågor är inget som oroar mig, även om det är skillnad på att sitta i en segelbåt och i en kajak när vinden ökar i styrka.

Update: Har fått för mig av Tahe Reval, pga av sin skrovkonstruktion, är en kajak som lämpar sig väl i vågig sjö. Men hur är den då i lugna vatten?

Skulle jag vara i din situation så skulle jag även titta på begagnat. Tex en några år gammal P&H scorpio eller en Boreal Design Baffin i plast kan vara ett bra köp till en hyfsad peng.

Är det bättre att satsa på plast än på glasfiber? Blir inte plastkajakerna mer bångstyriga och tröga i manöver jämfört med glasfiber? Förvisso klarar väl sig en plastkajak bättre om man går på stenar och dylikt. Kollat runt lite, men det verkar vara svårt att hitta begagnade kajaker av modellerna som du föreslog ovan.

Update: Vad tror du om en begagnad Tahe Reval Viking (gamla modellen av Wind 585)? Hittat en till ett billigt pris, men den har fått sig en liten, liten törn i kölen så det behövs lite arbete med epoxi och glasfibermattor. Är detta en kajak att sukta efter eller är den dels för lång och dels för mycket paddla-rakt-fram-i-bra-väder-kajak?
 
Senast ändrad:
Plastkajaker är inte tröga

Scorpio och Baffin som Peifen nämnde är allt annat än tröga. Inte heller North Shore Atlantic eller Reval midi pe. Eller en Tiderace Vortex. Kort sagt, det beror mer på kajakformen. Däremot får man nog vänta sig att det kan läcka in lite vatten genom luckorna, sällan plastkajaker är 100-procentigt täta.
Reval Viking är en 5,85 m lång, det är långt. Kan nog bli lite bökig att hantera i vind. Vad är idealvikten på en sådan olastad?

Sen upprepar jag vad många redan sagt på forumet. Prova först.
 
Scorpio och Baffin som Peifen nämnde är allt annat än tröga. Inte heller North Shore Atlantic eller Reval midi pe. Eller en Tiderace Vortex. Kort sagt, det beror mer på kajakformen. Däremot får man nog vänta sig att det kan läcka in lite vatten genom luckorna, sällan plastkajaker är 100-procentigt täta.
Reval Viking är en 5,85 m lång, det är långt. Kan nog bli lite bökig att hantera i vind. Vad är idealvikten på en sådan olastad?

Sen upprepar jag vad många redan sagt på forumet. Prova först.

Goda råda - kommer att prova när tillfälle ges. Behöver ju inte köpa grisen i säcken, sitter ju inte i sjön om uttrycket ursäktas. ;-)
 
Som jag har förstått det så är North Sea en ganska avancerad kajak om man är nybörjare.. Själv är jag sugen på en Qanik eller Nordr M...
 
Jag hyrde en röd North Sea en vecka i somras, paddlade Höga kusten med en hel del packning. Packluckorna är inte så stora men jag gillade den. Man sitter bra, den går väldigt rakt och fint. Om man inte är van kan den kännas lite vinglig men man vänjer sig. Den är lång och smal vilket inte gör den så lättpackad, men annars har jag inte mycket negativt att säga om den - skulle själv kunna tänka mig att köpa en. Den är ganska lätt med tanke på att den är så lång.

Jag använde förresten aldrig rodret (på en hel vecka!), den går rakt och fint ändå. Kanske kan vara bra om man ska vända lite snabbare. Skäddan använde jag ett par gånger när det var ordentlig vind och sjö.
 
Eftersom jag paddlat minst 60mil i Northsea vill jag gärna svara på ditt inlägg.

Det kan tyckas märkligt att konstruktören av VKV-kajakerna paddlat så mycket Nothsea, men skall man utvecklas som konstruktör måste man känna till olika skolor.

Northsea är en utmärkt representant för engelska ”havskajak”-skolan. Egentligen en lätt modifierad Nordkapp. Lite mer böjd på köllinjen än originalet vilket ökar följsamheten i vågor.

Med lätt last har jag kommit att uppskatta kajaken. Det utmanar att lära sig hantera den i besvärliga förhållanden. Med bra paddelteknik är den riktigt rolig i lek med vågor.

Men söker du en kajak att hantera med övernattningspackning är EXP 507 ett bättre val.

Seabird har gjort en inponerande klassresa och tål nu att jämföras med kajaker som kostar betydligt mer. Vi tar bara hem Seabird kompositekajaker i advantageutförandet och avstår från clubutförandet, då vi vet att den lamineringstekniken är svår att lära sig behärska fullt ut.

Du får gärna provpaddla hos oss.

Mvh Ingvar Ankervik
 
Jag hyrde en röd North Sea en vecka i somras, paddlade Höga kusten med en hel del packning. Packluckorna är inte så stora men jag gillade den. Man sitter bra, den går väldigt rakt och fint. Om man inte är van kan den kännas lite vinglig men man vänjer sig. Den är lång och smal vilket inte gör den så lättpackad, men annars har jag inte mycket negativt att säga om den - skulle själv kunna tänka mig att köpa en. Den är ganska lätt med tanke på att den är så lång.

Jag använde förresten aldrig rodret (på en hel vecka!), den går rakt och fint ändå. Kanske kan vara bra om man ska vända lite snabbare. Skäddan använde jag ett par gånger när det var ordentlig vind och sjö.

Tack för upplysningarna. Alltid intressant att höra från någon som testat kajaken IRL.

Upptäckte du något läckage under veckoturen eller var packningen snustorr? Hur upplevde du sittbrunnen, är den »lagom» stor? Sitter man hyfsat bra med både knäna, benen och hur var sitsen?

Du använde aldrig rodret, men fick du trots det någon uppfattning om hur pedalerna och reglagen fungerade? Det är väl Power Pedals PRO XI9 som används (enligt vad jag kan läsa på http://bit.ly/1fYfbSF )?
 
Eftersom jag paddlat minst 60mil i Northsea vill jag gärna svara på ditt inlägg.

Det kan tyckas märkligt att konstruktören av VKV-kajakerna paddlat så mycket Nothsea, men skall man utvecklas som konstruktör måste man känna till olika skolor.

Northsea är en utmärkt representant för engelska ”havskajak”-skolan. Egentligen en lätt modifierad Nordkapp. Lite mer böjd på köllinjen än originalet vilket ökar följsamheten i vågor.

Med lätt last har jag kommit att uppskatta kajaken. Det utmanar att lära sig hantera den i besvärliga förhållanden. Med bra paddelteknik är den riktigt rolig i lek med vågor.

Men söker du en kajak att hantera med övernattningspackning är EXP 507 ett bättre val.

Seabird har gjort en inponerande klassresa och tål nu att jämföras med kajaker som kostar betydligt mer. Vi tar bara hem Seabird kompositekajaker i advantageutförandet och avstår från clubutförandet, då vi vet att den lamineringstekniken är svår att lära sig behärska fullt ut.

Du får gärna provpaddla hos oss.

Mvh Ingvar Ankervik

Tack för informationen.

Under dina 60+ mil i Northsea, upptäckte du någon gång läckage i packningsutrymmena? Är sittbrunnen normalstor eller hur skulle du vilja beskriva den? Jag är 183 cm lång och väger strax under 80kg, dvs normalbyggd nordbo i mina bästa år. ;-)

Hur är det med höjden framför och bakom sittbrunnen, är den hög eller låg?

Det finns ju både roder och skedda, är rodret av hög klass och är det enkelt att reglera det mha pedalerna och sänka/höja det med reglaget på sidan av sittbrunnen )för det är väl där reglaget sitter?)?

Jag hade tänkt att bl a använda den i skärgården under olika väderförhållanden, men även när jag och min fru paddlar lite längre turer under sommaren. Är det så stor skillnad mellan Exp507 och NorthSea när det gäller packningutrymmena eller har det mer med hur kajaken uppför sig i sjön när den är lastad?

Vad är det för skillnader på de Seabirds som ni säljer och de som andra säljer? Är era eventuella modifikationer tillval eller levereras alla med VKV-utrustade?

Jag kommer gärna förbi och provpaddlar senare under våren/försommaren. Är det i Västervik ni håller till?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jarbring Seabird North sea Paddling allmänt 6
misc100 Aquilo (North Sea Adventure) Paddling allmänt 4
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
Linnaeus Is it possible to go canoing on this little creek (north of Östervallskog, Värmland)? Paddling allmänt 1
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0
Trikåmannen North Shore Polar Paddling allmänt 5
friluftaren North Shore Polar Paddling allmänt 4
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
North shore K1 North Shore Mot en K2 Paddling allmänt 0
North shore North shore Atlantic Paddling allmänt 9
Valgrinden North Shore Paddling allmänt 6
obre North shore Buccaneer Paddling allmänt 4
kajakmicke Hyra North Shore?!? Paddling allmänt 4
kajakmicke Nackdelar med North Shore Calypso Atlantic? Paddling allmänt 4
Pask North Shore Polar? Paddling allmänt 5
andersb Nån här som har erfarenhet av North Shore Atlantic? Paddling allmänt 0
Tompa Foster Rowe eller North Shore? Paddling allmänt 2
North Shores hemsida? Paddling allmänt 2
North shore kajker prisvärda? Paddling allmänt 4
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
fuchs prova Nelo Sea Vanquish Paddling allmänt 7
Vaxholmarn Aquarius Sea Lion Paddling allmänt 7
hassex Zegul Sea Rocket Paddling allmänt 18
bdonner Kom med på Hangö Sea Kayak Gathering Paddling allmänt 0
manlan Lästips - svenskt i Sea Kayaker Paddling allmänt 1
manlan Sea sock Paddling allmänt 3
salgo60 Sea Kajak sailing Paddling allmänt 9
bdonner HSKG '10 - Hanko Sea Kayak Gathering! Paddling allmänt 0
Welsh Sea cruiser från smögen kanot, erfarenhet?? Paddling allmänt 1
jonoi sea eagle? Paddling allmänt 1
crilee Sea Vanquish packning Paddling allmänt 9
Swandy Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp Paddling allmänt 22
Nisse. Gruppköp Nelo Sea Vanquish Paddling allmänt 0
j juice smögen kajak- sea cruiser Paddling allmänt 0
ubbe1 Sea Lion Fastnet Paddling allmänt 1
olmar Paddling i Sea of Cortez! Paddling allmänt 2
Anders M DKV-Calendar 2002, European Sea Kayaking Events Paddling allmänt 0
olmaka "Sea-Wings"/ VKV-stabilisatorer med remfeste? Paddling allmänt 1
niilo Arctic Sea Kayak Race (ASKR): ny sajt uppe Paddling allmänt 0
calypso63 SEA KAYAKER testar svensk kajak.......... Paddling allmänt 21
wimp Paddla Arctic Sea Kayak Race Paddling allmänt 3
Sea kayaking in Norway Paddling allmänt 1
madnick Arctic Sea Kayak Race Paddling allmänt 1
Sea kayaker testar nya Artisan Millennium Paddling allmänt 0
SEA LION FASTNET Paddling allmänt 0
EricL Seabird generellt bättre än Seahawk och Havspaddeln? Paddling allmänt 12
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Mattias Claesson Seabird H2O? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.