bindningar?

blodslit_i_80_mil_5294446a.jpg

vad är det för bindningar de har på bilden?

någon som ska ge sig på frostskade?

Bindingarna är alltid en kompromiss ända sedan de av repflätade granrötter/läder.

Bindningarna på bilden har gångjärn framtill, friktionsplattor till skosulan och remfästen till kängan. Av proportionerna framgår att remmarna är långa, dvs volymen på skodonen bör vara stor.
Det ser ut som snowboadbindingar på stora gångjärn.
Eftersom skidlängderna skiljer rejält ser det ut att vara för två olika ändamål. En som spårar och en som går efter i spåret?
De längre skidorna är typiska lössnöskidor.

Vid sträng kyla gäller det att gå ut ur bindningen när man rastar så att fötterna inte förfryser av metallen i bindningen.
go tur

Var har du hittat bilden, kanske det går att gräva i dess omgivningar?

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Alternativ.....

Personligen tycker jag att bindningarna ser tunga, komplicerade och väldigt obekväma att gå på tur med.

Nej tacka vet jag http://tegsnas.se/tegsnasskida/stovelbindning som turalternativ om man vill ha något enkelt och pålitligt på turer i polarklimat. Bara att ta med sig en extra kabel + några tåremar och man kan sida i månader i sträck utan bekymmer. Man har ju löst en och annan beskrivning från expeditioner genom åren och det är påfallande ofta som folk har problem med just bindningarna i sträng kyla. Själv har jag skidat med mina gamla hederliga kabelbindningar år ut och år in i allt från vårsnö i Maj till januariturer i Alaska med temperaturer under -50 och aldrig haft minsta lilla bekymmer med bindningarna.

/ Stefan

Weberbindingarna

har en fördel i och med att de är kompatibla med så många slags skor. Nackdelar kan vara att metallen kyler och att remmarna sliter på skorna.

Att ha gått till nordpolen 3 ggr från Kanada låter som beprövat. Men det finns andra lösningar som också är testade ordentligt.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips