Om man nu har ett par rejäla stativ, tre faktiskt, en massa batterier till VHS kameran och tror sig behöva en hyfsad systemkamera med, samt lite optik, givetvis makro, till två system, reflexskärmar, med ankare mm, mm innan man börjar packa, blir det ju inte många gram över till resten. Gissa hur jag vet.
Sydväst saknar jag i många listor, har brukats i 80% av mina turer, inte bara till huvudändamålet. Fingervantar i syntet kan du lätt torka innanför jackan eller byxlinningen, skinnhandskar ofodrade kan du torka i fält, sittlapp, toffel, grytlapp är extrabruk och när det snöar på sommarfjället, 5%, kan det vara tumhandskarna som gör att du inte fryser som en våt hund.
Allt är relativt men en god fet ost och hyfsad wirre i lätt flygflaska 0,5l uppskattas emellanåt. Stearinljus för stämningen och duk samt serviett för vi är civilicerade.
Nagelborsten, tandborsten och tvålbiten trivs i min fryspåse. H&M har löjligt små nagelborstar, som kan göras än mindre, barntandborstar är minst och mjukast. Tvättlappen är handduk oxså en 1/2 bit Weetex, annan färg än den som bor i kökssatsen. Weetexbitarna har egna deciderade säkerhetsnålar utanpå ryggsäcken.
Plåsteravdelningen, vad går åt för dig? Vad är det värsta du kan klara? Hur mycket kan du? Behöver du mediciner? Salvor, kan kräva ytterask i packningen. När vi åkte 2a gången till CA hade det packats över tre kilo mediciner, sen tillkom, plåster, hudsalva, myggmedel, myggnät stort, bandage, ett antal 5e och kompresser, samt 1/4 liter sårrengörare. Hela paketet vägde 4,5 kg, per person för ett år.
Så din vecka eller veckor på fjället kan näppeligen kräva nära kilot. Min benfickesats i några fryspåsar 2x5eförbandet, plåster, elastiskbinda, sax, våtservietter samt reflexfilt väger under 200g.
Saxen går definitivt att stryka. Går du efter nattfrosten kan du stryka myggmedlet, men inte hudsalvan.
Min vän kirugen har en nessecär som väger över kilot, han kan bruka innehållet, men har istort sluppit till fjälls.
Slumpen faller olika, Var beredd, ha kul.
go tur