• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Nej till "stilla vatten"!

Jag vet att jag har skrivit om detta förr, och att det alltså redan finns en tråd kring ämnet. Dock är det ju så att påverkansarbete är en process som innebär upprepning, upprepning och åter upprepning.

Mitt inlägg handlade om en uppenbar anglicism i form av "stilla vatten", i motsats till kolsyrat vatten, eller bubbelvatten. Vanligtvis brukar jag vara ganska tolerant gentemot anglicismer, men i detta fall blir det så fel. För mig är "stilla vatten" något riktigt negativt. Stilla vatten är något som jag har lärt mig att undvika, speciellt i egenskap av friluftsmänniska.

Uttrycket har börjat sprida sig, både på etiketter och i dagligt tal. I framtiden kommer statsfolk inte förstå att man menar att vatten är otjänligt när man säger att det är stilla. De lär mest tänka att allt vatten är väl utan kolsyra i naturen.

Några alternativ till kolsyrat vatten kan väl vara naturligt, kolsyrefritt, bubbelfritt osv.

Med vänlig hälsning /Joel
 
Jag använder bara vanligt vatten på Svenska och Finska men på Engelska blir det "still." På slaviska "bes gas." Funkar bra. Stilla ska jag vägra säga tills stillareformen kommer.
 
I Sverige där vi har förmånen att kunna dricka ur kranen kan vi säga just kranvatten.
Men vill man ha buteljerat vatten utan kolsyra så finns nog inget riktigt vedertaget ett-ords-begrepp ännu.
Utan kolsyra/without gas/ohne gas har funkat för mig även om jag utomlands föredrar med - det ökar oddsen för att det är fabrikstillverkat och inte bara ev kokt kranvatten. Av samma anledning drickar jag mer läsk utrikes än hemma - just för att undvika dåligt renat dricksvatten till maten.

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.