Hur stor ryggsäck?

Ok. Jag planerar att börja tälta i framtiden tillsammans med min son(förhoppningsvis han mor också). Vår, sommar och höst. Grabben blir tre i vår så jag antar att jag kommer få bära både min egen och hans packning med ombyten, sovsäckar, mat osv.. Ja ni vet ;) Tänkte börja samla utrustning redan nu och då börja med ryggsäcken. Tanken är att börja med en natt och sedan får vi se om det blir två. Nu är frågan hur stor ryggsäck jag behöver?
 
Hur lite utrustning litar du på?
Vad är din egen erfarenhet?
Klokt att börja med en natt, hemma på gräsmattan är lagom första gången.
Go tur
 
En eller två nätter kräver ju inte så mycket proviant eller extra kläder etc, däremot får du nog räkna med att bära grabbens sovsäck+liggunderlag de första åren som skrymmer en hel del. Dessutom behöver du ju alltid bära grundkit som tält (2-3p), kök, sovsäck, liggunderlag, regnkläder även för en natt ute. Förbrukning som bränsle och proviant tillkommer och är beroende på tiden ni skall vara ute. När grabben är äldre kanske han kan bära sin egen sovsäck etc och du får lite utrymme över i ryggsäcken för proviant till lite längre turer;). Hans mor räknar jag med kan bära sin egen utrustning.
Min rekommendation är att satsa på en ryggsäck kring 75 liter som borde fungera nu och i framtiden.
 
Va nere på naturkompaniet tidigare under dagen och dom tyckte med att en 75l skulle nog vara lagom. Vi har så kul på våra dagsturer jag och sonen så jag tänkte avancera lite. Jag tror nog 75 blir bra jag med, nu ska vi bara hitta en som sitter bra också. Tack
 
Ta en stor!

Min erfarenhet med tre söner och ett antal fjällturer är att du behöver, om byte "med allt", extra skor/stövlar etc. Sovsäck och liggunderlag tar mkt plats. Jag har provat olika varianter, slutade med en 135 L ryggsäck, lätt att packa in mycket skrymmande packning och slippa komprimera samt att kunna ta med extra ombyte, när sonen fallit i en jokk, gått ner sig i en myr samt missat att gå på toa samma dag så är det skönt med många ombyten :)

Mitt tips - välj en stor!
 
Ja jag tänker så med. Min grabb är i ett sånt stadie just nu tänkte jag säga men han har varit vild mest hela tiden och gillar att bli blöt och lortig. Får ta en ordentlig funderare pådrev här.. Tack
 
Håller med Seobserver här, börja med lätt tältande, på gräsmattan hemma, hos vänner eller ta bilen ut första gången/gångerna ni ska tälta. Bara det är ett riktigt äventyr när man är 3 år. Tar du också en kort tur ut i skogen innan övernattningen och gör i ordning mat på stormkök är det en expedition! Då får du också en viss möjlighet att se vad sonen behöver ha med sig, så blir det lättare att välja ryggsäck sedan.
En sån liten behöver ju också som sagt ombyten i flertal och också varma kläder, en liten kropp kyls fortare.

Lycka till med turen.
 
Jag drog till med 100l för att kunna gå med två barn samt med resonemanget att jag ska ha möjlighet att bära allt om barnen tröttnar eller blir skadade. Förra sommaren blev jag också tvungen att ta över största killens 30 liters när han fick ont i knät. Den gick att trycka ner så jag kunde bära bekvämt. Är barnen lite mindre så går man kanske inte så långt så att man behöver oroa sig för att en lite större ryggsäck väger mer.

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Fötter, ben, höfter och rygg tar stryk långt innan man märker att det var för tungt.
Bättre att lasta ur hemma före tur.
go tur
 
3-åringen kan bära 3 kg i en 12 liters rygga. Jag säger "kan" - valet är ditt. Packar du UL betyder det att vid 4-6 årsåldern kan han/hon bära sin egen utrustning för en vecka, exkl. mat, men inkl någon leksak, papper, pennor, bok för föräldrar att högläsa ur eller annat.
Mitt tips är att tänka så obekvämt som möjligt - vad är lägsta standarden ni klarar er med? 0,3 dl tvättmedel väger mindre än ett ombyte. Är det dåligt väder kan kläderna torka innanför din tröja (det går på ca 2 h - ej bomullskläder).
Osv, osv. Mycket beror på vad ni ska göra: vandra lite och slå nytt läger varje dag eller basläger med dagsturer? Hur långt till baslägret, bl a, är också faktorer att tänka på.
Börja i trädgården; det kanske tar lite tid för 3-åringen att vänja sig att sova i en säck, att sova i kyla och att inte kunna springa på toa så fort man vaknar. Är man inte van att sova i samma trånga utrymme som sitt barn så kan det vara svårt - de små liven har en tendens att röra sig en del i sömnen.
Lycka till.
 
Känn av ditt barn så du inte gör det obekvämt för'en. T ex så kan barn vara varma på natten, och det kan också variera med åldern. Jag har två som inte klagat på en 10-graders säck vid -2 grader, i pyjamas.
 
Tanken är att slå upp tältet utanför sommarstugan en varm sommarnatt. Det känns som bästa scenariot. Och göra det ett par gånger innan man testar en längre tur. Vi är ofta ute hela dagar i skogar med matsäck och korvgrillning och det går jättebra. Självklart bär jag hans packning de närmsta åren om han själv inte vill ha sin kånken mini på ryggen med en bok eller leksak i.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
wima Hur stor ryggsäck? Transportera 8
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
plawsworth stor och billig ryggsäck Transportera 33
68678 Stor dry packliner för ryggsäck! Transportera 13
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
Durandal Stor ryggsäck för vardagligt bruk? Transportera 9
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
J_B Stor dagssäck Transportera 5
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
lisah Stor damryggsäck? Transportera 2
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.