Felmonterad bindning

Fick just hem mina nya Åsnes Breidablikk med Rottefella Magnum bindningar ditmonterade.
Beställde från en av de större onlineshopparna i Sverige, och det var de som monterade bindningarna.

Bindningarna är inte "bredvid varandra" utan det är ca 2 cm "fel".
Bifogar bilder.

Jag har aldrig åkt turskidor tidigare och undrar om det har någon betydelse och om jag ska ta upp det med internetbutiken?
 

Bilagor

  • photo.jpg
    photo.jpg
    49.7 KB · Visningar: 1,387
  • photo_1.jpg
    photo_1.jpg
    47.8 KB · Visningar: 1,321
  • photo_2.jpg
    photo_2.jpg
    49.6 KB · Visningar: 1,358
Hmm

ser inte bra ut ! Har du kollat hur bindningarna är invägd på skidan, jag menar att när du lyfter på foten ska skidan balanseras och inte tippa bakåt eller framåt. Det är ju naturligtvis viktigare på ett par smala löpaskidor där åkningen är mer "aktiv" men jag tycker att det ska beaktas även på dessa skidor. Tycker det ser ut som bindningarna sitter för lång fram, men det kanske är foto- vinkeln som lurar mig.

Reklamera !!

anser
Junioren
 
Herregud vad klantigt! Om du ska använda dig av Rottefellas utmärkta korta stighudar kommer ju dessa att hamna olika långt från bindningens främre kant, vilket gör att både greppet uppför och risken för "hugg" från plåtblecket (om du kör kortare utförslöpor med stighudarna på) blir olika på höger och vänster skida. Spannet hamnar ju lite olika på höger och vänster skida. Det är säkert inget allvarligt problem, men jag skulle nog reklamera det här...
 
Herregud vad klantigt! Om du ska använda dig av Rottefellas utmärkta korta stighudar kommer ju dessa att hamna olika långt från bindningens främre kant, vilket gör att både greppet uppför och risken för "hugg" från plåtblecket (om du kör kortare utförslöpor med stighudarna på) blir olika på höger och vänster skida. Spannet hamnar ju lite olika på höger och vänster skida. Det är säkert inget allvarligt problem, men jag skulle nog reklamera det här...

Jag har tänkt att använda åsnes korta stighudar, men blir ju nu att ena är 20 mm längre fram än den andra.
Lite omständigt att skicka tillbaka dem till butiken.

Vore det möjligt att flytta på ena bindningen? (Hos min lokala lilla sportbutik?)
 
Om du inte reklamerar kräv iallafall ersättning för deras tabbe! tyvärr vet jag inte hur man gör för att montera om bindningar
 
Det där har jag råkat ut för med ett par telisar. Det beror antagligen på att de gått på markeringen som är tryckt på skidan. Om top-sheeten halkar fel i lamineringen får man den effekten.
Det ska inte vara alltför knepigt att plugga hålen och montera om bindningarna, framför allt inte om man har jiggen för de bindningarna.
 
Det där skulle jag aldrig klara av på ett par splirrans nya skidor. Dessutom är det ju inga cheapo-grejer du köpt heller. Reklamera och de får betala frakten.
 
Åsnes

har olika topsheet på hö o vä skida. Avståndet till fästet för kortfellerne är distinkt olika. Skicka bilderna till leverantören och kom överens om hur du skall gottgöras. Olycksfall i arbetet men det skall inte du lida för som kund.

Thure
 
Kan meddela att butiken som klantade sig var xxl.se.
Jag skrev till dem och frågade om det är meningen att bindningarna ska sitta olika på båda skidorna. De svarade inte ens :(
 
Som andra redan skrivit, kontakta dem och reklamera skidorna. Självklart skall du inte acceptera att få bindningarna felmonterade som din bild visar, rejält klantigt faktiskt!
Bindningarna skall vara monterade parallellt, och är det några mm skillnad på skidornas vägda jämnviktspunkt (inte den förtryckta, utan den punkt där varje skida väger jämnt om man låter den balansera över ex pekfingret eller en penna) brukar jag montera bindningarna efter den genomsnittliga jämnviktspunkten för skidparet.
Du skall inte heller (utan rejält prisavdrag) acceptera att de monterar om ena bindningen då detta lämnar hål kvar på skidan. Kräv nya skidor istället.
XXL brukar vara helt OK att ha att göra med så jag förväntrar mig att de tar fullt ansvar för sitt misstag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
johansnonsens Justera / flytta Rottefella BC Bindning Turskidåkning 5
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Sportsman89 Montera bindning - Rottefella Super Telemark NN 75 Turskidåkning 6
loljonas Byta bindning voile -> BC manuell Turskidåkning 4
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
Moga Olika varianter av NN75-bindning? Turskidåkning 3
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
Moga Gammal bindning på ny skida? Turskidåkning 3
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
Etriol "Vanlig" bindning till turskidor? Turskidåkning 5
majaagnemo bindning till jörnkänga utan näbb Turskidåkning 3
zhcimon Bindning till skogsskida Turskidåkning 0
Skidkung Vilken bindning till dessa skor? Turskidåkning 4
Tovetjarn Bindning till Lundhags Husky Ski? Turskidåkning 14
raddan Ersätta trasig bindning av typ "råttfälla" Turskidåkning 1
gundj Nya skidskor till gammal bindning, Salomon? Turskidåkning 3
David E Vad är detta för bindning? Turskidåkning 5
thureb Montage bindning skateskidor Turskidåkning 0
Windman Bindning för vanliga kängor? Turskidåkning 4
Oakrock X-trace bindning Turskidåkning 5
DavidS Behöver råd om bindning Turskidåkning 3
Sjobbe Vilken bindning? Turskidåkning 3
Bollvik Bindning till turskidor Turskidåkning 1
j-asplund hög pjäxa till NN 75 mm bindning? Turskidåkning 8
jahogs Pjäxor till Salomon BC-bindning Turskidåkning 1
tamino Nato- / Jägar-bindning till vita blixten Turskidåkning 10
lillamu Åsnes Rago eller Vikafjell? Bindning? Turskidåkning 7
johan5588 Bindning/pjäx-kombination till Tegsnässkidor !? Turskidåkning 17
bionicon Barn skidor med remm bindning? ( Turskidåkning 4
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Turskidåkning 2
Tommy E Manuell eller "automatisk" BC-bindning Turskidåkning 6
davidlundgren Hur är BC-bindning och pjäxa? Turskidåkning 0
alven BC-bindning Turskidåkning 5
joask202 Bindning till både Alaska och Antifrys? Turskidåkning 0
janneb80 Bindning och behandling av vita blixten Turskidåkning 2
akto tips på vinterkängor + bindning +extra breda skidor Turskidåkning 9
Sandin Tegsnäs Epok-bindning Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.