Improviserad bastu i det fria?

Jag undrar hur man bäst improviserar en tillfällig bastu om man t.ex. vill bada sent på hösten eller under vintern i skogssjöar där det saknas bastu? Skulle det kunna fungera om man har med sig några presenningar som man spänner upp en tältkåta med, sen lägger en grund med stenar inuti och tänder en rejäl brasa?
 
finns flera olika sätt att bygga en bastu, är man ensam eller ett par löser man det enklast med en poncho. En kamrat som kan leverera varma stenar underlättar =)
 
Kungens lösning är ett tält i ett tält och en ångslang från kökspannan. Det finns säkert lika många lösningar som idesprutor.
go tur
 
Fyra slanor sticks ner i sanden och knyts till en kupol. En tältkåta blir för hög i tak. Lägg pressenning över ner till marken. En öppning om lott. En stock att sitta på och en grop till stenar. En stor brasa utanför värmer lite över knytnävstora stenar. Varma stenar i gropen. Stäng. På med vatten. Svettas. Hoppa i sjön. Nya stenar. På med vatten. Osv.
 
Bastu

Bygg en stor gryta av stenar. Elda länge i stengrytan. När stenarna är varma ställer ni er runt grytan med en pressening över er som sluter om er som en kåta med en slana som ni sticker ned i grytan som agerar mittpinne. Häll på vatten och det kommer ånga och bli varmt som attans. Så gjorde vi i lumpen i Arvidsjaur och det funkade kanon!

Med vänlig hälsning,
Magnus
 
Enligt mig är det väl lyxigt med bastu ute i vildmarken :cool:
Jag brukar vinterbada,i bäck eller tjärn el nåt,klär på mig direkt jag kommit upp och går in till kaminen och värmer mig sedan.Man blir inte så kall om man bara slappnar av :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.