Exped Lightning?

Väljer mellan Exped lightning 60 och Osprey exos 58. Har provat exos och den sitter bra på ryggen men jag tycker det är lite mycket remmar odyl. Ligthning verkar mer avskalad och skall enligt tillverkaren tåla mer tyngd( men det behöver jag egentligen inte). Dessutom 1500 mm vattenpelare, klarar man sig då utan regnskydd? Packar nog kläder och sovsäck i drybags ändå. Någon som har erfarenhet av lightning?
 
Blev en lightning idag, tyckte bärsystemet kändes riktigt bra. Vikten överfördes till höftbältet väldigt effektivt. Ett snabbt test i duschen visar att man definitivt inte klarar sig utan regnskydd/drybag edyl. Är väl sömmarna som läcker antar jag, dom är ju inte tejpade.
 
Blev en lightning idag, tyckte bärsystemet kändes riktigt bra. Vikten överfördes till höftbältet väldigt effektivt. Ett snabbt test i duschen visar att man definitivt inte klarar sig utan regnskydd/drybag edyl. Är väl sömmarna som läcker antar jag, dom är ju inte tejpade.

Har exped åtgärdat det att kompressionsremmarna går utanpå och därför blockerar sidofickorna på ditt exemplar? Och hur är det med porten för drickaslang, måste den fortfarande dras ut genom ett halvöppet blixtlås i toppen?
 
Nej kompressionsremmarna blockerar sidofickorna, ganska märkligt kan jag tycka. Drickaslang vet jag inte, använder inte det. Men jag kan kolla när jag kommer hem igen.
 
Fick hem ett ex nu och kan uppdatera läget och säga att remmarna nu går igenom fickan istället för utanpå..
Jag blev väldigt förtjust i väskan, passar min abnormt långa rygg!
 
Hur försiktig måste man egentligen vara när man packar en Lightning? Så att det itne sticker saker i ryggen på en menar jag. Den har var jag förstår ingen riktig ryggplatta?

Även nyfiken på hur ventilerad ryggen blir jämfört med andra system.
 
Www.outnorth.com beställde jag ifrån. 2500 kr, Finns betydligt billigare alternativ.. Men då kanske det är gamla versionen..


Hmm.. Jag skrev till backpackinglight.co.uk och frågade vilken verre jag skulle få om jag beställde och fick svaret att den uppdaterade inte skulle komma förrän efter sommaren. Verkar som du blivit betatestare :)

"The 'Old' one is not the 'Old' one yet. Exped are making a tweak to the design but will not have any available until late summer - therefore you would receive the one with the straps on the outside of the pockets."

Är det fler grejer som är nya/uppdaterade på din som du fick nu?
 
är också lite nyfiken på skillnaden, jag har den nuvarande modellen där sidoremmarna går utanför sidofickorna. är det någon mer skillnad förutom det?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.