Kednekaise, något off-season

Jag planerade ta Sydtoppen nu under sommaren, solo, och åkte dit 5/6. Detta var utanför turistsäsongen och det fanns aspekter som jag inte var medveten om, som jag vill dela med mig här. Jag gjorde en sökning på utsidans forum efter Sydtoppen men lyckades ej finna info om off-season-bestigningar, kanske kan detta här hjälpa andra. Något rörigt - detta är mitt första expeditionsinlägg, bär med mig ;)

Bussen från Kiruna till Nikkaluokta går inte under lågsäsong. Man kan ta en taxi (City Taxi Kiruna har lägsta pris), man förbeställer och betalar beroende på hur många man är. På ditvägen delades taxi med 3 pers som skulle mot Abisko-hållet och 2 killar som också skulle till Nikka, jag betalade 200:-, på tillbakavägen var jag själv och det gick på 500:-.

Vägen mellan Nikkaluokta och fjällstationen var rätt trevlig, det var varmt, inte supermycket mygg, och ganska bekvämt att gå. Snön låg kvar på vissa ställen. Jag tror jag hade kunnat ta vägen med mountainbike eller en lätt grusbus-mc, dock ej efter mycket regn. Värt att tänka på är att både campingen i Nikka och själva fjällstationen är stängda när det inte är säsong. Som tur är så fanns det lite folk i stugorna i Nikka, så jag kunde lämna lite grejer där, samt fylla på vatten. Annars finns det ingenting.

Hade tur på fjällstationen också - lite personal kom över precis när jag var på väg därifrån. Jag kunde köpa ledkartan, och fick tips om att det fortfarande låg en massa snö från 1400 meter och upp, så de rekommenderade väl inte att man skulle gå till tops, och uppmanade mig att vända tillbaka när jag skulle "tröttna på att pulsa i snön".

Jag tog Västerleden ändå. Grabbarna som jag delade taxin med kom inte upp, träffade även andra vandrare som fick vända. Ett ungt och rätt atletiskt par berättade att de stack från fjällstationen 8 på morgonen, och kom ungefär halvvägs innan de tvingades vända då det inte gick att gå vidare. De skulle hinna till fjällstationen till kanske 23 på kvällen.

Allt detta psykade ut mig lite. Jag fortsatte gå vidare mot toppen istället för att slå läger vid fjällstationen som planerat, och kånkade upp min 100-liters rygga till Kitteldalen istället. Tänkte att det var klokast att slå läger så nära toppen som möjligt, eftersom jag inte längre visste hur sista biten skulle gå. I Kitteldalen sov jag i några timmar, väcktes av ett gäng tjeckier, som också skulle upp men la ner projektet efter att ha sett snön.

Jag lämnade tältet i Kitteldalen och gav berget ett försök. Det gick bra trots en massa snö, och efter att ha kämpat mig igenom allt så nådde jag toppen! Inga andra spår där, misstänker att jag var först för våren där uppe. Det fysiska var jobbigt men hanterbart, jag (ej superkondis, men väldigt stark samt galen och envis) grejade det hela på 12 timmar (fjällstation -Sydtoppen t/r), men det psykiska var det svåra. Lavinrisken var hög efter flera soliga dagar, Kaffedalen var helt snötäckt och en flod rann under snön, spår av flera stora stenras fanns längs med leden, och inga andra spår fanns. Toppen var extra svår eftersom man inte såg var bergskammen slutade och endast snökammen fortsatte, livsfarligt. Jag var glad att jag lyckades köpa en karta då leden var snötäckt en stor del av vägen uppe på berget och man fick gå på kompassriktning.

Hade tur med vädret och valde att ta av mig till underställs-kallingar när jag inte pulsade i snön, för att hylla Charles Rabot. Linne nästan hela vägen, toppen var lite kallare så underställströjan åkte fram. Allt annat blev oanvänt. Efter att jag kom ner så kom det ett svårt åskoväder som fortsatte i tre dagar. Guld värt: Exped Trekking stavar med snötrugor, solpanel för att ladda smartphone (batterikraften försvinner lika fort som en efterlängtad avlöning), annars ingen specialutrustning. Använde inga stegjärn då det ej fanns is - endast snö.

Måste säga att Sydtoppen var fetaste stället att sjunga "Du Gamla, Du Fria" på, runt 12:00 på Nationaldagen 2013.

Slutsatsen av det hela: rekommendationer från fjällstationspersonal är bra, men skall tas med en nypa salt (man får dock vara medveten om riskerna). Och just det: bara för att folk säger att något är omöjligt så ska man inte låta det hindra en från att göra det....
 
Jag är en nybörjare gällande fjällvandring, har mer erfarenhet gällande andra slags expeditioner (tex långfärdssegling; har tagit Nordsjön, Atlanten, Karibien, och Stilla Havet).

Jag postar detta på utsidan eftersom jag tror att det finns folk här som är erfarna, och som kan kommentera min berättelse och handlingar. Dra till med egna erfarenheter och storys. Och inte minst tolkningar.
 
Värdefullt att du delar med dig av dina erfarenheter! Du har gjort en stark prestation, tycker jag.

Jag brukar generellt avråda från vandring i de högre fjällområdena före midsommar. Jag tror att snön denna årstid har sämre bärighet än senare på sommaren, då den hunnit bli mer kompakt och då i stället underlättar vandring över blockterräng. Två av mina vänner har också tidigare år fått vända vid ungefär den tidpunkt då du var ute. Det vore intressant att höra mer om just detta, hur djupt du sjönk ner i snön. Tacksam även för andras erfarenheter i denna fråga. Kanske mina farhågor är överdrivna?

Hälsn Pelle
 
Jag undrar om det går att ta sig upp på toppen på vintern för egen maskin? Någon som har erfarenhet av det?

Swift, jag tror att bärigheten beror på hur man går och vad man har för vikt och utrustning.

Tillsammans med ryggan så hamnade jag på dryga 70. Jag sjönk för det mesta max till knäet, på vissa ställen ner till midjan, och ibland inte alls. Jag trampade ganska försiktigt och försökte trampa upp snön först om jag såg att det var löst och blött.

Ett tips är att använda gåstavar med snötrugor, och att gå på natten eller tidigt på morgonen då snön inte har hunnit bli blöt och mjuk.

Ang nationalsången så sjöng jag den första och den sista versen. Jag kan inte de andra.
 

avslutad210712

Gäst
Jag undrar om det går att ta sig upp på toppen på vintern för egen maskin? Någon som har erfarenhet av det?
...

Har ingen egen erfarenhet av det (ännu...) men det är många som tar sig upp på toppen under vintertid och då på skidor eller möjligen snöskor. Träffade bla två fransmän i vindskyddet Kuopervagge som hade varit upp på toppen dagen innan på skidor.
 
För en massa år sen åkte jag upp till Keb enkom för att bestiga berget med stort B. Eftersom alla seriösa bergsbestigare kör acklimatiseringsturer hade jag förvärmt med VA-berget i Karlsborg och Hammarbybacken så jag var väl förberedd. Båda på runt stadiga 100 höjdmeter.
Tidpunkten var början på Juni, stationen var stängd men öppnade en vecka efteråt så personalen var på plats. Snön började med kraft i kitteldalen och jag hittade snöbryggor att gå över bäcken på. Efter det var det pulsning i knä till midjedjup snö vilket var svårt drygt. Var relativt gott om fotspår så att hitta vägen var inga större problem förutom sista sträckningen upp från Kaffedalen där det blev i princip "raka vägen", så här i efterhand lite väl brant.

Summa summarum, det gick alldeles utmärkt men jag skulle ha föredragit att ha snöskor och fungerande damasker, inte terränglöpardojjor med damasker som glider upp. Stav/isyxa kan vara schysst också som stöd. Jag tog en stav som någon placerat på toppen med ett par gamla kalsonger på som flagga för nervägen. Håll tungan rätt i mun, bedöm riskerna hela tiden och var beredd på att vända är mina tips.

Vädret när jag gick var sol utan ett enda moln men på nerfärden i kitteldalen så började tyngre moln rulla in. Dagen efter var tjockdimma med regn.

Total tid keb fjällstation-toppen-fjällstationen ca 9 timmar om jag inte minns helt fel. Jag hade ett relativt forcerat tempo bör tilläggas.
 
galdhöpiggen

jag inledde min första fjällupplevelse med gympadojor och joggingbyxor. jag köpte en karta över jotunheimen och eftersom vi inte hade tält och så, så kollade jag upp en trevlig, lagom lång tur. jag hittade en liten tur (såg kort ut) som skulle ta 4 timmar fram och 2 tillbaka tror jag. perfekt tänkte jag. det var min födelsedag (5 juni) och vi sade till fjällpersonalen vart vi skulle på morgonen. "ja, den är nog ok nu, det var någon som gick upp där för ett par dagar sedan." sade hon. så vi "gick", eller typ klättrade.. det var meterdjup snö det mesta av vägen och högst upp var det snöstorm, eller ja, blåst och snö så att man knappt såg pinnarna framför sig. väl uppe på toppen mötte vi en norrman som stirrade på oss, han rekommenderade lite bättre skor. och kanske något annat än jeans till min pojkvän.

den enda som gick upp den dagen var en tokig tysk som frågade om vi hade gps. GPS? tänkte vi och pulsade vidare.

jag googlade på den där lilla kullen när jag kom hem och insåg att vi gått uppför galdhöpiggen, alltså, jag begriper att det inte någon bedrift, men i gympaskor och med 0 fjällvana den 5 juni har jag i efterhand insett att det kanske var en smula dumdristigt. om inte annat var ju fotvrickningsrisken rätt hög. + att det tog betydligt längre tid än vad som var uträknat på kartan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.