Kajak på färja...

Funderar på att dra en repa med kajaken på den östra sidan av östersjön och undrar hur det är med möjligheterna att frakta en kajak dit och/eller tillbaka med färja. Kontaktade några av de välkända färjebolagen men de ville inte ta emot en person med kajak utan bil!? Är det någon som har erfarenhet av att ha gjort något sådant?

Det enda jag kan tillföra frågeställningen är att jag har mött samma ovilja att frakta kajaker utan bil, tyvärr. :(

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Åkte

med Viking Line för dygt 20 år sedan Stadsgården Åbo och så Grisslehamn - Eckerö med Eckerölinjen därefter åter Mariehamn Stadsgården inga problem inga extra avgifter. Nu är de kanske grinigare men det finns nog alltid plats på bildäck i anslutning till motorcyklar och cyklar.

Thure

med Viking Line för dygt 20 år sedan Stadsgården Åbo och så Grisslehamn - Eckerö med Eckerölinjen därefter åter Mariehamn Stadsgården inga problem inga extra avgifter. Nu är de kanske grinigare men det finns nog alltid plats på bildäck i anslutning till motorcyklar och cyklar.

Thure

Jo, jag har hört att det gick förr, men nu för tiden blir svaret nej. En vän till mig har hört med berörda bolag gällande en motsvarande tripp vi hade tänkt både i fjol och i år.

Kajak får nu bara tas med fastsurrad på bil eller släp. :-/ Snacka om extra avgift!

Jag har också tagit med kajaken på färja från Åbo till Mariehamn efter att först ha paddlat den andra riktningen och det gick bra, men är många år sedan. Då löste vi vanlig personbiljett och fick rulla/bära på kajakerna på bildäck efter alla bilarna kommit ombord. De kan ha infört dumma regler sen dess.

Tänkte du sjösätta kajaken vid färjans kaj eller hur tänkte du transportera den på andra sidan Östersjön?
Lite kreativa ideer:

Annonsera på något lämpligt ställe efter någon som ska resa samtidigt som du och har bil och kan tänka sig att ha kajaken på taket mot skälig (låg) ersättning.

Sätt kajaken på hjul och koppla efter en cykel, kalla den cykelkärra och sälj cykeln vid ankomst. Kanske lämpligast att vände kajakkärrehjulen uppåt under färjeturen så den inte rullar omkring.

God tur!

/Patrik

Jag har tagit kajak på kärra med Viking Line på Mariehamn-Kapellskär rutten för ett par år sedan. Däcksarna var mycket hjälpsamma och fixade finfin plats åt mej.
Sen vet jag att de är lite humanare på den linjen jämfört med andra linjer.
Ett annat alternativ är med Eckerölinjen (Grisslehamn-Eckerö) och sen skärgårdsfärjorna till Finland. Det är ett lite bökigare alternativ och kräver stundvis lite förflyttning men de bitarna går ju att paddla.

Vasabåtarna?

Vet inte var du/ni utgår från, men om en resa till Umeå inte avskräcker kanske Vasabåtarna kan vara mer tillmötesgående än de stora aktörerna. Kortare överfart... Kommer själv paddla en del kring Vasa i sommar, men kommer hålla mig inomskärs då jag inte är särskilt erfaren. Beroende på erfarenhet finns världsarvet Kvarkens skärgård stenkastet bort och väl av båten i Vasa är man mitt i den vackra skärgården. Bara att ta en kortare tur från hamnen in till Vasa inre hamn och proviantera på snabbköpet i närheten och ge sig av.

Österbottens turism har tagit fram en egen guide "Paddling i kvarken" som kan beställas för hundringen innehållande kartor och information.

http://www.pohjanmaanmatkailu.fi/sv/se_upplev/kvarkens_varldsarv/paddling_i_kvarken

Har haft med kajaken flera gånger på både Viking line och Finnlink, har aldrigt nämnt något i bokningen och det har aldrig varit ett problem. Brukar för säkerhets skull be personalen som dirigerar bilarna på bildäck att inte parkera en husbil eller lastbil bakom mig eftersom den skulle kunna köra rakt in i kajaken. En vanlig personbil parkerar ju under den utstickande kajaken med god marginal.

Kvarkens grunda och näst intill båtfria världsarvsskärgård är absolut värd ett besök men åker man från södra Sverige är Umeå och Vasabåtarna en lång omväg, åk via Åbo.

WasaLines tar kajaker ombord

Hej,

Jag kollade med WasaLines och de har starkt lysande grön ljus till kajaker/kanoter ombord.

Bara man sköter den själv ombord.

Välkommen till Vasas skärgård att paddla.

H. Simo

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips