Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vad gäller handskar så har ju sådana två syften: mot skav och/eller mot kyla.
Jag trampar mest min Hobie Adventure så skav är inte aktuellt.
Mot kyla har jag bara handskar på hösten och tidig vår.
Mitt tips här är clasohlsons snortunna genomskinliga 50packs-handskar.
Värmer förvånansvärt mycket.
När dessa inte räcker kör jag med 5-fingers neopren fiskehandskar från Jula (ca 100 spänn).
Det finns bättre grejor om måste hålla i paddel oxå...
Jag har alltid med en torrdräkt (inte alltid på dock) för dagar med busväder och även för lite längre överfarter. Vattentempen på sommaren kan bli rejält låg beroende på väder, strömmar och distans till fastlandet. Har upplevt 6 grader i Kalmarsund i slutet på juli...
Sitter du i sittbrunn med kapell på, så är en bra paddeljacka och kanske en sydväst tillräckligt för busväder. För överfarter (jag vet inte hur lång en överfart är men går du runt tillräckligt långt från land kan det ta tid innan du har chans att bli varm igen) är nog torrdräkten oslagbar.
Runt Gotland är det väl ganska stenigt, så du kanske bör lägga på sk "keelstrips" på kajakbotten för att skydda lite. Andra kan mer om detta.
Jag har försökt använda ipaden till kajakpaddling. Skaffa istället en handburgen GPS typ Dakota 20 eller GPSmap 62s. Ipaden äter batterier, syns dåligt i solen och kan bli överhettad = den stängs av.
Lanterna, du slipper bli påkörd av andra båtar
röd kartlampa, du kan läsa kartan utan att förstöra mörkersynen om du paddlar i skymning.
Hydrosilk/rashguard, tröja med inbyggt solskydd så att du slipper bränna dig.
Paddelskor, en självklarhet
Kajakflytväst, betydligt bekvämare än en seglingsväst
Du kan också läsa vår packningslista för mer inspiration
Tack för alla bra svar!
Några följdfrågor:
Paddelhandskar/pogies - det är främst mot skav, inte så mycket mot kyla. Vad är bäst och har ni några konkreta tips?
Paddelskor - det jag funderar på är hur det går med smarttrackrodret som ändå styrs med tårna ganska mycket, har ni några tips på bra skor då?
NRS Desperado Sock är mjuka och fungerar bra med roder.
Jag brukar ha neoprenpoggies på hösten och NRS toastermittens på vintern. Poggies fungerar inte mot skavsår. Jag brukar härda upp mina händer genom att paddla mycket men jag har sett att några kör med cyckelvantar och tycker att det fungerar bra.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...