• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Mobiltäckning i hela fjällen - dystopi eller något önskvärt?

Kunde inte låta bli att kommentera i en annan tråd angående ett framtidsscenario där det är mobiltäckning i hela fjällen. För att den tråden inte ska spåra ur än mer än vad den redan har gjort väljer jag att starta en ny tråd och utveckla mitt resonemang här istället.

För mig låter detta som en dystopi och är absolut inte något som är önskvärt. Varför då? Jo för det första betänk de ingrepp som krävs för att infrastrukturen ska komma på plats. Inte nog med att det behövs telefonmaster på var och varannan topp (särskilt om man ska lyckas få täckning nere i de djupa dalgångarna i ett område som exempelvis Sarek (som den förra tråden gällde)), dessa måste anslutas till elnätet också. Då behövs det elledningar kors och tvärs. Ska det bli någon vidare hastighet i nätet behövs dessutom fiber fram till basstationerna. För att bygga och underhålla det här nätet av elledningar, fiber och basstationer behövs det sannolikt anläggas vägar. Låter inget vidare, i synnerhet inte i en nationalpark som Sarek, eller hur?

Men det här är inte det största problemet, långt ifrån! Nu råkar det vara så att mobilstrålning är skadligt för allt levande. De gränsvärden som vi har idag skyddar endast mot akuta termiska effekter under en exponeringstid av sex minuter. Vad betyder det? Jo att det inte är någon risk att du blir kokt av ett sex minuter långt telefonsamtal. Eventuella långtidseffekter och icke termiska effekter tar man inte hänsyn till, d.v.s. att många pratar längre än sex minuter och att vi blir bestrålade dygnet runt av basstationer, trådlösa nätverk, DECT-telefoner, m.m. tas ingen hänsyn till.

Hur kan jag vara så säker på min sak då? Jo framförallt för att min kroppp så tydligt signalerar för mig att så är fallet. Jag mår alltså inte själv så bra av strålning från trådlös teknik och basstationer, m.m. För mig yttrar det sig mest som huvudvärk, koncentrationsproblem och sömnproblem (om man nu försöker att sova på en av strålning utsatt plats) Men jag har kommmit lindrigt undan, det finns många som har betydligt värre symptom (hjärtarytmi, andnöd, yrsel, m.m.).

Hur kan jag vara så säker på att dessa symptom beror just på strålning från mobiler och annan trådlös teknik då? Ja det kan nog vara lite svårt att förklara för alla som inte har känt något liknande själv men låt mig illustrera med ett litet tankeexperiment...

Ponera att en av världens mäktigaste industrier tillverkar hammare. De har ofantliga resurser att lägga på lobbyarbete och har lyckats få det till en allmän sanning att deras hammare är totalt ofarliga och det går inte att få ont i tummen om man råkar slå på den med en av deras hammare. Skulle ni tror på det då? För mig är orsakssambandet mellan mina symptom och trådlös strålning snudd på lika glasklart som mellan ont i tummen och att den har blivit slagen på av en hammare. När sedan (av myndigheter anställda) "experter"säger att mina besvär behandlas bäst med kognitiv beteendeterapi anar i alla fall jag ugglor i mossen. Det är med ovan resonemang kanske inte så konstigt att vi som har känt av liknande symptom (men även många fler med oss) brukar komma till en helt annan slutsats än den officiella i den här frågan (För den som verkligen vill sätta sig in i den här frågan finns det gott om trovärdig information (forskningsresultat, m.m.) men för att hitta dessa behöver man kanske leta bortom Wikipedia och Googles översta sökresultat).

Om vi nu ska återgå till fjällen igen så tycker kanske någon att oavsett om jag har rätt i min argumentering ovan eller inte så är några basstationer extra i fjällen hit eller dit inte så mycket att bråka om, det finns ju redan så många här i Sverige. Jovisst, och det är ju just det som är problemet, Om t.o.m. den sista fjälldalen är bestrålad av en mobilmast finns det ingen yta i Sverige kvar alls som inte är det. Det betyder att de människor som p.g.a. strålning har flytt från hus och hem ut på landet eller rentav ut i skogen (tro mig, det finns en hel del med detta levnadsöde i Sverige idag!) inte har någon plats kvar alls i Sverige att fly till (det finns inte många ställen kvar nu heller, i synnerhet inte i den sydligaste delen av landet). Som tur är finns det fortfarande lite hopp om de sista skogsdungarna och fjälltopparna här i Sverige och det stavas lönsamhet.

Nu tycker säkert många att jag mest pratar i nattmössan och att hjärncellerna i mitt hjärnkontor antagligen har rest på utlandssemester. Ok, det kan ni väl få tycka då (personliga påhopp undanbedes dock). Men tro mig, det här är inte det sista ni hör i den här frågan. Tvärtom, det här är bara början...







Fotnotering: Jag har medvetet låtit bli att länka till sidor som jag tycker har bra saklig information för att undvika att all fokus hamnar på att misskreditera/försvara enskilda källor. Men för den som verkligen vill sätta sig in i den här frågan finns det gott om forskningsresultat, m.m. som visar på allvarliga hälsorisker med den trådlösa tekniken. Det finns givetvis också gott om resultat som säger att allt är helt ofarligt. Det är alltså lätt att inse att det här är en väldigt kontroversiell fråga eftersom man ofta hittar påståenden som säger direkt mot varandra, som natt och dag.

Jag uppmanar alla som vill läsa på i den här frågan att ha ett öppet sinne utan förutfattade meningar men samtidigt vara kritisk mot ALL information och ALLA parter. Fundera på vad de olika parterna har att vinna och förlora. Tro inte automatiskt på allt vad myndigheternas experter har att säga bara för att de just är myndigheternas experter.
 
Är det mobiltäckning i fjällen eller "elallergi" du vill diskutera här? Om det är mobiltäckning i fjällen du vill diskutera vill jag påstå att vi redan har det bara man är beredd att betala vad ett Iridiumabonnemang kostar. Om det är "elallergi" du vill diskutera så tror jag att det finns bättre forum för det då jag har svårt att se vad en sådan diskussion skulle kunna ha med friluftsliv att göra...
 
Fotnotering: Jag har medvetet låtit bli att länka till sidor som jag tycker har bra saklig information för att undvika att all fokus hamnar på att misskreditera/försvara enskilda källor. Men för den som verkligen vill sätta sig in i den här frågan finns det gott om forskningsresultat, m.m. som visar på allvarliga hälsorisker med den trådlösa tekniken. Det finns givetvis också gott om resultat som säger att allt är helt ofarligt. Det är alltså lätt att inse att det här är en väldigt kontroversiell fråga eftersom man ofta hittar påståenden som säger direkt mot varandra, som natt och dag.

Jag uppmanar alla som vill läsa på i den här frågan att ha ett öppet sinne utan förutfattade meningar men samtidigt vara kritisk mot ALL information och ALLA parter. Fundera på vad de olika parterna har att vinna och förlora. Tro inte automatiskt på allt vad myndigheternas experter har att säga bara för att de just är myndigheternas experter.

Varför då? Om du vill ha en saklig diskussion kring frågan måste väl sakfrågan få diskuteras? Och då är ju källorna för de grundläggande premisserna extremt viktiga för att kunna ha en gemensam bas att utgå ifrån för att förstå sig på frågan. Det måste ju också vara viktigt att kunna skilja agnarna från vetet för att peka ut vad som är väl utförda studier och vad som inte är, om man inte kan göra det då blir det bara en diskussion om "jag känner si" och "jag känner så" och "du känner såhär" och vill man ha en lösning på ett medicinskt problem bör man gå tillväga på samma sätt som man gör när man löser alla andra medicinska problem: Man studerar det ur ett vetenskapligt perspektiv, och det innebär falsifierbara studier.
 
Skärmning av boende

Jag håller med om att elallergi och mobiltäckning inte är samma sak som någon redan påtalat. Täckning är bl a frekvensberonede - grovt förenklat kan man i mobilsammanhang säga att lägre frekvens ger större yttäckning men samtidigt lägre datahastigheter - t ex så når CDMA 450 MHz större yta än en 4G-basstation på 2,6 GHz men du kan köra högre datahastighet på 2,6 GHz. Om någoninvänder att det är olika radioteknik så kan vi istälelt jämföra GSM på 900 MHz vs 1800 MHz där 900 MHz når större yta.
Är det just mobilstrålning trådstartaren är känslig mot så skulle jag fundera på att bygga någon form faradays bur ("staket i väggarna") i mitt boende för att få det drägligt hemma. Jag tror inte du kan hindra mobilutbyggnad då det tillför mycket positivt (nödsamtal, möjlighet till företagande/inkomster, sociala värden) för många andra men jag hoppas självklart att du hittar en lösning som gör det drägligt för dej. Det vore intressant att veta vilka frekvenser/fältstyrkor mm du reagerar på - det är ju också en del av lösningen på hur man ska skärma av t ex ditt boende.

/Patrik, ingenjör inom tele/datakomm men inte läkare
 

clindh

Forumvärd
(Stor risk för urspårning framöver... Försök nu att bemöta inlägget med ett seriöst, faktabaserat argumenterande istället för att förklena med uttryck om foliehattar och konspirationer)
 
Det är ingen risk att det någonsin byggs ut nått fast det frigörs lägre frekvenser.

Det är svårt att täcka in in fjällen ens med 400MHz utan odrägligt många bastationer - en inkompetent politiker kan ju säga att så skall ske men det är innan nån förklarar det för honom.

Tänk på att det är svårt att ens få täckning med massa slavsändare med kilowatt effekter på rundradiosändare på 90MHz.
 
Betalar det sig med GSM-mobiltäckning i fjällen?

På platser som Kebnekaise torde investeringen kunna räknas hem för telebolagen därför att tillräckligt många ringer därifrån eller dit men knappast utanför t ex Kungsleden. Kebnekaise, Helags och Sylarna har ju elnät och då är det förstås enkelt att ordna basstationer i anslutning till elledningarna.

Självklart kan mobiltäckning innebära att det är lättare att larma fjällräddningen. Men kostnaden att rädda ett liv bli rätt stor om man skall ha täckning överallt.

Och det skulle troligen också öka skotertrafiken om mobilnätet var mera utbyggt.

Om det är liten mobiltrafik kanske solceller räcker för att försörja basstationer?

Thure
 
I kombo sol och vind så är det ju möjligt - fiber/koppar behövs ju inte framdraget - går ju att köra radiolänk med långa länkkedjor mellan siterna.

(Dom här runda vita kastrullerna som sitter under dom rektaunglära panelantennerna är radiolänkar som knyter ihop siter utan fiber)

Haha men ekonomiskt - en bastationen som generar trafik för 197kr per år....
 
Är det mobiltäckning i fjällen eller "elallergi" du vill diskutera här? Om det är mobiltäckning i fjällen du vill diskutera vill jag påstå att vi redan har det bara man är beredd att betala vad ett Iridiumabonnemang kostar. Om det är "elallergi" du vill diskutera så tror jag att det finns bättre forum för det då jag har svårt att se vad en sådan diskussion skulle kunna ha med friluftsliv att göra...

Jag tror nog att det framgår ganska tydligt vad jag vill diskutera här (Och nej det var i första hand inte satellittelefoners funktionsduglighet i fjällen, men alla synpunkter är välkomna). Möjligen att den här tråden skulle legat under "fritt forum" istället men varför den här diskussionen inte skulle höra hemma på Utsidan alls får du gärna motivera lite bättre (Har vi som är lite känsliga kanske ingen rätt till friluftsliv eller vad menar du?).
 
Jag tror nog att det framgår ganska tydligt vad jag vill diskutera här (Och nej det var i första hand inte satellittelefoners funktionsduglighet i fjällen, men alla synpunkter är välkomna). Möjligen att den här tråden skulle legat under "fritt forum" istället men varför den här diskussionen inte skulle höra hemma på Utsidan alls får du gärna motivera lite bättre (Har vi som är lite känsliga kanske ingen rätt till friluftsliv eller vad menar du?).

Varför ska man anpassa samhället till ett problem som inte existerar?
(Förutom i skallen på vissa människor som behöver en helt annan typ av vård)
 
Som en diskussiion om eventuell framtida mobiltäckning i fjällen tycker jag denna tråd är mycket intressant. Dvs en mobiltäckning som är billig och till för envar. Och som i princip fungerar som i tätbebodda områden. Idag är tekniken dyr pga masternas korta räckvidd, men det är svårt att förutsäga hur tekniken utvecklas. Jag räknar kallt med att man i framtiden kan göra det tekniskt möjligt med täckning överallt - och billigt. Jag är inte säker på att jag är odelat positiv, men det är ju det som är intressant att diskutera.

I Nepal är det mobiltäckning ända upp till Everest Base Camp (åtminstone väldigt nära) och kanske man har täckning på toppen också. När jag var där (inte på själva toppen, alltså) kändes det lite udda att kunna prata i telefon överallt i bergen. Är det så vi vill ha det i den svenska fjällvärlden?
 
Varför då? Om du vill ha en saklig diskussion kring frågan måste väl sakfrågan få diskuteras? Och då är ju källorna för de grundläggande premisserna extremt viktiga för att kunna ha en gemensam bas att utgå ifrån för att förstå sig på frågan. Det måste ju också vara viktigt att kunna skilja agnarna från vetet för att peka ut vad som är väl utförda studier och vad som inte är, om man inte kan göra det då blir det bara en diskussion om "jag känner si" och "jag känner så" och "du känner såhär" och vill man ha en lösning på ett medicinskt problem bör man gå tillväga på samma sätt som man gör när man löser alla andra medicinska problem: Man studerar det ur ett vetenskapligt perspektiv, och det innebär falsifierbara studier.

Du har rätt i sak. Bra och trovärdiga källor är A och O. Men vis av tidigare diskussioner vill jag undvika att det direkt blir pajkastning mellan två läger som försvarar de källor som "bevisar" den uppfattning man redan har och smutskastar alla andra.

Jag hoppades att det skulle vara någon som tog sig tid ett par minuter att skriva in ett par sökord i google och själv tänka efter vad som känns trovärdigt eller inte. Men du har rätt, det var nog lite naivt från min sida (Man ska ha allt serverat på ett fat och helst slippa att tänka själv...(menar absolut inte dig personligen Patrik men jag har fått känslan att mentaliteten går åt detta håll i vårt land; det ska vara snabba svar och lite eftertanke)).

Men ok prova följande: Om man googlar "mobilstrålning" och tittar på de två översta resultaten så får man väldigt olika information ang. om nuvarande gränsvärde skyddar oss eller inte. Varför tror du att det är så? Klicka gärna runt på de olika sidorna en stund (Strålsäkerhetsmyndigheten och Strålskyddsstiftelsen). Gör en egen bedömning om vad som är trovärdigt eller inte (men bortse från vilket som är en myndighet och vilket som är en stiftelse). Det tar tid att sätta sig in en sådan här fråga, det är inget man gör på tre minuter.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.