Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537

Det har varit mycket diskussioner om hur den brittiska klassning som bl a Cumulus fortfarande använder förhåller sig till temperaturangivelser enligt EN 13537. Jag tyckte det var lika bra att kontakta Cumulus direkt, och har just fått följande svar:
"Våra temperaturangivelser anger komforttemperatur för män, m a o motsvarar de närmast gränstemperaturen ("limit") enligt EN-normen".
Detta skulle ju tyda på att man skall plussa på med ca 5 grader för "kvinnlig" komforttemperatur.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
"Våra temperaturangivelser anger komforttemperatur för män, m a o motsvarar de närmast gränstemperaturen ("limit") enligt EN-normen".
Detta skulle ju tyda på att man skall plussa på med ca 5 grader för "kvinnlig" komforttemperatur.

Innebär det att de nu mäter enligt EN 13537 eller att de fortfarande utgår från den gamla brittiska standarden?

Innebär det att de nu mäter enligt EN 13537 eller att de fortfarande utgår från den gamla brittiska standarden?
Nej, detta är en orienterande "översättning" till EN-värden som de minst vågar stå för. Deras motivering är att de inte tycker EN-klassningen kommer närmare en praktiskt användbar "sanning", och att de är en liten firma som hellre lägger sina resurser på annat.

Min helt ovetenskapliga uplevelse så långt (enstaka bivacknätter i vindstilla, torrt väder) är att de värden de anger inte är några glädjekalkyker, utan har stämt hyggligt även för mig, fast jag är tjej och normalt rätt frusen av mig. Förutsatt då ett ullunderställ/strumpor/mössa på "försökspersonen" och överdrag på sovsäcken :).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips