Norröna Recon Pack 125 l impulsköp.

Såg att XXL sålde ut dessa ryggsäckar för 4000 och jag var ju inte dummare än att jag köpte det sista exemplaret. Men då jag har föga erfarenhet och kunskap om ryggsäckar så vill jag gärna ha en "second opinion". Den är ju byggd som en pansarvagn så den men är den värd pengarna och bör jag behålla den? Det var ju skapligt mycket billigare än ordinarie pris men samtidigt helt vansinnigt mycket pengar. Kan man köpa regnskydd till eller är den tillräckligt vattentät? Vad ska man tänka på när man ställer in den osv? Skall man kanske impregnera den? Med risk att verka korkad är jag tacksam för all hjälp jag kan få. Mvh / Jonathan
 
Det är en av ganska få säckar jag tyckte var seriösa kandidater när jag letade stor ryggsäck. I mitt fall slutade det med en annan säck, begagnad, av budgetskäl.

Om du ska behålla eller inte avgörs väl mest av om du har nåt att bära i den? ;)
 
Du har en suveränt skön ryggsäck för riktigt tung packning, går att lasta över 40 kg utan problem. Jag hade en Fjällräven Kajka 100 liter innan i två år och den gick sönder i bärsystemet, vikter kring och över 30 kg. Recon är superstadig och det känns som att man har 5-7 mindre på ryggen pga att den är så stadig. Jag kör med en sån när jag kör med 25-32 kg på jakt bland annat. Om du ska ha den för veckoturer med bara ren vandring och inte en massa utrustning så är den i största laget och ganska tung i grundläget. Vad tänkte du använda den till?
 
impulsköp av ryggsäckar har jag erfarenhet av. efter tag undrar man om man inte är samlare istället för brukare.

ok. Norröna recon pack är ganska stor och tung, framför allt tung. om man ska vandra länge och vill ha ngt som håller för en atombomb så är det rätt säck. tror norska militären använder sådana. vikten kommer att ta ut sin rätt vid vandringen, jag hade nog satsat på ngt lättare och mindre. men det beror helt på vad du ska göra med säcken. jag skulle använda vatten täta packpåsar istället för regnskydd, är inget större fan av regnskydd. men det är en smaksak. angående inställningar: testa säcken när den är helt packad och väger därefter för att se om det funkar för dig. att testa i butik med några kuddar i som det ofta brukar vara ger inget. lycka till
 
Fel, den är framförallt stor. 125 liter :) Jag packar också allt vattentätt och inuti säcken. Måste man ha något som dinglar på utsidan av en Recon så gör man det bra!

impulsköp av ryggsäckar har jag erfarenhet av. efter tag undrar man om man inte är samlare istället för brukare.

ok. Norröna recon pack är ganska stor och tung, framför allt tung. om man ska vandra länge och vill ha ngt som håller för en atombomb så är det rätt säck. tror norska militären använder sådana. vikten kommer att ta ut sin rätt vid vandringen, jag hade nog satsat på ngt lättare och mindre. men det beror helt på vad du ska göra med säcken. jag skulle använda vatten täta packpåsar istället för regnskydd, är inget större fan av regnskydd. men det är en smaksak. angående inställningar: testa säcken när den är helt packad och väger därefter för att se om det funkar för dig. att testa i butik med några kuddar i som det ofta brukar vara ger inget. lycka till
 
Recon 125 är en helt underbar ryggsäck. Använder min jättemycket och har aldrig haft några problem. Har vid ett tillfälle haft nästan 50 kg i den, och även om det var sjukt tung att bära på så var komforten på top. Jag kan nästa lova att du hittat ingen bättre ryggsäck på marknaden idag.

Den enda nackdelen (civilt) är kanske att den e för stor. Kan vara lite svår att fylla om man ska du och vandra någon vecka. Men i försvaret är den klockren!!
 
Fel, den är framförallt stor. 125 liter

4.6 kg är mycket. min berghaus crusader väger 2.9 kg, 110 liter. men bärsystemet är säkerligen bättre på norrönan. para ranger är något lättare och ungefär lika stor, hade kanske satsat på den om man ska hålla sig till norröna stora säckar.
 
Jo, det är riktigt tungt men jag och två bekanta är rätt överens om att den är så skön att bära så det känns lättare. Fy fasen för min Kajka som knakade med 32 kg och inte satt stadigt på kroppen. 10 kg mindre så var den jätteskön men inte med tung last.

4.6 kg är mycket. min berghaus crusader väger 2.9 kg, 110 liter. men bärsystemet är säkerligen bättre på norrönan. para ranger är något lättare och ungefär lika stor, hade kanske satsat på den om man ska hålla sig till norröna stora säckar.
 
Jo, det är riktigt tungt men jag och två bekanta är rätt överens om att den är så skön att bära så det känns lättare. Fy fasen för min Kajka som knakade med 32 kg och inte satt stadigt på kroppen. 10 kg mindre så var den jätteskön men inte med tung last.

håller med. bärsystem går före vikt och ska man bära 32 kg så spelar det inte så stor roll om säcken väger 3 eller 4 kg. har en bora 80 som jag hade 25 kg i och då började höftbältet tryckas ned mot stussen, inte bra. nuförtiden bär jag max 15-16 kg vid vandringar, mina knän fixar inte 25 kg+ längre.
 
Jag tänkte ha säcken till längre ensamturer på fjällen runt ca 2-3 veckor. Blir en hel del vandring, men jag packar inte så satans tungt faktiskt. Tänkte väl ha smärtgränsen vid ca 20 kg, mycket är bara ren volym. Men fiskeutrustning, tält, mat för hela vistelsen osv bör den ju kunna svälja utan svårigheter. Blir den för otymplig så tänkte jag att man bara kunde ta av sidofickorna och dra åt remmarna. Jag tyckte att den kändes så otroligt välbalanserad och anatomiskt utformad så de där 2 extra kilona störde mig faktiskt inte alls. Och tar man bort sidofickorna så är det ju faktiskt "bara" en 90 liters säck.
 
Det är ju bara en fördel med stor säck även om du inte har så mycket - det går ju bra mycket snabbare och plocka ned grejerna i säcken typ hur som helst och okomprimerat.

Men en mindre 70L säck så får man ju i samma läge följa värsta checklistan för att få plats med allt.
 
jag upplever det samma med min Bergans Powerframe, man packar inte säcken, det är bara att hälla i sina saker och stänga locket sen är det klart...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perssona Norröna Para Ranger vs Recon Pack Transportera 10
s.svensk Norröna para ranger vs Norröna Recon Transportera 13
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
Aleggs Norröna 45l Transportera 1
Farbrorvattenmelon Norröna Hadeng La - bärsystem Transportera 5
Pappan Ryggsäck Norröna Svalbard 65L Transportera 0
Crilloan Norröna Falketind Transportera 0
Swisspack Få tag på Norröna Combat Pack Transportera 6
da_flower Lundhags Alpha vs Haglöfs Oxo vs Norröna Nansen Transportera 1
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
Rocke Norröna Nansen 100 l Transportera 1
kongratul Norröna Combat Pack? Transportera 12
PÅK Norröna Hadeng La Transportera 3
ih82loose Norröna Pararanger Transportera 0
Mangster Rand 38 som alpinsäck el Norröna Integral 45 Transportera 0
hannessandahl Tips om köp, Norröna? Transportera 1
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
hansthomas Prissänkning på Norröna Transportera 0
henkepenke86 Norröna Fusion 30 Transportera 7
unisoldier BERGAN vs NORRÖNA?? Transportera 2
jark Norröna Beito om 193 cm lång? Transportera 0
fson Norröna Para Ranger Transportera 7
Gujo Norröna Pararanger synchron2 Transportera 5
peterp Norröna Stetind 90l?!! Transportera 1
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
gråben Norröna? Transportera 1
chala Byta avbärarbälte på Norröna Stetind? Transportera 2
hanspers Norröna Stetind vs. Lundhags v.8/v.12 Transportera 19
utter Arc'Teryx Bora 80 vs Norröna Storen Transportera 4
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
rubing Bach eller Norröna Transportera 4
Nanobell Norröna Trolltind? Transportera 1
mafr Norröna Storen ? Transportera 2
Tasche Norröna i Sverige? Transportera 10
teresia Klättermusens Mjölner och Norröna Transportera 2
Norröna vs. Berghaus ? Transportera 6
Norröna Combat Pack Transportera 7
FalconBayerskt Regnskydd Norrøna Recon Pack 125L Transportera 4
eyck SACCI FJS Original åter på Recon Transportera 52
såg nån som har testat TT FIELD PACK Transportera 0
gynner Alternativ till OPS - Outdoor Pack System Transportera 5
Schneeberger BD Ice Pack eller Crux AK50 Transportera 1
echo6 Black Diamond Shadow Pack Transportera 0
MikeMike Pack ryggsäcken??? Transportera 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.