Sova ute i vildsvinsland

Hej!

Vet någon här inne på detta forum hur det förhåller sig kring det . Vet ju att vildsvin är oerhört skygga djur, men hur gör dom på nätterna och dom är ju framförallt nattdjur.

Om man ligger och sover i tält så känner dom ju på långt håll att det luktar människa och drar sig undan men maten...lukten av mat kan den göra att dom vill utforska det? och då strunta i människolukt.

Vore ju rena skräcken att vakna i tältet med ett vildsvin 1 meter från sig som vill åt maten.

Detta är ju en förhållandevis ny företeelse som vi faktiskt måste deala med i skog och mark mera och mera faktsikt, tyvärr STORT TYVÄRR

/Kjell
 
Vildsvin är också skygga på natten, men jag skulle nog inte låta mat ligga framme om det är mycket vildsvin i området. Kan vara läge att tänka som med björnar i Kanada o Alaska. Hänga upp det som lockar vildsvin i ett träd.
 
Med tanke på hur svårt det är att komma åt att skjuta de små asen har jag svårt att tänka mig att de frivilligt uppsöker en människoboning, om än en tillfällig sådan, även om den luktar mat.

Förmodligen gör du tillräckligt med oväsen och förmodligen luktar ditt läger tillräckligt mycket människa för att grisarna skall hålla sig på avstånd.
Dock kan det väl vara tillrådigt att inte lämna nyklyvna rovor och potäter i tältöppningen, bara för säkerhets skull.
 
Med tanke på hur svårt det är att komma åt att skjuta de små asen har jag svårt att tänka mig att de frivilligt uppsöker en människoboning, om än en tillfällig sådan, även om den luktar mat.

Utan att vara särskilt insatt i ämnet så är jag beredd att hålla med, har en bekant som jagar och via sin åtelkamera vet han att det är vildsvin på plats varje natt, dock lyser de totalt med sin frånvaro de nätter han själv är där.
 
Det beror även på hur mycket mat det finns att tillgå.

Är det vinter och mycket snö ökar chanserna avsevärt, de två gånger vildsvin rotat runt vindskyddet när vi sovit så har det varit massa snö.

Sommartid har vi sett spår men aldrig märkt av dem under natten.
 
Vildsvin

kan vara en fara för lösa hundar och orsaka bilolyckor.

Att vildsvin skulle försöka ta sig in i ett tält där människor sover borde man kanske ha hört talas om?

Thure
 
Är dom så skygga, då? Jag har kollegor som bor på Sotenäset i Bohuslän, och de har sett vildsvin inne i trädgårdarna på kvällarna. När de har gått ut, så drar sig vildsvinen i och för sig undan, men ganska sakta. De går därifrån samtidigt som de håller koll på människorna. Någon större fart har de inte haft.
 
Jag har tältat då jag hört och sett vildsvin springa förbi - utan att de verkat intresserade av vår mat som inte var "björnsäkrat" på något sätt. De är skygga och inte aggressiva om man inte råkar skadskjuta dem (vilket inte särskilt ofta är fallet om man inte samtidigt jagar).

Naturen är verkligen farlig. Vargar, vildsvin, björnar, rävbandmaskar och brännässlor. Kanske bättre att tälta på Sergels torg?
 
Ett vildsvin är ett intelligent djur, utan vidare smartare än en hund. Att öppna en dragkedja i ett tält är inga problem. De säger väl inte nej till lite god mat, men det är ju som regel mer stöldbegärliga saker som lockar mest. Jag kan väl säga som så, att om jag hade en Iphone 5 skulle jag inte ta med den ut och tälta i Sörmland.
 
Ett vildsvin är ett intelligent djur, utan vidare smartare än en hund. Att öppna en dragkedja i ett tält är inga problem. De säger väl inte nej till lite god mat, men det är ju som regel mer stöldbegärliga saker som lockar mest. Jag kan väl säga som så, att om jag hade en Iphone 5 skulle jag inte ta med den ut och tälta i Sörmland.

Menar du att vildsvinen hellre snor din iphone än din mat? KLarar de av att hanteraq den lilla skärmen?

Men för att va allvarlig. Vi har allehanda djur i naturen, att just vildsvinen skulle behöva specialbehandlas med tanke på hur skygga de är tror jag inte. Räven är ju mycket mer nyfiken och orädd och mer trolig att sno saker direkt ur tältet, eller mössen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.