Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri!

Det finns massor av diskussioner om skalplagg eller regnkläder med så kallad "andasfunktion". Det vill säga att den omtalade "marknaden" utger sig för att tillhandahålla kläder som har förmåga att skydda mot yttre väta(regn) och samtidigt ha förmåga att "andas ut" svett från brukaren.
Dessa förefaller ha helt perfekta egenskaper för kläder som är tänkta att användas av folk inom aktivt friluftsliv som tex. långa skogs- eller fjällvandringar med packning.
Undertecknad hävdar att dessa kläder ännu ej finns!
Om någon kan bevisa att det faktiskt existerar regntäta kläder som kan ventilera bort den kondensation som undertecknad producerar vid aktivt friluftsliv, enligt exemplen ovan så lovar undertecknad att betala dubbla marknadspriset för dessa jacka + byxor!
Är det någon fabrikant som sätter emot?

Lars Östlin
 
Håller med om att det är hyfsat mycket skitsnack. Går man runt i friluftsbutikerna så har man lust att lägga sig i säljsnacket ibland. Jag har trots det tre jackor med GTex men i alla fall en köpte jag när jag visste mindre. Den ena använder jag när jag kör slalom men den är egentligen för tät och de två andra har jag som lätt och kompakt regnjacka eller på cykel vid regn.

Ingen av dem ventilerar vid kraftig ansträngning. Att tro att man kan gå med tung ryggsäck och vara i närheten av torr med en GTex-jacka är ju bara att glömma. Kör själv underställ, tunn fleece och vindjacka av något slag och sedan en GTex-jacka nedpackad redo för regn eller vid paus för extra värme.
 
galonställ

Ta på dig ett galonställ så ser du att GTX ventilerar bättre, naturligtvis är den inte bra men helt klart bättre än något som är helt tätt!
 
Har själv bl a en Patagonia jacka, den har varit med i vått och torrt under ca 7-8 år, den är inte lika snygg nu, som den var ny. Däremot så håller den mig lika torr vid regn, den är också inte en ångbastu när det är varmt.
 
Vid

en yttertemperatur och anstängningsgrad där jag svettas utan regn funkar inga regnkläder. Men om jag ser till att regnet kyler huden svettas jag mindre. Visserligen blöt eller fuktig men fysiologiskt i bättre balans.

Thure
 
"[Water-resistant: means fairly breathable but not water-resistant.
Water-proof and breathable: means barely breathable and
water-resistant for a while.

Andrew Skurka.
 
Håller med om att det är hyfsat mycket skitsnack. Går man runt i friluftsbutikerna så har man lust att lägga sig i säljsnacket ibland. Jag har trots det tre jackor med GTex men i alla fall en köpte jag när jag visste mindre. Den ena använder jag när jag kör slalom men den är egentligen för tät och de två andra har jag som lätt och kompakt regnjacka eller på cykel vid regn.

Ingen av dem ventilerar vid kraftig ansträngning. Att tro att man kan gå med tung ryggsäck och vara i närheten av torr med en GTex-jacka är ju bara att glömma. Kör själv underställ, tunn fleece och vindjacka av något slag och sedan en GTex-jacka nedpackad redo för regn eller vid paus för extra värme.
Jag kör på liknande sätt med merinounderställ + eventellt vindskydd vid ansträngning. GTX-plagg används vid lågintensiv aktivitet runt lägret eller vid längre raster. Det fungerar bra.

LarsÖ
 
Har själv bl a en Patagonia jacka, den har varit med i vått och torrt under ca 7-8 år, den är inte lika snygg nu, som den var ny. Däremot så håller den mig lika torr vid regn, den är också inte en ångbastu när det är varmt.
Självklart använder jag mina GTX-plagg, de är ju lätta och ventilerar en aning bättre än heltäta alternativ. Förutsatt att aktivitetsnivån är låg.

LarsÖ
 
en yttertemperatur och anstängningsgrad där jag svettas utan regn funkar inga regnkläder. Men om jag ser till att regnet kyler huden svettas jag mindre. Visserligen blöt eller fuktig men fysiologiskt i bättre balans.

Thure
Jag tillämpar principen "vandra blött - rasta torrt". Den principen fungerar alltid. Om vandrarkläderna inte har hunnit torka över natten, kan det dock vara en liten stunds obehag när man ska dra på sig sina fuktiga och råkalla vandringskläder på morgonen igen. Det är dock den enda nackdelen.

LarsÖ
 
"[Water-resistant: means fairly breathable but not water-resistant.
Water-proof and breathable: means barely breathable and
water-resistant for a while.

Andrew Skurka.
Fabrikörerna bollar med många olika uttryck och slogans angående deras fantastiska GTX-membrans förträffligheter. Det är antagligen kostnaden för all reklam som gör att dessa GTX-plagg kostar orimligt mycket sett till att membranen inte är så bra som utlovas.

LarsÖ
 
detta är väl inget nytt under solen, diffusionsmaterial är en kompromisslösning som alla vet.. ett plagg som funkar dugligt till allt men inte bäst till något?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
L-E Regntäta kläder Kläder 13
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.