Klättermusen Allgrön och regn?

För en tid sedan fick jag en efterlängtad ny skaljacka, en Klättermusen Allgrön. Jackan kändes grymt genomtänkt med en bra design. I maj var jag ute med döttrarna på en regnig fisketur. Efter en stund så märkte jag att jag blev blöt på bröstkorgen som en slips/haklapp. Tänkte då att jag inte stängt och dragit åt luvan ordentligt när jag fixade med metspön och mask.

I förra veckan var jag och två kamrater på en kortare helgvandring på sörmlandsleden. Under den sista dagen kom ett hyfsat regnväder innan vi skulle gå tillbaka till bilen. Då regnet kom innan vi gick så drog jag på mig luvan ordentligt samt tog även på mig en keps under.

Efter cirka 30 minuters vandring började jag återigen känna mig blöt på bröstkorgen under min skaljacka. När vi var framme vid bilen efter 40 minuter frågade jag mina kamrater om de var blöta under sina högst normala skaljackor (Norröna & Nort face). De tittade frågande på mig och svarade givetvis nej.

Min första reflektion var att jackans dragkedja släpper in vatten.

Vid svar från Klättermusen menar de att regnet kommer in via personen som bär jackan som får regn i ansiktet. Vattnet rinner sedan ner på bröstkorgen.

De drar ett exempel från Sylarna med hård vind och regn i flera timmar.

Men nu var ju jag på sörmlandsleden i 30-40 minuter, inte ngn direkt blåst och regn ovanifrån.!

Kan inte minnas att jag hade liknande problem med vätan vad det gäller min gamla skaljacka från Peak P.

Hur ser ni andra på ovanstående?
 
Det låter ju väldigt konstigt som du beskriver det. Jag har då aldrig blivit blöt på det viset med huva på, inte ens i fjällen. Kan du göra ett test hemma?

Tänker mig att du drar igen jackans dragkedja och lägger in en dagstidning inne i jackan. Vik ner huvan framåt lite så inget vatten kan komma genom hålet för huvudet. Håll upp jackan, håll fast över axlarna så tidningen inte ramlar ur, och be någon duscha på dragkedjan. Kolla då och då hur det ser ut på tidningen och var det ev. läcker. Spontant tycker jag att det låter för dåligt och verkar ju vara dragkedjan. Du borde väl ha märkt om du fick in vatten som rann nerför halsen?
 
Provade faktiskt att ställa mig i duschen med jackan på och vätan verkar inte komma in via dragkedjan. Dock rinner vätan väldigt lätt in via huvan och då inte via ansiktet. Var vänd med ryggen mot duschen men vattnet lyckades leta sig in ändå. Verkar vara luvan som är knas?
 
har haft samma problem med en Haglöfs Oz pullover. Rinner in längs med kanten på huvan. Måste vara toknoga med lagom mycket åtdraget kring ansiktet, inte för mycket, inte för lite.
Min Bifrost har dock aldrig haft dessa problem.

//Per
 
Trädgårsslang-test

Div. ovetenskapliga tester genomförda. Senast för en stund sedan med strilande "regn" från trädgårdsslang. Som sagt dragkedjan håller tätt men luvan verkar släppa in vatten. På luvans sidor där stropparna sitter bildas det som veck. I dessa veck verkar väta söka sig in och sedan droppa ner på bröstkorgen. Alltså inte via ansiktet som Klättermusen påstår.........men jag är ju bara en högst alldaglig konsument.
 
Kom du någonvart med detta? Jag hade motsvarande problem med Klättermusen Allgrön i Bergen förra helgen när den fick utsättas för lite ösregn för första gången. Plaskvåt mitt fram. Svårt att dra åt huvan intill ansiktet.
 
Huvor på Klättermusen?

Om man tittar på KM:s huvkonstruktion måste jag nog säga att den är LITE udda. Trots att jag har både en Allgrön och Skidbladner. Huvan öppnas ju utåt och exponerar membran och insidan vid full åtdragning. Se gärna den nya instruktionsfilmen för Skidbladner på Youtube för att se vad jag menar.

Jämför man med min Creva från Haglöfs avskärmar den huvan all åtkomst för väta på ett mycket bättre sätt än KM:s lösning på nämnda jackor.

Brede och Froste verkar dock ha kraftigare vindstrutar liknande min Creva.

Har klurat lite på KM:s lösningar på flera av deras produkter, och ibland känns de inte bara udda och innovativa utan även lite ogenomtänkta...
 
Känner igen det där, har en Fjällräven Anojak som har en vindstrut istället för en vanig skärm. Har inte kommit på någon riktigt bra lösning. Har provat med keps och så, men det spelar ingen roll. Struten liksom fångar in vattnet, och även om det bara är ett lätt försommarregn står man där med en blöt fläck på bröstet. Har funderat på om det splar roll om hakan sticker ut genom struten eller inte, men det verkar inte hjälpa.
Vet någon ur dessa struthuvor ska sitta för att det inte ska rinna in vatten?
Alternativt, förslag på hur man kan modda dem för att bygga bort problemet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.