Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-07-15, 21:17
grodanbolle grodanbolle är inte uppkopplad

Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll)

http://www.fjallraven.se/produkter/b...fjall-trousers

Brukar stretshen palla mygg? Jag har ett par North Face helt i stretsch och de är inte helt myggsäkra.

Vad anser panelen om dylika byxor?

Skälet att jag kollar på dessa är att jag vill ha så tunt tyg som möjligt då det är lätt, andas bra samt har ökad rörlighet.
Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 12:19
J_o J_o är inte uppkopplad

Stretch gör byxorna betydligt skönare att ha på sig enligt mig. Däremot sitter ofta stretchen på rumpan och knän vilket gör att du blir blöt direkt du sätter dig ner där det är det minsta blött, vilket jag kan tycka tar bort mycket av fördelarna med att gå i tunga och tjocka vandringsbyxor. Mina byxor, Lundhags traverse, är inte det minsta myggtäta över stretchpartierna, men jag kan inte påstå att jag brukar tycka att det är ett jätteproblem.

Jag har börjat gå mer och mer i tunna "löparbyxor" i syntet. Vindtäta, lättare och betydligt luftigare än vad ett par vandringsbyxor någonsin kommer att bli. Nu har jag inte varit ute jättemycket med dem, och inte i några "vada i vide-turer", men dom har inte visat några tecken på slitage än. Kostade typ 200 spänn på Stadium eller liknande.
Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 06:53
-Patric- -Patric- är inte uppkopplad

ITAB säljer vettig fjällbyxor i stretch, själv har jag inte bestämt mig om jag gillar/ogillar.. jag tycker att det är schönt men samtidigt vill jag lämna alla syntetmaterial så långt bakom mig jag bara kan.. mycket kluven.
Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 08:25
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

En nackdel med stretsch är ju att de har mer begränsad livslängd, även om de inte används alls så har stretschmaterial begränsad livslängd innan de blir stela och hållbarheten försämras. Men sedan finns det väl bra och mindre bra stretschmaterial också.
Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 10:26
Ayrin Ayrin är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av -Patric- Visa inlägg
ITAB säljer vettig fjällbyxor i stretch, själv har jag inte bestämt mig om jag gillar/ogillar.. jag tycker att det är schönt men samtidigt vill jag lämna alla syntetmaterial så långt bakom mig jag bara kan.. mycket kluven.
Vad kör du istället? För syntetmaterial alltså?
Jag använder ett par gamla försvarets yllebrallor när det är kallt, men på sommaren tycker jag det är svårt att komma ifrån syntetbrallorna. Upplever att bomull drar åt sig så mycket vatten att man är dyngsur så snart man tittar på blött gräs...
Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 11:23
thureb thureb är inte uppkopplad

Med

rejält blött och högt gräs blir man blöt hur som helst. Antingen läcker byxorna in vatten från gräset eller så blir det kondens när byxan kyls av utifrån.

ITABs strechbyxor http://www.idefixteko.se/open_produk...&plats_id=1461 gillar jag i skogen och på vandring de är hyfsat myggsäkra men de är såpass luftiga i tyget att de tar upp och släpper igenom en hel del vatten när jag går i högt och blött gräs.

Thure
Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 14:04
Ayrin Ayrin är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
rejält blött och högt gräs blir man blöt hur som helst. Antingen läcker byxorna in vatten från gräset eller så blir det kondens när byxan kyls av utifrån
Ja och nej, jag upplever att det är en jäkla skillnad på hur blöt jag blir, och framförallt hur *fort* jag blir blöt beroende på om jag är ute i ett par gamla gröna bomullsbyxor eller i mina haglöfsbrallor i nån form av syntetmaterial. I syntetbrallorna är jag inte särskilt blöt efter en ganska lång tid i blött gräs, och lätt regn är i princip helt problemfritt, medan det räcker med 100 meter i gräset för att man ska vara ordentligt blöt i bomullsbyxor.

Har aldrig nånsin varit med om kondens i mina syntetbrallor heller. Märk väl att jag talar om vävda brallor i syntetmaterial nu, inte skalbyxor.
Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 14:25
thureb thureb är inte uppkopplad

idé Jag håller

med om att oimpregnerad bomullsväv inte är funkis i sammanhanget. Även att tunn syntätväv blr mindre indränkt. Men tunn och välventilerande väv blir inte myggsäker. Membranväv ger betydligt mera kondens när man anstränger sig.

Thure
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:06.

Logga in

Utsidans Butik:

Utsidan Silvermedlemskap

Ditt pris: 200 kr

Friluftsguiden

True Nature
True Nature säljer kvalitéts produkter med bra priser & bra service