Trekking Utrikes: Alperna, Himalaya ...

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-06-12, 18:18
tjej_91 tjej_91 är inte uppkopplad

Vandra i Österrike

Hej!

Jag och min kompis har planer på att åka till Österrikiska alperna och vandra i sommar.
Har försökt att läsa mig till olika ställen att vandra på och urvalet verkar stort.

Vi har inte bestämt några datum än utan håller det lite öppet, vill gärna ha tips på bra leder som man borde gå. Funderar på om man ska utgå från tex Bad Gastein eller om man ska gå vid Zillertal, någon som har vandrat där?
Undrar också ifall man måste fixa logi och sånt innan, eller tror ni att man får ut lika mycket av bara dagsturer istället för att övernatt och fortsätta?
Kollade upp flyg till Munchen och såg att man kan ta tåg till Bad Gastein sedan, tror ni det funkar att hinna med det bästa av alperna på omkring 5-7 dagar inklusive resan t/r från munchen?
VI har båda vandrat i Sarek tillsammans och är vana så det ska inte vara några problem.

Alla tips välkomnas!
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 11:02
seon seon är inte uppkopplad

Mycket att välja på.

Det finns många olika alpområden i Österrike och alla har fina vandringsmöjligheter både vad beträffar dagsvandringar med bas i en alpby eller flerdagsvandringar mellan alphyttor. Jag har själv mest varit i Ötztal , och där är fint, men det är det på många andra ställen också så har du inte alpvandrat i Österrike förr så spelar det mindre roll vilket område du väljer.

I Zillertal finns den berömda "Berliner Höhenweg", som är en flerdagstur. Jag har inte gjort den själv men det finns säkert flera på detta forum som har erfarenhet av den. Googla annars för mer info.

Skillnaden mellan svensk fjällvandring och alpvandring är, att det på mer krävande alpvandringar så kan nivåskillnaderna vara betydande, annars är det lättare och bekvämare att vandra i Alperna framförallt för att man inte behöver så mycket packning.

De stora bokförlagen Rother, Bruckmann och Kompass har alla ett stort urval av vandringsguider för Österrike (och även för resten av Alperna)

Senast redigerad av seon den 2012-06-14 klockan 11:18
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:55.

Logga in

Friluftsguiden

Bison Outdoor
Webbutik för friluftsprodukter.
SARInfo Sweden
Kurser, Böcker & Nödsändare (PLB), SPOT
Gästrike Outdoor - hundspannsäventyr
För dig, familj eller företaget.
Gränslösa Resor
Gör en av Nepals vackraste vandringar!