Fjällräven Abisko Lightweight 1

Hej!

Har blivit intresserad av detta tält och undrar om någon här inne har någon mer info om det?

Tycker Fjällrävens film på youtube lämnar en del att önska.

Så finns det några intryck från en användare? Uppsättning, kvalitet på duken, storlek osv?


//F
 
1,8kg tycker jag inte är så farligt tungt. Helt acceptabel vikt. Tycker tältet verkar prisvärt ändå. Det har ju en ordentlig tältduk. Tycker konstruktionen verkar intressant och vill gärna veta mer om tältet, finns ju väldigt lite info om det på nätet och Fjällrävens egna film avslöjar ju inte speciellt mycket.


Förmodligen anser dom väl att det är lättare än deras andra tält?

Som sagt, finns det någon som sätt ett sådant tält eller äger ett själv som har lite info att dela med sig av ?


Mvh
//F
 
FR brukar vara duktiga på överdesign och därtill hörande tung vikt, de lämnade riktigt lättviktstänk på 1970-talet. Eu för att felanvändning gav för många reklamationer. Tungt, rejält och dyrt är en sammanfattning som hörts. Ändå har FR haft pärlor som vattensäcken, ponchon och siluettsäckarna för oss som rör oss i sömnen, tjocka liggunderlaget hittade visst någon annan på.
Ett 1,8 kg tält borde väl vara för 2.
 
Jag har ingen erfarenhet av Abisko LW 1, men jag funderade länge på att köpa det. Ett par saker fick mig dock att välja bort tältet: främst vikten, samt att det kräver en hel del markfästen för att stå. Jag köpte ett Tarptent Moment istället, som passade mina behov bättre (minimalistisk övernattning utan alltför hårda väderkrav). Det sagt, så tror jag att Abisko LW1 är ett utmärkt tält. Framför allt gillade jag att det verkar rymligt.

Om du skaffar ett skulle jag gärna ta del av en produktrecension, för jag tycker fortfarande att modellen verkar ganska trevlig.
 
Uppsättningen är en intressant fråga som jag gärna vill veta mer om. Vad jag lyckas lista ut från bilder osv så kräver tältet en hel del markpinnar för att sättas upp....

Jag är ute efter ett mer robust tält som klarar slitage och många års användande därav är vikten inte det mest intressanta. De tälten jag anser vara mest intressant för mig och mitt användningsområde är Hillebergs Soulo alt FR Abisko 1. Så vikten är ointressant i denna diskussion. Jag är mer intresserad av själva tältet isig.

Hur stor är absiden, Går det att laga mat där osv...

Hur är bedömd förmåga att klara snö ?

Ventilation??
 
FR brukar vara duktiga på överdesign och därtill hörande tung vikt, de lämnade riktigt lättviktstänk på 1970-talet. Eu för att felanvändning gav för många reklamationer. Tungt, rejält och dyrt är en sammanfattning som hörts. Ändå har FR haft pärlor som vattensäcken, ponchon och siluettsäckarna för oss som rör oss i sömnen, tjocka liggunderlaget hittade visst någon annan på.
Ett 1,8 kg tält borde väl vara för 2.

Så är även min uppfattning om Fjällräven. Rejäla saker som håller länge, men på bekostnad av vikten.
----------

Angående namnet Lightweight.
Är det inte så att Fjällräven förut haft en modell som bara hette "Abisko", och att detta är en modifiering?
 
Uppsättningen är en intressant fråga som jag gärna vill veta mer om. Vad jag lyckas lista ut från bilder osv så kräver tältet en hel del markpinnar för att sättas upp.... (---)

Just uppsättningen syns väl rätt bra i produktvideon på FR-s hemsida? Jag tycker att det syns rätt bra hur killen i keps pålar ner tältet med markpinnar etc.

Hur som helst, det är ont om produktrecensioner så tältet kanske inte har varit någon storsäljare. En variant är väl att hitta ngn större återförsäljare som kan ha ett tält uppställt? (eller kan ställa upp ett åt dig). T.ex Naturkompaniet borde ju kunna bjuda på en förevisning för att kolla absid etc.

EDIT: angående snö, så tror jag att tältet är listat som "3-årstiders". Men det kan ju funka ändå...
 
Köpte ett LW1 förra året, och använde det på en tur i Helagsfjällen.

Valde Fjällräven, eftersom jag har bra erfarenhet av deras tält (tittade också på Hilleberg Akto/Soulo, som är snarlika, men lite dyrare).

Jag kom fram till följande under turen:
- liten packvolym, lätt (för mig)
- stabilt, känns "välbyggt"
- rel. snabbt att sätta/fälla - trots alla markpinnar etc. (går bättre med rutin).
- absiden har en hel del plats (fick plats med 55L-ryggsäck, spritkök etc utan problem)
- innertältet är lite trångt (sovsäck och liggunderlag = "fullt")
- innertältduken kan hamna väl nära ytterduken, om marken lutar mycket. Vet inte om det kan göra att det regnar igenom om det regnar mycket...
- hade bra väder, så jag testade inte stormköket i absiden. Det känns dock som lågan riskerar att komma väl nära tältduken om man stänger till...
- bra ventilation (ingen kondens etc)

Vill man ha ett litet smidigt tält, så funkar detta helt ok.

Jag kommer dock prioritera utrymme före vikt till nästa tur, så det får bli ett större tält (t.ex. Hilleberg Nallo 2 GT)...


//kj
 
Du har inte lust att lägga upp lite bilder?


Hur många tältpinnar är ett måste för att sätta upp tältet ? Din bedömning är att absiden är för liten för att kunna använda kök där inne?
 
Intressant

Intressant diskussion.
Jag var hos Naturkompaniet idag och "krävde" att få bygga upp både en Akto och FR Abisko 1. Lite olyckligt var att killen var van vid Akton, det gick fort som attans och var perfekt uppbyggd. Han hade ingen erfarenhet alls av Abisko och det blev direkt fel. Man fick lite fel intryck då (instabil tält, krångligt att sätta upp etc). Men jag upplevde den rymlig inuti. I och med att Akto lutar så upplevs den mindre.

En nackdel tyckte jag dock var att öppningen på absiden var mitt framför innertältet (vissa kanske tycker att det är bra?). Det var lite brottom och vi hann inte riktigt slänga in en rygga men jag kan tänka mig att ryggan hamnar lite framför öppningen? Det verkade dock trevligt med den lilla duken som man kan sätta upp.

Använde mig av ett Akka 2 tält förra året och tyckte inte att markpinnarna var ett problem. Tältet är gammalt och väger nästan 4 kilo. Så nej, jag tycker inte att 1,8 är för tungt :)

K_J - intressant att du nämner att du inte vågar laga mat i absiden. Under förra årets Fjällräven Classic regnade det 2 av mina 3 kvällar och jag var mycket tacksam för en stor absiden!

Soulo är dyr tycker jag men verkar bra. Har dock lite för liten absiden för min smak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olastefan Fjällräven abisko lightweight 2 Bo och sova 5
MWox Fjällräven Abisko Shape 2 vs Nordisk Opland 2 LW Bo och sova 5
KirOHna Fjällräven Abisko View 2 Bo och sova 1
OlaCarlbom Fjällräven Abisko Lite 2, hur högt invändigt? Bo och sova 3
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
behnke fjällräven abisko endurance 3, bra investering? Bo och sova 7
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
PsychoDave Fjällräven Akka 3 R/S variant? Bo och sova 1
haraldseb Erfarenhet Fjällräven singi 2 season Bo och sova 1
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Bearik Fjällräven Skule är inget att ha Bo och sova 12
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
jfc.bromma Fjällräven Termo-G 66 Bo och sova 6
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
K3WA Ny tältpåse Fjällräven Akka 3 Bo och sova 3
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
petersundqvist Fjällräven Camp 78 Alu Bo och sova 3
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
Beatrice87 TIPS: Bra Fjällräven tälterbjudande just nu Bo och sova 5
AndersSupertramp Vad heter detta Fjällräven-tält ? Bo och sova 23
andersmossing Tält Fjällräven vålå 4 Bo och sova 8
Akka Nya tält från Fjällräven Bo och sova 37
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Jonas Hemberg Fjällräven Akka 2 Endurance Bo och sova 1
Tommy Hurtig Fjällräven Akka View 2 Bo och sova 7
isabell.lucev Sovsäck fjällräven classic Bo och sova 10
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
linusthefrisk Fjällräven Akka Dome 3 Bo och sova 5
johanfpettersson Fjällräven caravan carry-combi Bo och sova 6
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
roccster Fjällräven Akka Rs3 som läcker Bo och sova 0
Martin på Skäret Fjällräven Polar M30 Bo och sova 0
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6
guhj För långa tältbågar, hur fixa? (Fjällräven Akka 3) Bo och sova 8
pelka Hilleberg VS Fjällräven Bo och sova 47
acespace Rött Fjällräven Akka R/S 3? Bo och sova 0
Årebo Gammalt fjällräven tält Bo och sova 24
rune1974 fjällräven skule r/s 3 Bo och sova 2
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0
peter1969 Fjällräven Himalaya? Bo och sova 2
Raskesven Fjällräven Forest M5? Bo och sova 6
ripnils Nya tält från Fjällräven Bo och sova 0
Batti Fjällräven tält: Sjangeli Geo RS/3 Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.