|
||||
| Friluftsmat Recept, ingredienser mm |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Begreppet sommar är relativt m.a.p. position. Vette fan var jag nämnde det flytande begreppet sommar. Jag tar i alla fall aldrig med mig termos på solsemester om du behöver förtydligande. till Ts. ingår kall mat huvudsakligen din normala föda så är det väl bara att köra på! Men ta med dig en mindre metallkopp och förutsättningar att göra upp eld. |
|
|
|||
|
|||
|
Meteorologerna har en rätt exakt och användbar definition av begreppet sommar. Definitionen beror inte på "position". Däremot varierar sommarens infallande med platsen.
|
|
|
|||
|
|||
|
Må vara det är definitionen. Sommarklimatet ter sig dock olikt beroende på var man befinner sig.
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
till en viss ort med livsmedelsbutik och ta mig tillbaka på samma sätt. Jag förklarade att då är det ju inte vandring längre. , iaf inte en tur. I det här fallet hade en naturlig lösning varit att kontakta Sognefjellshytta som ligger precis i övergången mellan Jotunheimen och Breheimen. En gång har jag dock kunnat proviantera. Jag tror det var 2004 som jag gick från Oppdal till Djupvatnet nära Geiranger, 13 dagar. Då passerade jag Bjorli som hade både campingplats och ICA-butik. F ö äter jag själv väldigt lite lagad mat på turen. På morgonen är det spetsad müsli (extra fröer och nötter) med mjölk - ska f ö dubbla den dosen framgent. Enda tillagningen är kaffet. Under etappen blir det nötter, russin eller annan torkad frukt och kanske choklad, middagen efter etappen är däremot lagad. Tillkommer Gainomaxkakor eller liknande. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Sen vad gäller priser i fjällstugor så är de höga ja, men att kalla det överpriser visar mog mest en okunnighet om vad det kostar att transportera ut det, Sen om du vill få det till dryg så får du göra som du vill. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
För mig finns det ingen direkt njutning i mat (undantag: frukt, gröna grönsaker och egenfiskad fisk), jag ser mat som medicin. Citat:
Ja du har rätt, jag är helt okunnig på området. Jag tackar er för att jag fått många bra svar! Senast redigerad av alaskaaa den 2012-05-01 klockan 12:27 |
|
|
|||
|
|||
|
För säkerhets skull: det är väsentligt att dagens huvudmåltid består av varm tillagad mat. På den tiden jag fortfarande delvis övernattade på stugor i Norge hände nån gång att kvällsmålet bestod av spekemat och rømmegrøt - jag kan bara skaka på huvudet åt sådan mat.
|
|
|
|||
|
|||
|
Varför då?
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
)Men detta behöver ju inte gälla per definition, och utifrån rätt lång erfarenhet påstår jag nog helt lugnt, att det inte är någon stor konst att komponera ihop en fullvärdig men kall matsedel. För mig väger, som sagt, rena komfort- och säkerhetsaspekter betydligt tyngre, när jag ändå släpar med mig kök och bränsle - för det gör jag. Har varit med om att uppleva tillgången till en lätthanterlig värmekälla som livräddande. |
|
|
|||
|
|||
|
Därför att jag inte trivs med att äta kall mat efter etappen.
|
|
|
|||
|
|||
|
Så för att du inte trivs med något så blir det en allmängiltig säkethetsdetalj? eller uttryckte du dig bara luddigt? (men vi var ju iaf 2 som då missförstod dig).
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|