Vandrings platser vid Boden?

Jag och några polare har planerat väldigt länge att långvandra någonstans från Boden och sedan vidare in i Finland.

Vi har alla läst överlevnadsböcker och vet exakt hur vi ska bära oss åt med mat, läger, vatten, eld osv.
Vi tänker vandra i över flera månader, vi överväger om vi ska köra på ett år.

Nu till frågan: Vart någonstans i Boden är det bra att börja vandra? Vi vill ju se lite fin natur och lite berg och sånt är inte heller helt fel!
Vi vill helst vandra i rätt så täta skogar som inte är allt för nära "civilisationen" om man säger så.

Om någon har tips om bättre platser att börja vandra från än vid Boden, så kom gärna med förslag, men det ska ligga i Norrbotten.

Själv så bor jag i Stockholm, det är därför jag behöver lite hjälp här :)

Väldigt tacksam för eventuella svar då jag letat som en tok efter svar redan!
 
Jag skulle nog börjat en bit norr om stan. Kanske vid Storklinten som är den lokala skidanläggningen som ligger ca 3,5 mil i riktning mot Harads. Området är en ekopark och har fin skog och fina sjöar med möjlighet till fiske. Runt Gunnarsbyn - Sörbyn är det väldigt fint också. Råneälven är en liten oreglerad skogsälv och det finns fina rastskydd längs älven norr om Gunnarsbyn.
 
Om ni ska vara ute och vandra i nästan ett år så blir det ju en enorm sträcka. Med en snitthastighet på 20 km / dag så blir det totalt 730 mil. Jag skulle satsa på att gå västerut mot fjällkedjan, sedan svänga norrut mot treriksröset, och sedan antingen söderut i skogarna mellan Kiruna och finska gränsen eller österut in i Finland och norra Norge. Och sedan 600 mil till...
 
Att följa Råne älv uppåt från Gunnarsbyn var ett himla bra tips. Eftersom det fiskas en del i den älven så finns det stigar och rastplatser längs med vattnet.

Annars är det ofta ganska svårgånget i Norrbottens inland, men om man har en god karta och inte är rädd för att gå i kringelkrokar kan man i regel ta sig fram längs de skogsbilvägar som genomkorsar detta Gudsförgätna landskap.

Ett annat förslag kan vara att följa järnvägen, alltså inte att gå uppe på banvallen utan att följa banans ungefärliga sträckning. Järnvägar tenderar vara dragna där det är förhållandevis torrt och plant.
 
Tack för alla svar hittills!

Råne älvs tipset verkar väldigt trevligt, men vet ni hur långt den går och om det går att fortsätta vandra vidare därefter också eller är det för mycket tät skog eller liknande?

Gillar också ditt förslag anle, om vi nu ska vara ute så pass länge som det är tänkt så kanske vi kan köra på det.
 
Tack för alla svar hittills!

Råne älvs tipset verkar väldigt trevligt, men vet ni hur långt den går och om det går att fortsätta vandra vidare därefter också eller är det för mycket tät skog eller liknande?

Gillar också ditt förslag anle, om vi nu ska vara ute så pass länge som det är tänkt så kanske vi kan köra på det.

Det är ju dåligt med regelrätta leder i området, däremot ganska gott om småvägar och skogsbilvägar. Rent spontant om jag nu tänker mig så är det ju rätt fint från Gunnarsbyn, upp via Klingersel mot Mårdsel och sen mot Vuoddas-hållet och vidare mot Lansjärv/Överkalix. Ett fint ställe är Rikti-Dokkas som ligger rätt nära Vuoddas. Hela området som avgränsas typ av Lansjärv - Överkalix - Morjärv - Niemisel - Gunnarsbyn, är ju rätt mycket oländiga tassemarker. Mycket skogsbilväg och tallskog. Men det har sin charm och det är ju kanske inte förstahandsvalet för vandring så för att ta sig fram någorlunda effektivt får man nog hålla sig på skogsbilvägar och mindre grusvägar.
Hittade t o m en video på you tube från Rikti-Dokkas.

http://www.youtube.com/watch?v=nHZ6gZgnhCI

Ytterligare info
http://www.heartoflapland.com/sv/resmaal/oeverkalix/produkt.aspx?p=208305
http://www.visitraneriver.com/
 
Det är ju dåligt med regelrätta leder i området, däremot ganska gott om småvägar och skogsbilvägar. Rent spontant om jag nu tänker mig så är det ju rätt fint från Gunnarsbyn, upp via Klingersel mot Mårdsel och sen mot Vuoddas-hållet och vidare mot Lansjärv/Överkalix. Ett fint ställe är Rikti-Dokkas som ligger rätt nära Vuoddas. Hela området som avgränsas typ av Lansjärv - Överkalix - Morjärv - Niemisel - Gunnarsbyn, är ju rätt mycket oländiga tassemarker. Mycket skogsbilväg och tallskog. Men det har sin charm och det är ju kanske inte förstahandsvalet för vandring så för att ta sig fram någorlunda effektivt får man nog hålla sig på skogsbilvägar och mindre grusvägar.
Hittade t o m en video på you tube från Rikti-Dokkas.

http://www.youtube.com/watch?v=nHZ6gZgnhCI

Ytterligare info
http://www.heartoflapland.com/sv/resmaal/oeverkalix/produkt.aspx?p=208305
http://www.visitraneriver.com/

Tack för svaret, ska kolla upp platserna du nämnde, nu har jag iallafall LITE mera koll på läget!
 
Varför inte följa Finska gränsen? Gå runt treriksröset och sen Finsk-ryska gränsen söderut. Vad jag förstått bjuder väl gränsen mellan Finland och Ryssland på en fantastisk natur med mycket björn och varg.
Sen är det ju bara att ta Vikingline tillbaks till Stockholm :)

Johnny
 
Gränsen finlad-ryssland är ett rejält staket att följa. Eftersom ni redan läst allt kanske ni skulle öva lite oxså, så att det fungerar i väta och vid trötthet. Efterhand kommer era marschben att bära er en 30-35 km kom dagen om ni inte bär för mycket onyttigt.
Kompass och karta är bra att ha och planera in post samt matpåfyllning.
go tur
 
Jag funderar bara mer och mera på nu om man inte ska köra från Kiruna och fortsätta uppåt mot treriksröset och därifrån mot Haparanda kanske.

Men finns det mycket björn uppe vid fjället nära kiruna och vid treriksröset? Visst det skulle vara häftigt att se en björn men jag undviker dem helst så gått det går.
 
Jag funderar bara mer och mera på nu om man inte ska köra från Kiruna och fortsätta uppåt mot treriksröset och därifrån mot Haparanda kanske.

Men finns det mycket björn uppe vid fjället nära kiruna och vid treriksröset? Visst det skulle vara häftigt att se en björn men jag undviker dem helst så gått det går.
Björnen undviker dig så gott det går. Och den är betydligt bättre på det.

Det finns ingen rationell anledning att vara orolig för björn i Sverige.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Katie Äventyrstillgängliga platser i Stockholm Allmänt om friluftsliv 5
Inhaler Outforskade platser Allmänt om friluftsliv 15
sebkar Vinterfina platser på Gotland sökes Allmänt om friluftsliv 3
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
jimmy.g Tips på platser med fina höstfärger Allmänt om friluftsliv 8
awellander Världens vackraste platser Allmänt om friluftsliv 14
peter1969 10 tysta platser... Allmänt om friluftsliv 17
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
Tomppen Etikett vid bastu Allmänt om friluftsliv 43
mThureson Rastskydd/stugan vid Bredåsjön, Rogen Allmänt om friluftsliv 4
cloud76 liggunderlag av skumplast vid vintertältning Allmänt om friluftsliv 7
brigas Tempus vid naturskildring Allmänt om friluftsliv 25
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37
Karolina P ”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden Allmänt om friluftsliv 41
rwalb Fjällstationernas arrende vid Sylarna och Blåhammaren omförhandlas om tre år. Allmänt om friluftsliv 33
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
Askel Kutym vid iordningställd lägerplats? Allmänt om friluftsliv 5
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
livetsgodaienbraförpackning Tältvandring vid Lofoten Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
prospicientia Lederna vid Treriksröset. Allmänt om friluftsliv 10
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
MarkusF Gränsen vid tältförbud Allmänt om friluftsliv 49
Brauer Värmehållning på vintern vid läger Allmänt om friluftsliv 13
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
89an Campa vid sjö? Allmänt om friluftsliv 7
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
Brune Svensk matematikprofessor död vid bergsvandring i Oman Allmänt om friluftsliv 1
avslutad201208 Fjällvandrare borta vid Kebnekaise.. Allmänt om friluftsliv 2
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5
museo12 Logik vid pulsträning Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.