Vilka La Sportiva ska man välja?

Har precis börjat klättra och blivit helt biten. Kommer mest bli "vanlig" klättering med topprep men även en del bouldering. Men vilka skor ska man välja?

Tycker att "La Sportiva Solution" är jävligt coola och läst att dom ska va underbara. Men dom är mest för bouldering väll?

Har även kollat in Miura modellen och Miura VS. Är "knytningen" det ända som skiljer dessa åt?

Lite vilse och vet inte vad jag ska välja? Vad rekommenderar ni till en nybörjare? Klättrar ungefär
5c, 6a nu men förhoppningsvis 6b inom en snar framtid.

tack!
/mvh johan
 
Har slitit ut flera par och testat lite olika märken. Skons utsida har marginell betydelse. Precis som i övriga livet är det insidan som räknas. Jag rekommenderar alltså dig att köpa de som passar din fots form bäst. Det är viktigast.
 
tack för tipset!

ska prova en jävla massa skor när jag är i USA om 2 veckor..antar att man kan komma lite billigare undan då också :)
 
Låter bra! Min erfarenhet är att de amerikanska märkena är mycket billigare i usa medan de europeiska håller ungefär samma prisklass som här. Prova dig fram. Fiveten är ett jättebra amerikanskt märke. Men som sagt, viktigast att de passar din fot.
 
Har själv ett par Cliff 5 som jag e väldigt nöjd med.
Sitter bra, är sköna, bra grepp och gillar det att snörningen går såpass långt fram på skon.
Gör att man kan anpassa den lite mer med snörningen.
 
En sak att beakta är om du "lider" av Morton's tå.

http://en.wikipedia.org/wiki/Morton's_toe

Dvs att stortån är kortare än långtån. Jag har det problemet, och det är ett problem pga den aggressiva form och tryck på stortån. Har man denna fotform kan man behöva mera symmetriska skon och de finns. Jag använder idag ett par Miura som inte är särskilt symmetriska, men det behövdes DWS på mallorca där jag glömt mina andra sko innan de passade båda fötterna ordentligt :)
 
Jag är så glad att Decathlon's billiga klätterskor passar mina fötter helt perfekt. Det halverar mina utgifter på klätterskor direkt. Tyvär kostar de inte längre 299kr utan 399kr, men det ända som kommer i närheten av denna pris här i Sverige är kampanjer med storlekar som inte passar.
 
Jag är så glad att Decathlon's billiga klätterskor passar mina fötter helt perfekt. Det halverar mina utgifter på klätterskor direkt. Tyvär kostar de inte längre 299kr utan 399kr, men det ända som kommer i närheten av denna pris här i Sverige är kampanjer med storlekar som inte passar.

Lite OT...men vet du om Decathlon Stockholm har min favorit dojja? "Quechua" vet inte vad modellen heter men den är orange med två kardborreband, halvmjuk, enkel sko i läder. I Frankrike køper jag alltid ett par, vilket nu skett vid tre tillfällen och efter ett antal omsulningar ångrar jag alltid att jag inte køpte fler skor...
 
Dom är säkert coola och underbara till det de är byggda för, men innan man har en fotteknik som matchar de 1400kr de kostar är de mest trånga och onödigt dyra.

Utifrån hur frågan är formulerad antar jag att du är ute efter ett par skor att göra lite av varje i. LS Solution är inte en sådan sko utan typiskt "finskorna" man använder när allroundskorna inte längre räcker till, vilket är väldigt mycket senare än man vill tro.

Försök istället hitta en bra sittande, bekväm och mindre aggressiv "grundsko" att använda till allt. När du slitit igenom 2-3 par av dessa kommer du veta vad du föredrar för sko samt hur du klättrar och kanske är Solution rätt sko då...

Fotteknik trumfar skorna 98 gånger av 100.
 
Quenchua e mest troligt märket enligt deras egna sida.
http://www.decathlon.se/html/group.html
Du kanske kan ringa å höra med dem?

Verkar vara en intressant butik och vad jag läst så ska de öppna i Helsingborg eventuellt.
Hoppas de har bra klätterutbud där också :)


Lite OT...men vet du om Decathlon Stockholm har min favorit dojja? "Quechua" vet inte vad modellen heter men den är orange med två kardborreband, halvmjuk, enkel sko i läder. I Frankrike køper jag alltid ett par, vilket nu skett vid tre tillfällen och efter ett antal omsulningar ångrar jag alltid att jag inte køpte fler skor...
 
Lite OT...men vet du om Decathlon Stockholm har min favorit dojja? "Quechua" vet inte vad modellen heter men den är orange med två kardborreband, halvmjuk, enkel sko i läder. I Frankrike køper jag alltid ett par, vilket nu skett vid tre tillfällen och efter ett antal omsulningar ångrar jag alltid att jag inte køpte fler skor...
Jag har för mig att de har Quechua skor där men vet inget om modellerna. Hemsidan för Decathlon i Sverige är värdelös, men jag hittade de skor jag köper på Decathlon UK sidan: http://www.decathlon.co.uk/vuarde-climbing-shoes-id_4408510.html
 
La Sportiva tillverkar flera fina skor, "La Sportiva Miura" är min favorit bland deras skor. 5.10 gör också bra skor, liksom Scarpa, mfl.

Jag har inte sett dig klättra och vad jag säger kan alltså vara helt fel, men 9 av 10 nya klättrare har väldigt dåligt koordinerade fotrörelser och har därför en tendens att släpa fötterna längs väggen och sparkar in i allt möjligt. Klätterskor har jättetunn sula framåt och för nybörjare har skorna en tendens att nötas ut jättefort.

Därför skulle jag nog satsa på något billigare än Solution som förstasko. Varför inte Quencha eller de en av de billigare MadRock modellerna?

Träna mycket på fot- och handprecision från början, när du slitit ut dina första skor (det lär som sagt gå rätt fort) kan du prova någon dyrare modell.

Som flera påpekat ovan så är det viktigt att skorna passar bra, utan döda punkter osv.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
vandrafjäll Vilka kängor till mina stegjärn? Klättring allmänt 17
Lakritsglass Vilka brallor - olika väder Klättring allmänt 48
Bloggomann Vilka hexor? Klättring allmänt 26
cake Vilka kammar? Klättring allmänt 63
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
magwo Dubletter av kammar, vilka? Klättring allmänt 17
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
fson Klättring inomhus-vilka barn kan följa med? Klättring allmänt 5
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
vastero Vilka varumarken och produkter galler? Klättring allmänt 36
pirx repsnören till hexor, vilka storlekar Klättring allmänt 10
fson Vilka klätterskor? Klättring allmänt 5
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
headjam Vilka klätterprylar är bäst??? Klättring allmänt 1
robertvernon08 La Sportiva Katana? Klättring allmänt 1
Pandan La sportiva legends only stream 2014 Klättring allmänt 2
Bhappy Köpa La Sportiva Mythos i Sverige. Var? Klättring allmänt 1
sliwka2002 La Sportiva Klättring allmänt 7
rockmater La Sportiva Mythos - Stockholm? Klättring allmänt 14
Ka-Ka La Sportiva, Miura, Cobra, Katana? Klättring allmänt 8
Olle H La Sportiva skor i Stockholm? Klättring allmänt 5
Mezzner Pitonger, vad ska man göra med dem? Klättring allmänt 40
Tekku Hur ska jag vårda mina fötter? Klättring allmänt 7
Callmepg Vad ska jag ha för sele? Klättring allmänt 14
lyckegard Sex saker vi ska göra innan vi dör Klättring allmänt 10
Iggle Hur ska ja hitta motivationen igen? Klättring allmänt 12
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
tobbe 2 Kalymnos 7-21 aug, nån mer som ska dit? Klättring allmänt 0
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
tobiastalltorp Nybörjarskor - vad ska jag tänka på? Klättring allmänt 12
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
yogafreak Klätterhjälm ska köpas! Klättring allmänt 9
helenabrogren Någon som ska på Open Womens Mountaineering Festival i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
climbingfreaks Chamonix i augisti för första gången, och det ska klättras!! Klättring allmänt 3
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
pecall Hur andremannen inte ska placera sig Klättring allmänt 11
Trident21 Vad ska man göra som nybörjare/intresserad? Klättring allmänt 7
Milosz Hur mycket ska en klätterkurs kosta? Klättring allmänt 9
0la Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!! Klättring allmänt 10
mike_spajk hur svår ska en 7:a vara egentligen? Klättring allmänt 3
Vandrare Vad ska jag göra i mellandagarna? Klättring allmänt 0
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
5.10 Vem Ska man tala med? Klättring allmänt 1
Nån som ska till Utby i helgen? Klättring allmänt 0
Jag ska börja träna, kanske, Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.