Logga in
Aktuellt: Djuren i fjällvärlden
|
||||
| Navigering GPS, karta och kompass |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|||
|
|||
|
Kan bekräfta att det där funkar. Knackade in 59 för Sthlm och det ser ut "som köpes".
|
|
|
|||
|
|||
|
Hittar inte den knappen i Basecamp,,, kartan ser vriden ut om man inte har GPSen inkopplad.
|
|
|
|||
|
|||
|
Vad menar du med "den knappen"? I MapSource ska du trycka ner tangenterna Ctrl, Alt och a samtidigt för att få upp en ruta med Projection Angle (tror jag den hette).
|
|
|
|||
|
|||
|
Ja, just den. Händer ingenting om man trycker så i BaseCamp. Kanske finns inte funktionen där,,,
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Annars ska det gå att ändra i registret: https://forums.garmin.com/showpost.p...30&postcount=7 Citat:
|
|
|
|||
|
|||
|
Garmin är fantastiska (ironi !)
De menar alltså på fullt allvar att man skall sitta och skapa nya nycklar i registret för att få kartan att se någorlunda vettig ut om man inte befinner sig på 35 grader nordlig bredd. Det blir ju följden då man slutar uppdatera Mapsource (som ju ger en någorlunda vettig möjlighet [om än dold/hemlig] att ändra projektionsvinkel) och vill att vi skall köra Basecamp i framtiden. De flesta företag försöker vara sina kunder till lags men Garmin verkar ofta gå motsatt väg. Och varför lägga en grå slöja över v3? De kunde lika gärna ha skickat en rökfärgad plastpåse att stoppa gps:en i... Nog med klagomål, förutom ruttbarheten har kartan uppdaterats på en del ställen vad jag kan se ovh det finns med en massa information om restauranger, bensinmackar mm. Gör ju att man klarar sig bättre med bara FriPro v3, utan CityNavigator. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
I City Navigator är motorväg logiskt sett två enkelriktade körbanor. Rondeller och ramper är oxå enkelriktade. I FriPro v3 är det bara vägar utan riktning och därmed blir rutterna rätt konstiga. På landsbygden med ett fordon som tar sig fram överallt funkar det bra. T ex med trampcykel. |
|
|
|||
|
|||
|
Vandringsleder med FPv3
Testat ruttning på vandringsleder med FPv3 igen. Promenerade igår 24 km på Skåneleden norrut längs kusten från Simrishamn.
Tanken var att lägga in en rutt hela vägen på min eTrex med syftet att hela tiden kunna se hur långt vi hade kvar till målet. Men det visade sig omöjligt. P g a fel i kartan så hängde inte vandringsleden ihop. Missade på 3-4 platser. Dvs jag måste skapa en mixad rutt i Mapsource och mixade rutter kan inte tankas upp till eTrex. Det slutade med att jag gjorde en spårkarta som jag tankade upp till eTrexen. Men då får jag ingen avståndsinfo. Slutsatsen är att FriPro v3 kräver en GPS som kan importera rutter utan omräkning för att vara fullt användbar för långa vandringar på vandringsleder. Och det kan inte en enda av Garmins fickmodeller typ 60Cx, eTrex, Colorado, Oregon, Montana, etc. Den enda som duger är 276C/278 som ju klarar bortåt 10 timmar på ett batteri. Men vem vill kånka omkring den tungklumpen i fickan och ha en lös antenn tejpad på mössan? Uppenbart har Garmin bitit sig själv i rumpan genom att ta bort möjligheten att importera rutter utan omräkning. OBS dock det jag skrivit innan. Traktorvägarna i Småland verkar hänga ihop bra så för just offroadåka på MC/4WD/ATV/Cykel funkar det tämligen hyfsat. |
|
|
|||
|
|||
|
En annan nyhet med v3 är att alla hus faktiskt har blivit polygoner av typen "byggnad". Det är inte så att de stämmer exakt med verkligheten utan de är fortfarande fyrkanter men de är vridna och skalas på samma sätt som polygoner numera. Alla "bondgårdar" har dock blivit väldigt tunna "fyrkantsgårdar".-)
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Men när jag kollar på Garmins webbsida på platser i närheten där jag bor så är alla småhus (sommarstugor på < 50 kvadratmeter) klassade som "fyrkantsgårdar http://www8.garmin.com/cgi-bin/mapge...&rz=0&k=1&sc=1 Medan huset där jag bor som rymmer 54 lägenheter inte finns med. bredvid där jag bor finns en skola och skolan ser ut att vara av rätt form (ej en rektangel) utan en L-formad byggnad http://www8.garmin.com/cgi-bin/mapge...&rz=0&k=1&sc=1 Hoppas länkarna till kartan funkar Per |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Och så tycker symbolerna för småhus på din Götalandskarta karta är mindre än de jag ser när jag kollar Svealandskartan via Garmins webbsida. Och då drog jag slutsaten att småhusen har olika kod. Per |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|