Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-05, 16:00
Crosstjeck Crosstjeck är inte uppkopplad

Anorak: Fjällrävens Gutulia, Norrona Svalbard eller Bergans Nordmarka?

Tänkte skaffa mig en anorak som skalplagg att använda både vår-höst-vinter. Jag blir väldigt varm när jag rör mig och gärna vill ha ett välventilerande plagg och är därför intresserad av ett bomulls/bomull-syntetplagg idtället för ett i g-tex. Tyckte det funkade utmärkt i lumpen att köra med M90 både sommar när det var +30 som på vintern ned till -25 och därför vill jag fortsätta med samma typ av beprövade material.

Vill gärna få lite synpunkter på ovannämnda plagg eller om ni har andra förslag.
Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 16:05
Ayrin Ayrin är inte uppkopplad

Traskade in på stadium och fann att de hade en Everest-anorak med yttertyg i bomull och polyester (eller nåt sånt) för 600 spänn. Kan vara värd att kolla på? Jag har iaf rätt goda erfarenheter av Everestjackor, och priset var rätt ok i mitt tycke .
Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 16:09
graylingman graylingman är inte uppkopplad

Jag älskar min gamla jacka från Klättermusen. Gleipner i Ventile, dvs 100% bomull. Modellen är utgången sen länge men motsvarande finns.
Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 11:59

Tack, ska se om jag kan hitta dem i Stockholm när jag är där om en vecka. Passar på att bumpa för fler svar.
Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 14:03
7S 7S är inte uppkopplad

Om det är välventilerande du söker är anoraken underlägsen en jacka med hel dragkedja eller?
Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 15:11

Det stämmer 7S. Däremot verkar det vara svårt att hitta bomullsplagg som är tillräckliga långa, har huva, och har välplacerade fickor som inte är i vägen för avbärarbälten. Men självklart, är det någon som har förslag på bra bomullsjackor så läser jag gärna om dessa!
Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 15:24
seobserver seobserver är inte uppkopplad

glad

Bröstfickan, lång över baken och vettig huva gör anoraken svårslagen. Bilxtlåsvarianterna blir svårstängbara när isen fryser i blixtlåsen. KISS roles!
Har tre och ingen till salu. Mönster finns i bodarna för DIYS. Realistiskt projekt.
Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 15:41

http://www.idefixteko.se/open_produk...&plats_id=1368

Nån som har nån erfarenhet av den här? Jag är lite sugen på en sån, men jag vill ha en riktigt stor anorak (så jag får plats med stortröjan). Nu är inte jag så stor, så herr-small kan funka, om den är hyfsat stor i storlekarna. Nån som vet?
Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 16:48
Hiker111 Hiker111 är inte uppkopplad

Ventile

Citat:
Ursprungligen postat av Crosstjeck Visa inlägg
Tänkte skaffa mig en anorak som skalplagg att använda både vår-höst-vinter. Jag blir väldigt varm när jag rör mig och gärna vill ha ett välventilerande plagg och är därför intresserad av ett bomulls/bomull-syntetplagg idtället för ett i g-tex. Tyckte det funkade utmärkt i lumpen att köra med M90 både sommar när det var +30 som på vintern ned till -25 och därför vill jag fortsätta med samma typ av beprövade material.

Vill gärna få lite synpunkter på ovannämnda plagg eller om ni har andra förslag.
Jag äger en gammal anorak i ventile och är mycket nöjd med den. Skulle jag köpa nytt tror jag detta vore bra utan jag testat själv.
http://www.west-winds.co.uk/
Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 16:50
Hiker111 Hiker111 är inte uppkopplad

Testat

Citat:
Ursprungligen postat av Ayrin Visa inlägg
http://www.idefixteko.se/open_produk...&plats_id=1368

Nån som har nån erfarenhet av den här? Jag är lite sugen på en sån, men jag vill ha en riktigt stor anorak (så jag får plats med stortröjan). Nu är inte jag så stor, så herr-small kan funka, om den är hyfsat stor i storlekarna. Nån som vet?
Jag gick hem med denna och var nöjd. När jag börja använda den upptäcker man att om en tråd i tyget går av repas hela jackan upp. Annars är modellen mycket bra sommartid. Den är för kort vintertid och jag vill ha stora storlekar och den fungerar inte på vintern. Stora bra kläder hittar man på taiga.se.
Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 16:58

Hmm, repas upp så lätt låter ju inte så kul. Även om prislappen var trevlig har jag inte lust att dras med saker som är dåliga...
Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 17:08
thureb thureb är inte uppkopplad

För

vårvinter och icke kalfjäll vintertid duger och lämpar sig t ex KM Einridejackan IMHO.

Men för busväder subminus 15 etc så är en Ventileanorack mera rätt. Denna är sannolikt lika bra som en anorack http://www.klattermusen.se/produkt.p...Kategori=Jacka

Denna kanske är det du söker? http://www.naturakademi.com/vanoraks.html Men den verkar inte ha motsvarigheten till Klättermusens förnämliga vindstrut.

Thure
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:20.

Logga in

Utsidans Butik:

Outside Magazine

Ditt pris: 129 kr

Friluftsguiden

True Nature
True Nature säljer kvalitéts produkter med bra priser & bra service