Fyrisskridskon?

Är det någon som känner till något om Fyrisskridskon? Jag var på en loppmarknad där man hade ett par av Fyrisskridskon 40 cm och ett par 45 cm bägge i originalkartong. Hade det inte varit för kartongen hade jag trott att det var Gillbergare. Nu vill dom ha 300 kronor paret för dessa skridskor medan man vill ha 30 kronor för ett par Fischer turskidor med stålkanter. Ganska märklig prissättning i mitt tycke.

När jag Googlade så finns ett par Fyrisskridskor just nu på Blocket

http://www.blocket.se/vastmanland/Langfardsskridskor__Fyrisskridskon__36811494.htm?ca=11&w=1&last=1

Per
 
Fanns

flera tillverkare av liknande skridskor med trästock. ELGE var riktigt snygga. Såna hade min mor och min far åkte på Jernbolagets om jag minns rätt.

Finns många holländska och en del canadensiska fabrikat också. Finns säkert nån samlare som vet mer. Kanske kan du hitta något mera i SSSKs jubileumsbok.

Thure
 
Jag kommer från Uppsala (med Fyrisån) och har faktiskt nånstans några halvfabrikat av såna där skridskor. Tror dock att det har att göra med att min far var möbelsnickare, och kände nån som troligen gjorde metalldelarna - samt var skridskoåkare, vilket min far inte var.

Det skulle dock kunna vara ett par "Fyrisskridskor" som hamnat på avvägar. :)
 
Är från Uppsala från början. Har för mig att Fyrisskridskon slöjdades i en liten verkstad söder om stan och att dom fanns som helmetallskridskor ganska tidigt, sent 70-tal eller tidigt 80-tal. Om kvaliten var bättre eller det fanns andra fördelar jämfört med dom stora tillverkarna har jag ingen uppfattning om.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.