PRIMUS OmniLite Ti

PRIMUS OmniLite Ti
http://www.cisionwire.se/primus/r/latt-kraftpaket-i-titan-fran-primus,c9180171

Den släpps inte förs Januari, men undrar om någon kanske har hört något om den? Enda nackdelen är att den är helt ny på marknaden och inte så bra testad som ex. OmniFuel är.

För jag tänkte först köpa en OmniFuel men den här är ju 100g lättare fast lite mindre då, fast det borde räcka bra om man är ensam ute eller kanske 2 st. för min EtaExpress är ju inte nå större och den räcker lätt till 2 personer.
 
Den har lägre effekt, det kanske du sett..? Själv skulle jag inte välja den för snösmältning, där vill jag ha mer flås...

//J
 
Allt beror ju på vad man avser bruka det till, men 100 g viktbesparning är inte riktigt som att byta ut en 3 kg ryggsäck mot en 750 grammare.
Behöver man smälta snö och is till vatten vill man nog ha en stabil liten spis och ett stort kärl.
Är det plusgrader ute räcker gas utmärkt.
Lägre effekt betyder att mer bränsle måste bäras in för samma värmebehov.
2 KKr som kan brukas klokare. YMMV
 
Lägre effekt betyder att mer bränsle måste bäras in för samma värmebehov.
2 KKr som kan brukas klokare. YMMV

??

effektnivå och verkningsgrad är inte samma sak

trangia gasolbrännare i trangiakök 27 är hittills den effektivaste kök jag mätt på utan kylflänsad gryta och vid 0.7 Bar tryck så bränner den ca 111 gram gasol i timmen vilket motsvarar 1540 Watt och vid 1 bar 150 gram/h 2083 Watt om man räknar på den övre värmevärdet och 1920 Watt om man räknar det som effektiv värmevärde (oftast är det den övre värmevärdet som anges).

och effektangivelserna brukar oftast just ange hur många gram bränsle den bränner per timme (vilket är lätt att mäta) - inte hur mycket som uppfångas av grytan i form av uppvärmd vatten eller i form av smält is.

Både omnifuel och optimus nova kräver över 10 gram bränsle per halvliter uppkokt vatten (förvärmnings och urbränning av bränsle ur slang ej inräknat här - skall även dessa räknas in så hamnar man på ca 15 gram bränsle per 0.5 liter...) och det spelar ingen roll att det är gasol när man kör på omnifuel, Medans trangia gasbrännaren ligger på 8 gram vid 1 bar och mellan 6 -7 gram vid 0.7 bar och lägre för en halvliter vatten

dvs. det som trangia gasbrännaren klarar sig på 2000 Watt i värme så behöver man 2500 Watt i värme från omnifuel och nova för att värma 0.5 liter lika mycket vatten på samma tid!!!

... och det här har förstås en viss påverkan på hur mycket bränsle man måste ha med sig.

---

Nu tror jag att tanken är att använda kylflänsade grytor tillsamman med den mindre titan-köket gör att det är ungefär samma uppvärmningskapacitet räknat i antalet liter värmt vatten/smält is per tid som med omnifuel med planbottnade grytor då skillnaden 3000W för omnifuel och 2600w för titanbrännaren mer än väl kan kompenseras med kylflänsade grytans högre värmeupptagningsförmåga.

att dom 100 gram extra i grytvikt för kylflänsarna tar ett bra tag att tjäna in viktmässigt i bränsle är dock en annan sak...

Eller att omnifuel med planbottnat gryta har samma vikt tillsammans som titanbrännaren med kylflänsad gryta...

slutligen - undras om det inte är i grunden samma brännarhuvud som primus utvecklade specifikt för att byggas in i trangian och som ett steg senare nu gör brännaren som fristående kök med reglernål och med titan som hållare då titan fortfarande står sig högt i marknadsföringssammanhang...
 
Senast ändrad:
Jag använder antingen grytor med värmeväxlare eller utan, om jag tror att jag också kommer att elda. Och Omnifuel liksom XGK ger den effekt och verkningsgrad som jag vill ha på vinterturer.
Ett kök med lägre effekt ger längre snösmältningstid. Säkert en kul pryl för den intresserade. Ett Trangia med Optimus 155 är dock ännu roligare :).

...brännaren i X2 för Trangia är samma som Omnifuel vad jag hört, andra dimensioner på munstyckena dock.

//J
 
någon som har möjlighet att mäta diameter på brännkoppens inner och ytterdiameter i en X2?

---

man byter inte munstycken lättvindigt hur som helst för att få ned maxeffekten i en given kök då det måste stämma med resten när det gäller luftintag mm. då det annars går antingen för magert eller för fett i förbränningen.
 
Om viktuppgiften på 235 gram stämmer, så blir den faktiskt 5 gram lättare än MSR Simmerlite, Dock knappast lika tyst, då den nya Primus OmniLite Ti är en trattbrännare.
/Niklas
 
Jag har testat köket och det är fantastiskt!
Som Onmifuel i funktion, fast mindre och betydligt lättare.

Mitt kök ligger på 221gram, utan flaska och pump, pumpen väger 103 gram.

totalt alltså 324 gram. vilket är lättare än vad som sägs.

Vid minus 16 grader tog det någon minut av förvärmning innan lågan stabiliserades.
 

Bilagor

  • primus 1.jpg
    primus 1.jpg
    74.3 KB · Visningar: 4,909
  • primus.jpg
    primus.jpg
    72.8 KB · Visningar: 4,932
Just testat omnilite ti

Jag har just testat köket, dock inte så särskilt kallt. Det är stabilt, känns som att det är hög kvalité och brinner mycket bra på både gas och bensin.
Kökets stora fördelar för mig är att det är otroligt enkelt att koka mat med en mycket liten låga, det är väldigt lätt att justera lågan även med stora handskar. Lågan är stabil även om den är väldigt liten. Detta spar bränsle för oss som inte använder frystorkat så mycket.
Vidare så sotar det väldigt lite när jag bränner primus egna bensin. Det kanske är vardag för de som använt bensinkök mycket, men detta kök brinner nästan helt utan sot på bensin, även om man justerar ned lågan.

Det som jag ser som nackdelarna är dels att medföljande väskan väger ca 150 gr bara väskan - lite väl kraftig kanske. Men det som stör mig mer är ljudvolymen. Jag har ingen erfarenhet av Omnifuel, men detta kök är mer högljutt än mitt tidigare kök primus gravity mf. Är man känslig för att köket låter mycket så är inte detta rätt kök. Vet dock inte om det låter mer än andra multifuelkök förutom det jag testat av egen erfarenhet.

Jag kanske skriver mer senare när jag testat köket ytterligare, men summeringen hittills är toppbetyg förutom ljudvolymen.
 
Omnifuel är betydligt bullrigare än Optimus Novan, som i sin tur är bullrigare än trangia gasolbrännare - jag hade gjort några mätningar med mobil-telefonen med en ljudmätar-app i en äldre tråd här på forumet.

vill man ha tysta kök så är kök med koppbrännare fel val - då skall man titta på dom med hattbrännare


Om titanbrännaren går att smyga med så är den en god kandidat för att byggas in i trangia om man vill, vanliga Omnifuel brinner så dåligt och blåser lätt ut vid lägre pådrag att det inte har varit aktuellt för mig stoppa in i trangian.

reglernålen på brännare är i mina ögon helt avgörande för god pådragskontroll (om brännaren kan hantera det vill säga) och avsaknaden av denna i trangia X2 har gjort att jag inte köpt denna.

---

Har exprimenterat lite med omnifuel och novan med lampolja och fotogen och det är bara att konstatera att novan hanterar fotogenet (mycket) bättre än omnifuel.

Får man inte omnifuel ordentligt varm i förvärmningen så får man aldrig igång den övh. om man inte försöker med halvmeter eldkvast. och för att få den ordentligt varm så måste man väta veken i botten med förfärande mängd t-sprit (eftersom lågan till stor del missar köksmetalldelarna som man vill skall bli varma) - så mycket att vid 500 grams uppvärmningar av vatten så spräcker det hela bränslebudgeten viktmässigt, man tycker inte att det skall gå åt 15 gram bränsle för uppkok 0.5 liter vatten för något som kan klaras med 7 gram i en trangia 27 med gasbrännare.

Jag hamnade i ett läge med otillräklig förvärmning där det börja gasa men inte tillräckligt för att få en låga som gick efter koppkanten - och får man inte lågan efter koppkanten så värms inte brännaren och drar man på för att lågan skall nå dit så börja det spotta flytande bränsle med gula eldbollar, men vad värre är att den flytande vätskan som kommer in kyler mer än vad lågan ger i värme så man kommer inte ur det läget och får köket att brinna rent...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.