Malingsbo-Klotenrundan

Några av de första dagarna i november har jag planer på att parkera bilen någonstans i nordvästra Västmanland eller södra Dalarna för att vandra de 45 km som denna led består av. Längs leden finns ganska gott om möjligheter att övernatta i öppna stugor. Finns det någon som har erfarenhet av leden och som kan rekommendera någon / några stugor som bättre (vackrare placerade) än de övriga?
Andra synpunkter/erfarenheter tas tacksamt emot.

HåkanF
 
Några av de första dagarna i november har jag planer på att parkera bilen någonstans i nordvästra Västmanland eller södra Dalarna för att vandra de 45 km som denna led består av. Längs leden finns ganska gott om möjligheter att övernatta i öppna stugor. Finns det någon som har erfarenhet av leden och som kan rekommendera någon / några stugor som bättre (vackrare placerade) än de övriga?
Andra synpunkter/erfarenheter tas tacksamt emot.

HåkanF

...vet bara att om du går mot fagersta, dvs bergslagsleden så har du fina övernattningsställen vid Örtjärn, Lindbosugan samt vid Trehörningen och Älgsjön.

Vindskydd vid Örtjärn, stugor vid de andra. Fina leder främst vid Örtjärn och Trehörningen.
 
...vet bara att om du går mot fagersta, dvs bergslagsleden så har du fina övernattningsställen vid Örtjärn, Lindbosugan samt vid Trehörningen och Älgsjön.

Vindskydd vid Örtjärn, stugor vid de andra. Fina leder främst vid Örtjärn och Trehörningen.
Nu hänger jag inte med. Bergslagsledens första etapp går från kloten till Gillersklack. Längs den leden finns inga stugor/vindskydd med de namn du skriver. Är det en annan led du menar?

HåkanF

Tillägg: Nu fattar jag! Det är Bruksleden du menar. Den går österut och första övernattningsmöjlighet är vid Örtjärn.
Tackar!
 
Jag kan tyvärr inte heller ge dig några tips om just Malingsbo-Klotenrundan men jag och hunden gick Malingsbo-Örtjärn förra helgen och övernattade i närheten av vindskydden där, dock i tält, sedan tillbaka till Malingsbo igen. Det var himla fina omgivningar så jag tror säkert att lederna på andra sidan Malingsbo mot Kloten till är lika fina. Jag vill gärna höra hur det var sen när du har varit ute. Det skulle kunna vara ett alternativ för nästa gång vi ska ut.
 

Bilagor

  • 2011-10-09 09.10.56.jpg
    2011-10-09 09.10.56.jpg
    78.9 KB · Visningar: 2,718
Vi gick rundan nu i somras. Sov dock i tält, så jag kan inte säga något om stugorna. Är det något annat specifikt du undrar?

Glöm inte kartan, för leden är rätt dåligt utmärkt här och var.
 
Vi gick delar av den för någar år sedan, Dock så var det på hösten så tidiga kvällar, sen var det en massa svamp, och så var det folk som skulle fotografera. Så vi fick helt enkelt gena för att hinna runt.

Det var dock en fin tur, och även då vi genade så fungerade det fint,.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zachie Tips längs Bruksleden och i Malingsbo Vandringsleder 11
Still Alive Malingsbo-Klotens naturvårdsområde Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.