OK att använda hjälptelefon i fjällen för annat än nöd, ändrad färdplan o.dyl.?

OK att använda hjälptelefon för annat än nöd/råd, ändrad färdväg eller sen ankomst?

  • JA

    Röster: 25 42.4%
  • NEJ

    Röster: 34 57.6%

  • Totala väljare
    59
I och med att det finns en tråd angående en onödig räddningsinsats tänkte jag kolla er personliga åsikt om det är:

OK att använda hjälptelefonen till annat än för att söka hjälp, meddela ändrad färdplan eller meddela senare ankomst än aviserat?

Jag tycker personligen inte att man ska nyttja Polisens resurser till annat än om man verkligen behöver hjälp,ändrar färdväg eller risk för att anhöriga ringer fjällräddningen pga att man kommer senare än planerat. Dvs. hjälptelefonen är för mig inget substitut för dålig mobiltäckning och jag ger gärna hemkomstdatum med moms till anhöriga så man har 2-3 dagar extra på sig om man vill njuta eller det går tungt.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ser inte hur en omröstning ska hjälpa. Myndigheterna har kommunicerat en policy. Jag tänker varken arbete för eller emot en förändring av denna policy.
 
Pollen är inte skapad för att hjälpa eller förändra, jag undrar bara hur våra personliga åsikter är i frågan. Någon hävdade att "Utsidans medlemmar" tycker att man kan vara frikostigare i bruket än vad jag tycker och jag vill pejla läget lite.

Ser inte hur en omröstning ska hjälpa. Myndigheterna har kommunicerat en policy. Jag tänker varken arbete för eller emot en förändring av denna policy.
 
Jag förstår knappt frågan, det finns angivet hur telefonen kan och får användas, och det känns ju inte som om det är direkt möjligt att missbruka den. Man lär väl inte bli kopplad vidare till nåt nummer bara för att man säger att det är angeläget och att det är för att anhöriga inte ska sätta igång nåt.
Att lämna ett meddelande om att "allt är väl" verkar ju OK, och det framförs väl då på nåt sätt.

Man kan ju alltid ringa till centralen i ett ärende som inte är OK, men då slutar det väl också med att man får veta det?


Tveka inte att använda telefonerna om det kan hindra ett fjällräddningspådrag eller lugna oroliga anhöriga. Det måste alltså inte vara larm om försvunna eller en olycka för att du skall våga använda dem. De är till för den som känner sig otrygg eller villrådig. När du använder en hjälptelefon kommer du till en larmcentral där du kan meddela dig. Du kan alltså inte ringa direkt till en annan telefon.

Detta bör inte avskräcka dig om du känner dig orolig eller om ett samtal hindrar att fjällräddningen drar igång ett uppdrag. Förr kallades de här telefonerna nödtelefon, idag hjälptelefon. Det är lätt att förstå skillnaden.
 
Generellt kan jag tycka att hjälptelefonen ska användas för att meddela eller rapportera problem eller avvikelser. Alltså inte till att meddela att allt går bra eller enligt planerna.

Inga nyheter är goda nyheter.
 
Hmm, såg inte detta medan jag skrev i ursprungstråden. Håller fullständigt med Mezzner - policyn verkar ju vara glasklar, och faktiskt mer liberal än jag av gammal vana inbillat mig. Problemet är tydligen sjabbel med tillämpningen hos polisen själv. Det minsta man kan begära av operatören är loggning och raka besked.
Det kommer alltid att inträffa fall av "överanvändning", men det ligger på operatören att upplysa om detta, och tala om att samtalet inte kommer att förmedlas vidare. Då uppstår inga allvarliga konsekvenser.

Som omröstningen är formulerad måste jag svara ja, även om jag egentligen har en gammaldags restriktiv inställning. Jag kan nämligen på rak arm tänka mig en hel drös legitima uppringningsanledningar, som inte kan kategoriseras som "nöd/råd och/eller ändrad färdplan", men ledigt faller inom kategorin "och dylikt".

"Om ett samtal hindrar att fjällräddningen drar igång ett uppdrag" är ett kriterium, som jag har sympati för. Det bör ju vara en mycket lönsam användning av telefonerna.
 
Senast ändrad:
Det är lite så jag också känner, sista skrivningen var rätt bra i sammanhanget. Obs! Det här är bara en koll av den allmänna uppfattningen och inte utreda vad som är rätt eller fel. Som Mezzner skriver så bör ju operatören hos Polisen också avgöra om det är OK eller ej och sen handla därefter. Jag hade ett exempel där en person med svåra skavsår (såklart) blivit nekad helikopterskjuts vid första samtalet och sedan fejkat hjärtproblem.

Generellt kan jag tycka att hjälptelefonen ska användas för att meddela eller rapportera problem eller avvikelser. Alltså inte till att meddela att allt går bra eller enligt planerna.

Inga nyheter är goda nyheter.
 
Skulle aldrig komma på tanken att använda nödtelefonen till annat än verklig nöd, håller helt med "Ute Mats", inga nyheter är goda nyheter.
Veni
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips