Striglar/stroppar..you name it

Halloj där ute!

Skulle bli väldigt tacksam om ni kan nämna några ställen i Sverige, där man kan köpa striglar och slip pastor.
På google hittar jag inte mycket...



Tack på förhand


Alex.
 
Köp ett läderbälte på second hand, eller hitta etti garderoben. Klipp till ca 30cm, 2 bitar. Limma på en tunn platt träbit som passar, en på varje sida. Ludna lädersidan uppåt. Köp polerpasta hos en urmakare eller liknande mek, en av lite grövre och en av lite finare sort. Vips så har du en fin stropp/strigel. Vissa använder Tormeks polerpasta på eller autosol. Själv tycker jag det blir smetigt.

Har för mig det finns en stor återförsäljare i Gbg, även hemsida, som säljer grejer till urmakare. De har polerpasta i mängder. Kan dock ej minnas namnet just nu...

/M
 
Gents som tidigare nämnts har striglar och pasta. Det är visserligen inriktat på rakning, men det är ju fortfarande en kniv som ska striglas :)

Vill du dyka ned ytterligare i rakknivsträsket rekomenderas Straight Razor Place varmt. De har ett forum där ett underforum handlar enbart om Strops: http://straightrazorplace.com/strops/
Där finns även en Nordisk undergrupp med vänliga och kunniga personer som kan hjälpa till med både det ena och det andra.

Annars finns det massor av ställen runt om i världen... Varför snöa in på Sverige när det finns en hel värld? ;)

Själv har jag ett läderstycke (hästläder) som är väldigt enkelt. En öljett i ena sidan och en läderrem genom hålet. Jag använder inte någon pasta utan smetar på vanlig matolja och gnider in. Det funkar för min rakkniv och det var det tipset jag fick av min barberare :)

Lycka till!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.