Icke-kliande Merino?

Ingen har väl undgått lovsången till Merino-ullen. Jag slog till och testade en woolpower lite tee för årets vandring. Då jag vet att jag ofta tycker stickade kläder kliar på överkroppen (aldrig problem med t.ex. långkalsonger) och värst av allt hals, nacke. Tjejen har en buff i merino som hon älskar, själv ser jag den mest som tortyrredska. :) Denna tee var i 80% merino ("19,5 micron" vad säger detta?) och 20% polyamid. Så fort jag tar på den så sticks det ordentligt, men det går över efter ett tag. Blir det sedan lite varmt blir det outhärdligt.

Finns det andra kvaliteter som kliar mindre? Jag har någon slags känsla (eller är det bara så jag uppfattat det) att ju finare kvalitet, desto mindre stickig känns dem? Eller är det bara så att jag är lite för känslig?

T-shirten var väl OK för övrigt men kommer att använda den som lite förstärkningsplagg ovanför någon undertröja i fortsättningen. Lite dumt med kortärmat kanske, men kan nog vara skönt t.ex på vintern tänker jag.
 
Icebreaker

Har ingen erfarenhet av Woolpowers underställ. Mitt första merinoullsunderställ som jag köpte för ca 2 år sedan är av märket Icebreaker (modell 200g LS Oasis crew).

Har inte märkt av alls att detta skulle klia, har bara gott att säga om detta ställ. Mig veterligen är det 100% merinoull i de flesta (alla?) av Icebreakers underställ och tröjor. Har även en Icebreaker Tech-t (t-shirt) i 100% merino som är ett favoritplagg - har aldrig märkt att den skull klia. Enda nackdelen med Icebreaker är väl att de kostar en rejäl slant.

När jag jobbade extra i en friluftsbutik för några år sedan vet jag att märket Smartwool marknadsförde sina ställ ganska hårt med att de var just "itch-free" till följd av extra fin merinoull och en speciell typ av söm (minns inte detaljerna). Men dessa ställ har jag ingen personlig erfarenhet av.

Känslighet för ull varierar ju givetvis från person till person, så du måste nog prova dig fram med olika märken. Jag slår ett slag för Icebreaker, som jag är mkt nöjd med. Om du ska uppgradera till ett bra allround-ställ tipsar jag om: http://www.icebreaker.com/site/icebreaker_man_bodyfit200_oasis_crewe.html?thumb_value=Camo

Icebreakers t-shirts kan också rekomenderas från min sida.
/Mvh Mats
 
Jag har testat två varianter av Lundhags och är hyfsat nöjd. Dock så håller de inte formen som en syntettröja men att de knappt luktar nåt efter 4-5 dagars svettning gör att det är värt det. Den ena var lite stickatkänsla utan att stickas och den andra känns som vilken syntettröja som helst att ta på sig.
 
Har erfarenhet av ett stort antal plagg, strumpor, kalsonger, T-shirts, tröjor, mössor osv, från både Icebreaker och Smartwool och har aldrig märkt att något plagg kliat. Icebreaker skriver att man ska tvätta plaggen en gång innan användande för att få bort "merinodamm" om man är känslig. Ju finare kvalitet desto mindre friktion borde det vara och därmed mindre risk för att det ska klia, men nu gissar jag.. Merino är toppen!
 
Jag har Akla, Janus, Krone och Ullmax tröjor samt Janus kalsonger (två olika modeller).
Jag upplever inte att något av plaggen kliar. Det som är närmast "kligränsen" är Akla tröjan.Jag vet inte om det eventuellt kan bero på att den är markant mera kroppsnära i passformen eller om det har någon annan orsak. MEN det är viktigt att komma ihåg att vi är olika känsliga för ullkläder. Min hustru tycker att det kliar bara man säger ull. Både hon och min son har provat ullsockor som jag tycker är fantastiskt sköna och helt "klifria", men de kan inte använda dem.
Av de tröjor jag har gillar jag Janus och Krone bäst. De upplever jag som mjukast. Därefter kommer Ullmax och sist Akla.

/ Bertil
 
Ull kliar på vissa me inte på de flesta!

Jag läste någonstans att all ull kliar på en liten procentandel av befolkningen. Min fru kan tex inte använda mina supermjuka (min upplevelse) merinokläder. Dvs det beror inte så mkt på märket utan mer på personen.
 
Jag läste någonstans att all ull kliar på en liten procentandel av befolkningen. Min fru kan tex inte använda mina supermjuka (min upplevelse) merinokläder. Dvs det beror inte så mkt på märket utan mer på personen.

Håller helt med om detta. Jag hör till dem som sjunger ullens lov, och inhandlade likadana underställ i merinoull åt barnen. Den äldsta tycker att det funkar perfekt, den yngsta vägrar använda det eftersom det kliar. Och maken - som också hör till de ömskinnade - har fått mig att lova att inte tvinga henne att använda yllekläder.

Så du får nog prova dig fram. Kliar det så kliar det.
 
Jag är en känslig jäkel. Ullmax går fetbort. Woolpower - helst inte. Icebreaker - kliar bara lite.

Men... så köpte jag en Icebreaker superfineultralite T-shirt (den med "seismografmönster") och... den kliar inte alls!

Håkan
 
Icebreaker kliar inte på mig, Wollpower kliar lite, Smartwool kliar lite, Haglöfs och Lundhags är skräp får utslag av dom misstänker att det inte alls är merinoull i deras prylar, har en norsk tröja som inte kliar.

Strumport funkar smartwool bra, men tröjor och långfillingar kör jag bara icebreaker numer. om jag behöver har rikitgt tjocka grejor så grundar jag med icebreaker 150 t-shirt och sen en woolpower över, sen en väst och sen dunjacka... hmmm.... DÅ kan man sitta still en stund ;-) (om man har mer än fillingar på underdelen såklart)...
 
testade ett merino underställ från icebreaker och det kliade en del. har testat någon billighetsvariant som också kliar. strumpor med blandning brukar jag använda

bomull kliar inte, siden kliar inte.

annars är jag allergisk mot det mesta.

är det bara att hålla sig borta från ull eller. läste att man skall tvätta plagget med då gäller ju inte öppet köp.

kashmir, var får man tag på det?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.