Olycka på KEB idag

Finns redan två trådar...

I Aftonbladet nätversion läste jag nyss en ganska uppdaterad version, och så som jag tolkade den texten så har försteman fallit efter att ha greppat ett löst block/grepp.
Troligen har pitonger rippat, och det slutade med att båda klättrarna hängde i repet, och att de hängde i endast en säkring.

Hjärnskakningar och mindre skador.

Reservation för felaktig tolkning och fel i artikeln förstås...
 
Tydligen var den andra tråden ett forum för allmänt tjafs om skattepengar, så här lägger jag in den fakta jag fått ihop denna morgon:

Ok, nu har jag snackat med Mikael Amlert som var insatsledare och på plats på berget.

1. Platsen är Kebnepaktes ostkam. (Inte någon turistled alltså)
2. Svårigheten i kruxet, där olyckan skedde, motsvarar ca grad 4 i ren klippklättergrad. Lägg till det snö, lös sten, mm.
3. Klättrarna har en del klippklättererfarenhet. Åtminstone en av klättrarna har jobbar på Keb under sommaren, hur det är med alpin erfarenhet vet jag inte.
4. De klättrar simultant när olyckan sker, med 10-15 meter rep ute. Däremot tror Amlert att andremannen hade lagt repet på en repbroms och stannat till på en avsats, dock utan ankare.
5. När räddningsteamet anländer hänger klättrarna i var sin ände av repet, som sitter i en enda punkt. Repet är närapå av. Klättrarna har också försökt få in någon sorts säkring där de hängde, oklart vad, men inget som avlastade repet enligt Amlert.
6. Klättrarna var omtöcknade men man använde inte bår, utan fokuserade på att få ner dem så fort som möjligt då det kunde röra sig om skallskada.

Jag vill inte göra en massa tolkningar eller kritisera, men kan tillägga att Amlert ifrågasätter bruket av löpande säkring på en utsatt kam, där det är lös klippa, och där ett fall leder till att man trillar av kammen.

Som en bisats kan nämnas att Amlert menar att fjällräddningens inövade system för denna typ av räddning fungerade perfekt. Detta trots att detta alltså är en ovanlig situation i skarpt läge. Möjligen har det förekommit någon räddning på is som ställt liknande krav.

Ville bara tillföra lite fakta. I övrigt tror jag att tidigare rapportering stämt hyfsat (utom det där med bilen från Kebnekaise i tråden på under alpint/big wall...)
 
Tydligen var den andra tråden ett forum för allmänt tjafs om skattepengar, så här lägger jag in den fakta jag fått ihop denna morgon:

Ok, nu har jag snackat med Mikael Amlert som var insatsledare och på plats på berget.

1. Platsen är Kebnepaktes ostkam. (Inte någon turistled alltså)
2. Svårigheten i kruxet, där olyckan skedde, motsvarar ca grad 4 i ren klippklättergrad. Lägg till det snö, lös sten, mm.
3. Klättrarna har en del klippklättererfarenhet. Åtminstone en av klättrarna har jobbar på Keb under sommaren, hur det är med alpin erfarenhet vet jag inte.
4. De klättrar simultant när olyckan sker, med 10-15 meter rep ute. Däremot tror Amlert att andremannen hade lagt repet på en repbroms och stannat till på en avsats, dock utan ankare.
5. När räddningsteamet anländer hänger klättrarna i var sin ände av repet, som sitter i en enda punkt. Repet är närapå av. Klättrarna har också försökt få in någon sorts säkring där de hängde, oklart vad, men inget som avlastade repet enligt Amlert.
6. Klättrarna var omtöcknade men man använde inte bår, utan fokuserade på att få ner dem så fort som möjligt då det kunde röra sig om skallskada.

Jag vill inte göra en massa tolkningar eller kritisera, men kan tillägga att Amlert ifrågasätter bruket av löpande säkring på en utsatt kam, där det är lös klippa, och där ett fall leder till att man trillar av kammen.

Som en bisats kan nämnas att Amlert menar att fjällräddningens inövade system för denna typ av räddning fungerade perfekt. Detta trots att detta alltså är en ovanlig situation i skarpt läge. Möjligen har det förekommit någon räddning på is som ställt liknande krav.

Ville bara tillföra lite fakta. I övrigt tror jag att tidigare rapportering stämt hyfsat (utom det där med bilen från Kebnekaise i tråden på under alpint/big wall...)

Jag kör simulklättring när jag känner mig trygg med att det är tillräckligt enkelt för att risken för fall ska vara minimal och man vill ta sig fram fort, och då brukar jag knappast gödsla med mellansäkringar. Om det var 10-15 meter rep mellan klättrarna så kanske försteman bara lagt en eller två säkringar, och det är då inte säkert att säkringar rippat som det antytts nån annan stans. Skulle vara inressant att veta om repet var avkortat på rätt sätt för simulklättring.

Vat man om dom blev hängande i fria luften?
 
Jag vet inte hur det ser ut där, men de blev hängande så till vida att repet var belastat. Sen hade de som nämndes fått i nån sorts säkring själva efter olyckan. Så de måste haft någon sorts kontakt med klippan.
 
Utan att vara helt insatt i simulklättring, men kan man inte ta sig ur systemet, få ut hela repet och därifrån kunna fira ner till någon form av stamplats och börja evakuera? Förutsatt att repet räcker ner så långt att klättrarna får kontakt med berget. Det är ju dumt att klättra simultant om ett fall i simultanklättring innebär att man är kokt, men som jag har fattat det så är det inte så farligt att falla.

Vad hade snubbarna för rep? 30 meter rondo eller något annat?
 
Det finns nu en kompletterad artikel i AB, rätt kass grafik, men ett bra foto - samt beskrivning av händelsen på Kebnekaises Ostkam.

(Jag själv inte avgöra om bilden verifierar om det är Kebnekaise eller Kebnepakte. Jag vet inget om K-paktes ostkam.)

Att ta sig ur systemet är ju inte en baggis om man har en kompis som tidvis är medvetslös i andra änden av repet, dålig kontakt med väggen, samt bara en säkring... Som jag förstår det var det tillräckligt svårt att ringa nödsamtalet.
 
Det skall vara Kebnepakte.

Att att ta sig ur ett sånt här scenario är säkert görligt i teorin, om man kan få kontakt med berget och få till ett ankare, med det rep man har att tillgå. Men kanske inte om båda klättrarna just vaknat till medvetande och är rejält omtöcknade, och repet i stort sett av...
 
John: Kommer det att ske någon sorts utredning kring det här? I så fall, kommer resultatet att bli tillgängligt för allmänheten?

Jag tycker att det är nyttigt och lärorikt att läsa vad som bidragit till att saker gått åt helvete, så att man kan slippa göra som samma miss själv. Om SKF eller Fjällräddningen har för vana (eller tar för vana fr.o.m. nu) att utreda sånt här och publicera sina fynd, så vore det ju toppen.
 
Det finns nu en kompletterad artikel i AB, rätt kass grafik, men ett bra foto - samt beskrivning av händelsen på Kebnekaises Ostkam.

(Jag själv inte avgöra om bilden verifierar om det är Kebnekaise eller Kebnepakte. Jag vet inget om K-paktes ostkam.)

Att ta sig ur systemet är ju inte en baggis om man har en kompis som tidvis är medvetslös i andra änden av repet, dålig kontakt med väggen, samt bara en säkring... Som jag förstår det var det tillräckligt svårt att ringa nödsamtalet.

Kan du länka till artikeln? Jag lyckas inte hitta den på AB:s trassliga hemsida..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Klippsmurfen Olycka på K2, Telefonplan Klättring allmänt 58
Olycka på Kullen Klättring allmänt 10
gusyd578 Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 16
Patvest Dean Potter död i basejump olycka. Klättring allmänt 1
Patvest Olycka Simonsberget. Klättring allmänt 2
Viktor Gyllenberg Olycka Lysekil Klättring allmänt 4
MonicaKa Olycka Häller, Bohuslän Klättring allmänt 4
embl Olycka Göteborg Klättring allmänt 10
Gormali Olycka i Utby. Klättring allmänt 3
carvingkimbo Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 11
uppkastaren Olycka i Grönbrink? Klättring allmänt 7
Malindo Olycka i Göteborg Klättring allmänt 10
Phille Olycka i Tunaberg 15 sep Klättring allmänt 1
xxxx Olycka i utby Klättring allmänt 1
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.