Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Olycka på KEB idag
- Trådstartare apfaktor
- Start datum
Finns redan två trådar...
I Aftonbladet nätversion läste jag nyss en ganska uppdaterad version, och så som jag tolkade den texten så har försteman fallit efter att ha greppat ett löst block/grepp.
Troligen har pitonger rippat, och det slutade med att båda klättrarna hängde i repet, och att de hängde i endast en säkring.
Hjärnskakningar och mindre skador.
Reservation för felaktig tolkning och fel i artikeln förstås...
I Aftonbladet nätversion läste jag nyss en ganska uppdaterad version, och så som jag tolkade den texten så har försteman fallit efter att ha greppat ett löst block/grepp.
Troligen har pitonger rippat, och det slutade med att båda klättrarna hängde i repet, och att de hängde i endast en säkring.
Hjärnskakningar och mindre skador.
Reservation för felaktig tolkning och fel i artikeln förstås...
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Tydligen var den andra tråden ett forum för allmänt tjafs om skattepengar, så här lägger jag in den fakta jag fått ihop denna morgon:
Ok, nu har jag snackat med Mikael Amlert som var insatsledare och på plats på berget.
1. Platsen är Kebnepaktes ostkam. (Inte någon turistled alltså)
2. Svårigheten i kruxet, där olyckan skedde, motsvarar ca grad 4 i ren klippklättergrad. Lägg till det snö, lös sten, mm.
3. Klättrarna har en del klippklättererfarenhet. Åtminstone en av klättrarna har jobbar på Keb under sommaren, hur det är med alpin erfarenhet vet jag inte.
4. De klättrar simultant när olyckan sker, med 10-15 meter rep ute. Däremot tror Amlert att andremannen hade lagt repet på en repbroms och stannat till på en avsats, dock utan ankare.
5. När räddningsteamet anländer hänger klättrarna i var sin ände av repet, som sitter i en enda punkt. Repet är närapå av. Klättrarna har också försökt få in någon sorts säkring där de hängde, oklart vad, men inget som avlastade repet enligt Amlert.
6. Klättrarna var omtöcknade men man använde inte bår, utan fokuserade på att få ner dem så fort som möjligt då det kunde röra sig om skallskada.
Jag vill inte göra en massa tolkningar eller kritisera, men kan tillägga att Amlert ifrågasätter bruket av löpande säkring på en utsatt kam, där det är lös klippa, och där ett fall leder till att man trillar av kammen.
Som en bisats kan nämnas att Amlert menar att fjällräddningens inövade system för denna typ av räddning fungerade perfekt. Detta trots att detta alltså är en ovanlig situation i skarpt läge. Möjligen har det förekommit någon räddning på is som ställt liknande krav.
Ville bara tillföra lite fakta. I övrigt tror jag att tidigare rapportering stämt hyfsat (utom det där med bilen från Kebnekaise i tråden på under alpint/big wall...)
Ok, nu har jag snackat med Mikael Amlert som var insatsledare och på plats på berget.
1. Platsen är Kebnepaktes ostkam. (Inte någon turistled alltså)
2. Svårigheten i kruxet, där olyckan skedde, motsvarar ca grad 4 i ren klippklättergrad. Lägg till det snö, lös sten, mm.
3. Klättrarna har en del klippklättererfarenhet. Åtminstone en av klättrarna har jobbar på Keb under sommaren, hur det är med alpin erfarenhet vet jag inte.
4. De klättrar simultant när olyckan sker, med 10-15 meter rep ute. Däremot tror Amlert att andremannen hade lagt repet på en repbroms och stannat till på en avsats, dock utan ankare.
5. När räddningsteamet anländer hänger klättrarna i var sin ände av repet, som sitter i en enda punkt. Repet är närapå av. Klättrarna har också försökt få in någon sorts säkring där de hängde, oklart vad, men inget som avlastade repet enligt Amlert.
6. Klättrarna var omtöcknade men man använde inte bår, utan fokuserade på att få ner dem så fort som möjligt då det kunde röra sig om skallskada.
Jag vill inte göra en massa tolkningar eller kritisera, men kan tillägga att Amlert ifrågasätter bruket av löpande säkring på en utsatt kam, där det är lös klippa, och där ett fall leder till att man trillar av kammen.
Som en bisats kan nämnas att Amlert menar att fjällräddningens inövade system för denna typ av räddning fungerade perfekt. Detta trots att detta alltså är en ovanlig situation i skarpt läge. Möjligen har det förekommit någon räddning på is som ställt liknande krav.
Ville bara tillföra lite fakta. I övrigt tror jag att tidigare rapportering stämt hyfsat (utom det där med bilen från Kebnekaise i tråden på under alpint/big wall...)
Tydligen var den andra tråden ett forum för allmänt tjafs om skattepengar, så här lägger jag in den fakta jag fått ihop denna morgon:
Ok, nu har jag snackat med Mikael Amlert som var insatsledare och på plats på berget.
1. Platsen är Kebnepaktes ostkam. (Inte någon turistled alltså)
2. Svårigheten i kruxet, där olyckan skedde, motsvarar ca grad 4 i ren klippklättergrad. Lägg till det snö, lös sten, mm.
3. Klättrarna har en del klippklättererfarenhet. Åtminstone en av klättrarna har jobbar på Keb under sommaren, hur det är med alpin erfarenhet vet jag inte.
4. De klättrar simultant när olyckan sker, med 10-15 meter rep ute. Däremot tror Amlert att andremannen hade lagt repet på en repbroms och stannat till på en avsats, dock utan ankare.
5. När räddningsteamet anländer hänger klättrarna i var sin ände av repet, som sitter i en enda punkt. Repet är närapå av. Klättrarna har också försökt få in någon sorts säkring där de hängde, oklart vad, men inget som avlastade repet enligt Amlert.
6. Klättrarna var omtöcknade men man använde inte bår, utan fokuserade på att få ner dem så fort som möjligt då det kunde röra sig om skallskada.
Jag vill inte göra en massa tolkningar eller kritisera, men kan tillägga att Amlert ifrågasätter bruket av löpande säkring på en utsatt kam, där det är lös klippa, och där ett fall leder till att man trillar av kammen.
Som en bisats kan nämnas att Amlert menar att fjällräddningens inövade system för denna typ av räddning fungerade perfekt. Detta trots att detta alltså är en ovanlig situation i skarpt läge. Möjligen har det förekommit någon räddning på is som ställt liknande krav.
Ville bara tillföra lite fakta. I övrigt tror jag att tidigare rapportering stämt hyfsat (utom det där med bilen från Kebnekaise i tråden på under alpint/big wall...)
Jag kör simulklättring när jag känner mig trygg med att det är tillräckligt enkelt för att risken för fall ska vara minimal och man vill ta sig fram fort, och då brukar jag knappast gödsla med mellansäkringar. Om det var 10-15 meter rep mellan klättrarna så kanske försteman bara lagt en eller två säkringar, och det är då inte säkert att säkringar rippat som det antytts nån annan stans. Skulle vara inressant att veta om repet var avkortat på rätt sätt för simulklättring.
Vat man om dom blev hängande i fria luften?
Jag vet inte hur det ser ut där, men de blev hängande så till vida att repet var belastat. Sen hade de som nämndes fått i nån sorts säkring själva efter olyckan. Så de måste haft någon sorts kontakt med klippan.
Utan att vara helt insatt i simulklättring, men kan man inte ta sig ur systemet, få ut hela repet och därifrån kunna fira ner till någon form av stamplats och börja evakuera? Förutsatt att repet räcker ner så långt att klättrarna får kontakt med berget. Det är ju dumt att klättra simultant om ett fall i simultanklättring innebär att man är kokt, men som jag har fattat det så är det inte så farligt att falla.
Vad hade snubbarna för rep? 30 meter rondo eller något annat?
Vad hade snubbarna för rep? 30 meter rondo eller något annat?
Det finns nu en kompletterad artikel i AB, rätt kass grafik, men ett bra foto - samt beskrivning av händelsen på Kebnekaises Ostkam.
(Jag själv inte avgöra om bilden verifierar om det är Kebnekaise eller Kebnepakte. Jag vet inget om K-paktes ostkam.)
Att ta sig ur systemet är ju inte en baggis om man har en kompis som tidvis är medvetslös i andra änden av repet, dålig kontakt med väggen, samt bara en säkring... Som jag förstår det var det tillräckligt svårt att ringa nödsamtalet.
(Jag själv inte avgöra om bilden verifierar om det är Kebnekaise eller Kebnepakte. Jag vet inget om K-paktes ostkam.)
Att ta sig ur systemet är ju inte en baggis om man har en kompis som tidvis är medvetslös i andra änden av repet, dålig kontakt med väggen, samt bara en säkring... Som jag förstår det var det tillräckligt svårt att ringa nödsamtalet.
Det skall vara Kebnepakte.
Att att ta sig ur ett sånt här scenario är säkert görligt i teorin, om man kan få kontakt med berget och få till ett ankare, med det rep man har att tillgå. Men kanske inte om båda klättrarna just vaknat till medvetande och är rejält omtöcknade, och repet i stort sett av...
Att att ta sig ur ett sånt här scenario är säkert görligt i teorin, om man kan få kontakt med berget och få till ett ankare, med det rep man har att tillgå. Men kanske inte om båda klättrarna just vaknat till medvetande och är rejält omtöcknade, och repet i stort sett av...
John: Kommer det att ske någon sorts utredning kring det här? I så fall, kommer resultatet att bli tillgängligt för allmänheten?
Jag tycker att det är nyttigt och lärorikt att läsa vad som bidragit till att saker gått åt helvete, så att man kan slippa göra som samma miss själv. Om SKF eller Fjällräddningen har för vana (eller tar för vana fr.o.m. nu) att utreda sånt här och publicera sina fynd, så vore det ju toppen.
Jag tycker att det är nyttigt och lärorikt att läsa vad som bidragit till att saker gått åt helvete, så att man kan slippa göra som samma miss själv. Om SKF eller Fjällräddningen har för vana (eller tar för vana fr.o.m. nu) att utreda sånt här och publicera sina fynd, så vore det ju toppen.
Incidentrapportering http://www.klatterforbundet.se/skf_info.php?id=100&subsida=9
Fråga (till John?), Tar SäK själva initiativ till kontakt med de inblandade i såhär "publika" händelser?
Fråga (till John?), Tar SäK själva initiativ till kontakt med de inblandade i såhär "publika" händelser?
Det finns nu en kompletterad artikel i AB, rätt kass grafik, men ett bra foto - samt beskrivning av händelsen på Kebnekaises Ostkam.
(Jag själv inte avgöra om bilden verifierar om det är Kebnekaise eller Kebnepakte. Jag vet inget om K-paktes ostkam.)
Att ta sig ur systemet är ju inte en baggis om man har en kompis som tidvis är medvetslös i andra änden av repet, dålig kontakt med väggen, samt bara en säkring... Som jag förstår det var det tillräckligt svårt att ringa nödsamtalet.
Kan du länka till artikeln? Jag lyckas inte hitta den på AB:s trassliga hemsida..
Liknande trådar
- Svar
- 7
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg