|
|
|||
|
|||
|
|
|||
|
|||
|
Claes grundsten skriver lite om vad han gör för att spara vikt på kamerautrustningen. http://grundstensfotoblogg.blogg.se/
|
|
|
|||
|
|||
|
Mycket intressant. Jag visste inte att han hade en blogg. Nu förstod jag vad tilt/shift ska vara bra för också. Det verkar dock som han kan banta den övriga packningen några kilo. 18,5 kg för en vecka i skogsterräng var inte så lätt.
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Sent from my HTC Vision using Tapatalk Senast redigerad av gusbo den 2011-09-24 klockan 10:18 |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
|
|||
|
|||
|
Ett alternativ kanske
http://fujifilm.se/templates/news___...epslanguage=EN
Har precis införskaffat en X100 och har märkt att det tar ett tag att ställa om ifrån SLR. Men det är en väldigt gedigen kamera. Den nya lillebrorsan som jag länkat till verkar vara lovande. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Så, trådstataren, hur kräsen är du? Hur mycket bildkvalitet är du beredd att kompromissa bort? ja, det var helt åt fanders vad han drog på. Ser väldigt onaturligt och plastigt ut. |
|
|
|||
|
|||
|
Skillnaden för mig är t ex att jag oftast inte gör så stora förstoringar. Det ställer mindre krav. Likaså behöver kameran inte vara så snabb. Lågt brus på hög ISO blir också mindre viktigt. I dåligt ljus är det ju stativ som gäller ändå. Dynamiskt omfång är viktigt, det är väl på detta område man förlorar mest.
Ett av syftena för mig med denna tråd är att höra vad andra tycker om olika alternativ som jag inte testat själv. Det har t ex varit mycket trevligt att se bildexempel från micro 4/3. De bilder jag såg tagna med Olympus EP 2 såg riktigt fina ut. Utan djupare analys räcker det nog för mig. Det finns ju schyssta primeobjektiv att tillgå också. Vilka prioriteringar man har varierar ju också gång från gång. Det är inte alla turer som blir utpräglade fototurer. Sent from my HTC Vision using Tapatalk |
|
|
|||
|
|||
|
Främst handhavandet; jag får ofta gå in i menyn och handhavandet känns inte intuitivt om jag vill ha manuell kontroll över kameran. Den är också ganska långsam Bildkvaliteten är helt okej, för att inte säga riktigt okej så länge man håller sig på moderata iso-tal. Jag tycker att den som helhet är helt okej men jag ser den inte som en ersättare till min 5D. NEX-7 verkar dock vara ett steg i rätt riktning så det ska bli intressant att titta närmare på den!
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Visst har DSLR-kameror med den större sensorn bättre bildkvalitet än m43-kameror, vilket i vissa förhållanden (speciellt höga ISO) märks. Min poäng är närmast att om m43-zoomarna, som i de flesta fall faktiskt trots ett ibland ganska lågt pris är optiskt alldeles hyfsade, inte duger, så måste du upp till glas i Canon L-kvalitet för att få något som är märkbart optiskt bättre. Vanliga DSLR-zoomar av konsumentklass är inte bättre. Fasta objektiv, som också finns i m43-format, ger förstås bättre bildkvalitet optiskt för ett hyfsat pris. För min del är saken i alla fall klar: Jag sparar märkbart vikt genom ett m43-system och för mitt ändamål, ett exempel finns här, är kvaliteten i de flesta fall lika bra. Men var och en bör ju göra sina egna prioriteringar, så visst kan en DSLR också motiveras. Dettta är dock ett lättpackningsforum ![]() |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|