Pompe till Everest utan O2!!!!!

Laser att Pompe (ni vet hon som kabla ut att hon gjort Shishapangma i DN trotts att hon stog langt under och langt bort fran toppen...) ska till Eveerest nu i dagarna for en bestigning utan O2.

Gissar att det har med dagens datum att gora. For annars ljuger hon en gang till...
 
..........
 

Bilagor

  • giveafuckometer.gif
    giveafuckometer.gif
    22 KB · Visningar: 6,134

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Varför skulle det vara ett första april skämt?
Hon har ljugit i media om sina bedrifter förr så varför skulle hon inte göra det igen?
 
Om jag förstått Pompe rätt (via hemsidan och blogg) så är det inte ett försök utan O2 på ett riktigt hardcorealpinist-sätt, utan ett försök utan O2 på ett äventyrar-sätt. Dvs så säger Pompe att hon har tillgång till O2 under bestigningen (via sherpa) men att hon ska försöka låta bli att använda den (bara ifall det krisar rejält, typ).

I alla vanliga medier så betyder distinktionen ovan ingenting utan ledar bara till en bra rubrik.

Jag tycker dock inte Pompe (via hemsidan och blogg) utger sig för att försöka toppa Messners solobestigning utan mest är ute efter att imponera på den breda massan (och kanske inspirera) och dessutom få sponsring.

Man kan ju tycka illa om att det går att få uppmärksamhet och sponsring för något som inte är någon stor allmän bedrift (även om det kan vara en stor personlig bedrift) men i detta fallet tycker jag inte att man kan beskylla Pompe med att ljuga.
 
Jag vet inte så mycket om fridykning, annat än att det finns ett antal olika discipliner, varför man alltså kan göra på olika sätt för att åstadkomma fridykningsrekord.

Jag kommer inte ihåg att det finns nån djupnykningsvariant där det är OK att ha luft tillgängligt på ett antal ställen längs dykningen för att man ska kunna använda dem utifall att. Eller att man har tuber på ryggen men bitmunstycket hängade oanvänt - om man inte MÅSTE använda det.
Det skulle annars motsvara förmånen att få ständigt ha möjlighet att få syrgas av en sherpa som följer med på turen upp till Everest topp.
 
För att inte tala om "efter att den inte är utförts"!

Om man gör en sak och sen går ut med korrekt info om HUR man nu gjort det, så finns inte mycket att klaga på. Särskilt inte för de som inte själv gjort bättre - och de som själv HAR gjort bättre burkar av nån anledning inte var de som klagar mest...
Om man är slarvig med informationen och låter folk fylla i en del "självklarheter" själv, eller om man faktiskt ger fel information, då är förstås risken att man blir häcklad. Även under lång tid.
 
Jag skulle skita i detta om det inte va for att Pompe nu (jag hoppas verkligen inte att hon lyckas aven om det skulle kosta en hel del) snor mojligheten for nagon framtida Svensk kvinna att gora en riktig O2 fri bestigning av Everest.

Sedan ska man ha klart for sig att det inte ur ett etiskt perspektiv ar en valid O2 free ascent. Men DN koper sakert skiten.

http://e9climbing.blogspot.com/2011/04/deepeverest.html


Jag kommer inte posta mer i denna trad for det ger idioten legitimitet, men nu fins det for the record publikt att en ev bestigning pa det satt som planneras inte ar att betrakta som en bestigning jamforbar med tex Gerlinde Kaltenbrunners O2 fria bestigning av Everest 2010.
 
(jag hoppas verkligen inte att hon lyckas aven om det skulle kosta en hel del) .

Men hur jävla elak får man va egentligen?

Det är en sak att vara rak å ärlig på forum, å alltid säga vad man tycker, det är oftast bra egenskaper, men om du verkligen sitter å hoppas att nån annan alpinist ska misslyckas, så har jag, och många med mig, tappat respekten totalt för alla dina åsikter. Sen skiter jag i om du solar K2 med förbundna ögon.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips