Hjälp med att välja cykel!

Hej!
Jag är helt ny på det här med långcykling och har tidigare bara använt cykel för att ta mig till bussen men nu tänkte jag och en kompis åka iväg på en längre tur genom europa med start någon gång nästa år och då undrar jag: Vad ska man tänka på när man väljer cykel? Eftersom jag är total rookie på detta så är alla tips och idéer intressanta. Vi bor i trollhättan så affärer runt omkring trollhättan/göteborg är extra intressanta.
Tack på förhand!
Vincent

Du kom med en bred fråga...

som man kan svara "brett" på.
Ok, du fyller 20 i år, är allmänt friluftsintresserad.
Just nu vet du inte om du blir fast i "cykelträsket", så det kan vara dumt att satsa alltför mycket pengar på en hoj.
En tur i Europa, då kan det duga med allt ifrån Biltemacykel, Mtb, beg. vad som helst till dyra touringcyklar från Veloform i Göteborg eller Åbycykel i Mölndal.
Ser att det finns en cykelbutik i Trollhättan som heter Jörgens cykel och sport, som har funnits länge så dom bör veta vad dom pratar om.
Själv har jag en Crescent touringcykel med stålram, pakethållare, skärmar osv. som jag har haft
i 14 år. Inget fartvidunder men med kvalité.
Pröva dig fram, provcykla på grannens eller kompisens cykel m fl.
Du bör ha cyklat en hel del på den cykel som du sen ska ut i Europa med.
/Christer

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ta reda på vad ni vill ha för ambitionsnivå. Hur långt ska ni cykla per dag? Var ska ni sykla och vart? Grus/ asvalt? Hur mycket packning. När ni har bestämt det är det lättare att bestämma om ni ska köpa cyklar för hundratusen eller några tusen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips