Dun eller konstfiber vid paddling

är något som jag länge funderat på, men nu börjar det bli aktuellt. Jag har kollat på "utrustning" men det är mest vandrare på dom trådarna som värdesätter volym och vikt.
Jag tänker lägga min dunsäck ( caravan skvader) på hyllan, efter 35 år har den gjort sitt.
Det skulle vara intressant att höra från er som har erfarenhet av båda typer.
Själv är jag väldigt nyfiken på att testa en konstfibersäck, är jag rätt ute med mina tankar. Eller?

MVH Glenn
 
Konstfiber går lätt att torka i fält, dun gör det inte. Dessutom värmer konstfiber även sen den blivit fuktig till skillnad från dun som klumpar ihop sig. Det är ju ingen slump att försvaret har syntetsäckar och deras kan verkligen rekommenderas, jag har aldrig sovit så skönt som sen jag fick min uppsättning av den. Det är Carinthia som tillverkar den säcken, som egentligen är två säckar. Sommarsäcken +- 0 grader, vintersäcken - 17 grader och båda i varandra - 40 grader.
 
Har haft dun i både jacka och sovsäck men kör hellre syntet nu. Det har kommit så bra fibrer som är betydligt lättare att sköta än dun och fungerar lika bra.

För oss som såg rapporterna på TV om hur de plockar dun från levande fågel så är det också ett skäl att undvika dun. Alla fabrikat svär sig fria tills de fått besök av Janne J & Co...
 
Senast ändrad:
Frågan är vad du ska använda säcken till; om det är i pricip bara paddling, som kan vara en ganska våt aktivitet, så kan ju fiber vara et bra alternativ, men ska du även använda den till tex vandring eller skidturer så kanske dun är ett bättre val. Även fast det finns fibersäckar numer som är både små, lätta och varma så har trots allt dunsäcken generellt sätt bättre värmeisolering per vikt/volym. Så länge det är torrt alltså. Även fjällvandring kan ju bli blött, väldigt blött till och med.

Själv har jag dun även när jag paddlar, främst för att jag fullkomligt älskar min dunsäck. Att den skall packas i en vattentät säck är en självklarhet och därmed har jag aldrig haft problem med en blöt eller fuktig säck. Därmed inte sagt att jag inte sneglar lite på den säck jag köpte till min grabb nyligen, en Marmot syntetsäck som är närapå lika liten&varm som motsvarande dunsäck, fast billigare.

Det här blev man ju inte klokare av...

/Måns
 
Dun såklart!

Bytte ut mina syntet sovsäckar mot dun för ett par år sedan! Ser bara fördelar, varmare till samma vikt, tar mindre plats å är mkt skönare!
Jo jag paddlar men det finns fina vattentäta påsar med rullförslutning å packutrymmen i min kajak är i alla fall helt torra, så det så ;)
Ps funderar just nu på att köpa en lätt fin dunjacka från WM att ha när det blir lite småkyligt vid fikarasterna!

/Janne
 
När det gäller sovsäckar så är det inte bara fukt utifrån utan det man svettas ur sig under en natt. Under en fjälltur på vintern så är det kallt och låg luftfuktighet. Då räcker det att vända ut och in på säcken under frukosten så är den avfuktad. De möjligheterna finns inte under paddling där den relativa fuktigheten är helt annorlunda. Att pressa ihop en fuktig dunsäck i en tät packpåse låter inte bra för mig. Det är inte bra för en syntetsäck heller men den torkar snabbare och den är klart lättare att tvätta när man kommer hem. Dessutom värmer synteten "mindre dåligt" än dun i fuktigt skick ;-)

Paddling - syntetsäck
Mount Everest - dunsäck
Nattfrost - rattmuff på ;-)
 
Jag vänder säcken utochin och vädrar efter natten under frukosten; om det regnar så får det ske inne i tältet som ju går att ventilera hyggligt även om det regnar. Jag har aldrig varit med om att en dunsovsäck blivit så fuktig under natten att detta inte funkar.
Sov i en snöbivack en gång och då var ALLT rejält blött inklusive sovsäck, men under paddling är det ganska sälsynt natthärbärge

/Måns
 
Dun kräver ju lite mer av sin användare, de ska tvättas och framför allt torkas ordentligt (gärna en sväng i tumlaren före och efter turerna). Dun håller förbaskat länge med lite skötsel.
Syntet mår inte bra av att tvättas, fibermattan förstörs efter för många tvättar. Men under sin lite kortare livstid kräver den heller inte så mycket skötsel.

Kan man jämföra med att välja mellan entusiastbil och bruksbil kanske?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19
FredrikÖ Knätub eller nät? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.