Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej
Hittade detta och tänkte att det kan vara bra info för de som äger dessa kök.

Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel som är sålda mellan Januari 2009 och september 2010 återkallas pga. brandfara

Mer info på
http://www.roswi.se/ScriptServer/Tr...mus Multifuel-friluftskk p grund av brandfara

Köpte ett Nova för några veckor sedan eftersom problemen nu ska vara åtgärdade.

Mitt ex har varit hos leverantören och fått ny delar: ny bränsleslang, (den gamla kunde lossna vid infästningen i köket), ny koppling (den gamla hade vassa grader på insidan som slet sönder packningarna och kunde orsaka läckage) och nya packningar (de gamla förstördes omedelbart av bensin och fotogen).

Att köket hade servats inom ramen för "recallförfarandet" syns genom ett litet cirkulärt märke som Optimus borrar i pumpen, på insidan alldeles vid matarslangen.

Tyvärr har även detta kök stora problem, det slocknar efter några minuters gång synbarligen utan orsak. Finns en tråd om detta här http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=64936

Verkar fortfarande inte vara läge att köpa ett Nova m a o...

//J

Bilar med defekta bromsar, kök som inte brinner. Undvik borde man göra, men tyvärr tar inte handeln sin hand från suspekta grejor.
Trist när det finns det som fungerar väl sedan länge.

Jag är inte heller förvånad. Inget ont om kineser, de kan göra bra grejer de också, men det går utför för våra svenska märken. De har anlitat fel fabriker. Jag blev förbannad efter att mitt primuskök och min primustermos gått sönder helt plötsligen under en helgutflykt. Bytte till Optimus som höll för några veckor innan det började pysa och läcka. Gamla stormkök från fyrtiotalet bara går och går, men skiten man köper nuförtiden kan man inte lita på.

"Optimus - Cooking since 1899. Optimus is a Swedish company that has been manufacturing outdoor stoves and accessories for more than a century. At the end of 2007 Optimus was integrated into the Katadyn Group. " går det att läsa på hemsidan.
Jag kan upplysa om att det inte ens finns någon svensk support längre. En generalagent är det närmaste man kommer. "Swedish company" tjenare.

Jag har liknande agg mot både Haglöfs och Fjällräven också, men det är kläder och inte kök så det får vara.

näe, nästa grej på gds listan får väl bli ett riktigt mf-kök!! hur svårt kan de va? =)

(mitt xgk fungerar bra än så länge, så det är inte aktuellt för min egen del...)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips